”Cred că pandemia a dat un impuls, oamenii vor să mai reducă din comorbidități, nu e doar despre a supraviețui, e despre a avea o stare de bine, și asta vine și din nutriție, nutriția are acest rol. Oamenii au început să deschidă ochii și cifrele arată că oamenii încearcă și devin mai deschiși”, își începe Andrei Roșu, fondatorul gamei de produse pe bază din plante Filgud, povestea.

Începutul Filgud

Numele Andrei Roșu și Fadia al Atar nu sunt străine celor care au început să caute alternative plant based în alimentația lor. Andrei Roșu este un ultramaratonist, care a bifat câteva recorduri, a participat la 7 maratoane și 7 ultramaratoane, pe 7 continente și a câștigat o cursă de traversare a Oceanului Atlantic într-o ambarcațiune de 4 oameni, propulsată exclusiv de vâsle. A participat la multe competiții dure, printre care ultra-triatlonul Arch2Arc, care presupune 140 km de alergare, 50 km de înot și 300 km cu bicicleta, parcurgând distanța de la Londra la Paris și este primul român care a traversat Canalul Manecii înot. Din 2011, Andrei a ales dieta vegană și a promovat-o în toate comunicările lui.

Iar Fadia este proprietara Rawdia, unul dintre cele mai cunoscute restaurante plant-based din București. Acesta este restaurantul care a organizat și acele cursuri de cooking care i-au dat lui Andrei impulsul de a porni Filgud. Asta se întâmpla în 2018, iar în 2020, Filgud era deja pe rafturile a două dintre cele mai cunoscute magazine din București.

Începutul nu a fost ușor, dar ce început e ușor, cum bine evidențiază Andrei. Aveau rețetele, aveau testele, le trebuiau însă finanțările care să-i ducă mai aproape de stadiul de business de lansare. Nu au reușit nici cu finanțare de la stat, nici cu fonduri de investiții, așa că în 2020 s-au decis să nu mai aștepte și să pornească Filgud cu banii lor.

”Ne-am dat seama că nu putem aștepta, pierdem un pool de oportunitate, piața nu stă, clienții nu stau, așa că nu am mai putut aștepta după finanțări. Ne-am schimbat strategia și am decis să începem cu ce avem și cu ce putem. Având experiențe antreprenoriale, ne-am asumat că vom avea obstacole peste obstacole, nu ne-am așteptat să vină cineva să ne puna în traistă totul”.

De la 16 borcane/zi la 400 de borcane/oră

Apoi a urmat crearea bazei de date, după sute de telefoane și multe follow-ups. Iar norocul lor a fost când au reușit să ducă Filgud în Kaufland și Mega Image. ”În supermarketuri se simțea deja acel wind of change adus de pandemie, în care magazinele erau mai deschise către producătorii locali și clienții erau mai atrași de variantele sănătoase”.

Au început cu Filgud în concept stores, unde s-au testat reciproc și apoi au crescut treptat numărul de magazine: ”când am vândul primul bax cu 6 unități mi-au dat lacrimile de fericire”.

Inițial produceau 16 borcane/ zi iar acum pot produce 400 de borcane/ oră. Au început cu 1 Kaufland și 2 Mega Image-uri, acum sunt în 84 de Kauflanduri și 22 de Mega Image-uri și lista e în creștere.

Schimbarea a venit în momentul în care Filgud a trecut de la artizanat la semiautomatizare și și-au luat o linie de umplere și etichetare care să-i ajute în producție: ”înainte de semiautomatizare, făceam totul manual, aveam un aparat ca cel de înghețată, trăgeai de manetă și umpleai borcanul”. Acum nu au chiar o fabrică, ăsta ar fi următorul pas în dezvoltare dar au, cum spune Andrei, o făbricuță, și e suficient cât să intre într-o nouă paradigmă de business, una în care producția nu mai e o problemă și vorbim de o zonă de semi-industrializare.

La 3 ani de Filgud, business-ul e pe break-even și tot profitul va fi reinvestit pentru dezvoltare. Andrei vorbește de o dezvoltare organică și pe care nu a vrut să o grăbească. Și aplică acest mecanism în toate direcțiile de creștere: în paleta de produse, în dezvoltarea piețelor de desfacere și în liniile de producție.

”Am făcut liniile de umplere și etichetare astfel încât să fie un model ușor de replicat și să putem să creștem producția. Acum ne concentrăm să devenim vandabili ca diversificatori financiari, să putem crește din bani de la bănci sau să aplicăm la diverse fonduri.”

