ScaleIT este un eveniment/platformă care aduce împreună cele mai performante scaleup-uri din sudul și sud-estul Europei alături de investitori globali și fonduri cu capital de risc. Noi am vorbit cu Lorenzo Franchini, fondatorul ScaleIT și investitor de tip angel, de la care am aflat mai multe despre platformă și despre cum arată ecosistemul de startup-uri din Europa din perspectiva investitorilor.

Procesul de selecție a companiilor participante la ScaleIT începe devreme în fiecare an. Toată primăvara, participă la cele mai relevante evenimente din Europa de Sud Est, cum ar fi PODIM, Webit și Tech Tour. Acolo vorbesc cu investitori regionali și înceatcă să găsească cele mai promițătoare scaleup-uri.

Înregistrările pentru ScaleIT se fac în perioada mai-iunie, iar în luna iulie sunt selectate cele 15 companii care vor prezenta pe scenă în luna octombrie, în Milano. În lunile de vară - toamnă, scaleup-urile sunt pregătite pentru eveniment. Rundele de finanțare variază între 3 și 30 milioane de euro.

ScaleIT, criterii de selecție

Atunci când iau în considerare selectarea scaleup-urilor pentru ScaleIT, se uită la 3 indicatori, în principal.

„Primul indicator este cifra de afaceri, cel puțin 1 milion de euro în ultimele 12 luni sau de cel puțin 1 milion de utilizatori lunar, în cazul companiilor de ecommerce B2C."

În al doilea rând, ne uităm la indicatorii de creștere, unde dorim să vedem o creștere de aproximativ 100% de la an la an. În al treilea rând, ne uităm la strategia de internaționalizare sau ceea ce numim „scalability”. Preferăm companii care au abordat deja cu succes o piață externă și care au cel puțin 20% din cifra de afaceri totală generată în străinătate.”, explică Lorenzo Franchini.

Potrivit fondatorului, conceptul ScaleIT este bazat pe cercetare de piață. În anul 2014, când s-a ivit ideea de ScaleIT, a călătorit în huburile de investiție globale și a vorbit cu investitori pentru a înțelege ce așteptări au atunci când consideră investiții trans-frontaliere. „Formatul evenimentului ScaleIT și procesul de selecție au fost conceptualizate pe baza sutelor de conversații avute cu investitori din toată lumea.”, adaugă el.

Oportunitate de creștere pentru startup-uri

Companiile selectate sunt susținute prin mai multe metode. În primul rând, le promovează în mod activ în cadrul rețelei ScaleIT, fac introduceri și organizează întâlniri cu investitori pe care îi consideră a fi potriviți pentru scaleup-uri. De asemenea, ajută companiile să își construiască strategia de comunicare pe perioada strângerii de fonduri. În al treilea rând, pregătesc companiile pentru momentul în care reușesc să acceseze fonduri.

Multe echipe nu realizează că abia atunci începe călătoria. Trebuie să fii pregătit să gestionezi sume mari din partea unui fond de capital.

Exemple de succes

Lorenzo Franchini spune că în fiecare au avut povești de succes în cadrul ScaleIT, „dar un aspect foarte important pentru noi este că am reușit să scurtăm procesul de atragere de fonduri, unele companii primind investiția în mai puțin de 4 luni de la participare la ScaleIT.

Chiar de curând am aflat că un alumn al ScaleIT 2017 din Cehia, Codasip, a primit o investiție seria A de 10 milioane de euro de la fonduri precum Ventech și Papua Ventures, care se regăsesc în lista noastră de investitori.”

Alte câteva exemple de succes ar fi Bemyeye, care a participat la ScaleIT în 2015 și a strâns 15,5 milioane de euro de la Nauta Capital, FII TechGrowth, 360 Capital Partners și P101; MotorK a primit 10 milioane de dolari de la 83North și Zobito: Artemest, Soundreef, HelloHungry.com, Shopfully sau Cuebiq de asemenea au strâns sume mari ca urmare a participării la ScaleIT.

România, printre piețele promițătoare din Europa de Sud-Est

În opinia lui Lorenzo Franchini, ecosistemul antreprenorial din zona Europei de Sud-Est este în creștere, dar creșterea nu este uniformă.

Piețe precum România, Bulgaria și Slovenia sunt deosebit de promițătoare, cel puțin din perspectiva noastră, întrucât ne concentrăm pe companii în creștere, care au cucerit deja piața de origine și se extind peste hotare. Alte piețe mai mici, precum Bosnia și Serbia, au potențial, dar mai mult pentru investitori de tip angel și pentru programe de accelerare.”, povestește investitorul.

De asemenea, el remarcă faptul că există mult talent în aria de IT și programare. „Am mai spus că industria de investiții trebuie să prindă din urmă talentul, multe povești de succes din această parte a Europei caută fonduri peste hotare.”

Antreprenorii trebuie să comunice pe limba investitorilor

În încheiere, Franchini recomandă antrepreprenorilor care sunt în căutare de investiții să comunice pe limba investitorilor.

Multe echipe au o singură strategie de comunicare, atât pentru piață, pentru useri, cât și pentru investitori, ceea ce este greșit. Este important să transmiți mesajul eficient și rapid - ai 5-10 minute la dispoziție să convingi o audiență, fii pregătit.”, conchide el.