”Suntem pe drumul cel bun”

Andrei Roșu știe că joacă într-o piață care e într-o nișă a nișelor. E optimist să vadă că lucrurile s-au mai schimbat pe piața produselor din plante și că românii își schimbă percepția privind aceste alegeri: ”suntem pe drumul cel bun ca și cultură în relație cu mediul, nutriția și animalele. În România, urmăm trendurile din Occident, ceea ce nu e rău deloc, vorbim de țări în care veganismul are un avans, ajunge la 10% din populație. Iar pandemia a direcionat atenția oamenilor către nutriție și către mâncarea care îți aduce o stare de bine”.

De aceea, Filgud nu se adresează doar veganilor din România, ci creează produse pentru flexitarieni, pentru oameni care mănâncă 2 zile la rând carne iar în a treia caută o alternativă din plante. La fel, produsele lor se potrivesc foarte bine în perioadele de post religios, când fondatorii observă și o creștere în vânzări.

”Ca startup nu ai nicio șansă să începi să vinzi ieftin, nu poți să mergi nici pe super lux și noi nu ne-am dorit să fim o marcă inaccesibilă, noi suntem un business misionar, prin care le arătăm celor care fac switch-ul către alternativele din plante că au un mare câștig pentru sănătatea lor, pentru mediu, animale și sustenabilitate și pun presiune mai mică pe bugetul de sănătate”, adaugă Andrei.

Planul e ca Filgud să fie un one stop shop pentru cei care-și doresc alternative sănătoase, vegane pentru produsele de origine animală. Astfel, Filgud vrea să aducă și produse de uz zilnic, cum ar fi laptele și iaurtul din plante, dar și deserturi sau alternative la burgeri și cârnați.

”Am vrut să facem alimente funcționale: care să aibă multe proteine, că de aici e reticența privind produsele din plante, oamenii vor să știe de unde-și iau ei proteina. Așa că scriem mare pe etichetă câte grame de proteine sunt în fiecare produs.”

Și Andrei ne dă și câteva exemple pentru gama de mezeluri recent lansată: ”noi facem mezeluri din seitan, proteina din grâu. Seitanul are 75 de gr de proteină/100 de gr, cel mai concentrat pe zona asta. Noi facem mezeluri cu 30 de grame de proteină, mult și peste carne. Și au și multe fibre”.

Unde e Filgud acum și încotro se îndreaptă

”Aveam un poster de laptop cu un camion Filgud făcut de mine în Photoshop și ăsta era visul.”

În prezent, echipa are 10 oameni, acționariatul e format din cei 2 membri fondatori la care s-a alăturat un investitor privat din Cluj. ”Am capitalizat firma destul de bine. Posibil să facem majorări de capital cand va crește firma și asta e direcția. Cred ca sunt multe firme la nivel de artizanat care ar putea crește, dar nu vor sau sunt mulțumiți cu ce fac, dar la noi altele sunt planurile”.

Filgud are o colaborare cu Fabio Pizza pentru pizza vegană, parteneriat care a mers neașteptat de bine și pe care Andrei se gândește să îl ducă și în alte orașe, dacă găsește deschiderea unor pizzeri. Acum livrează către centrele logistice ale marilor magazine, în băcănii, vând online pe Freshful, fac activări în clădiri de birouri unde îi învață pe oameni să mănânce sănătos și le prezintă gama plant based. La anul plănuiesc ieșirea în Bulgaria, apoi Serbia, lucrurile sunt deja discutate, trebuie doar să analizeze producția și apoi să facă pasul. Mai au în vedere și orașe precum Viena sau Paris, să testeze cu câteva produse și să facă baby steps și acolo.

Toți vor volum și Filgud e în creștere, și noi am vrut să știm dacă ai cum să menții calitatea produselor, promisiunea de startup, atunci când crești. Răspunsul lui Andrei: ”decât să fac compromisul calității, mai bine mă las de business”.

P.S: Andrei Roșu are un mesaj pentru cititorii start-up.ro: Gaz pe Foc s-a reunit pentru o campanie marca HOSPICE, organizația care a introdus în România conceptul de îngrijire paliativă și care anul acesta împlinește 30 de ani de activitate, către care puteți dona și voi SMS la 8864, cu textul TIMP. Detalii aici.