Intră în aplicația foodpanda și folosește codul FOOD4THOUGHT pentru un discount special. În valoare de 15 lei, voucherul poate fi utilizat la comenzile de minim 30 lei doar la restaurantele care acceptă vouchere și doar în perioada 18.11 - 31.12.2019.

Sabin Cernea a avut mai multe tentative antreprenoriale în domenii variate - de la exportul de animale, la combustibil sau entertainment. A decis să se concentreze pe domeniul HORECA și acum se poate lăuda cu unul dintre cele mai cunoscute branduri românești de mâncare, cu aer oriental.

Oamenii dar și culturile sunt diferite pe glob. Anumite culturi au tradiții pe care alții le văd ciudate, unele societăți accelerează mult avansul tehnologic, în timp ce altele se gândesc la istorie. Suntem cu toții diferiți, însă lucrul care ne unește pe oriunde am merge este mâncarea. Să iei masa este o nevoie biologică, însă a devenit și un fenomen de socializare, de cunoaștere de oameni noi, de întărire unor relații cu prieteni vechi și așa mai departe.

„În jurul mesei te strângi cu familia, prietenii, colegii sau cu partenerii de business, iar compania poate amplifica gustul preparatului și creează momente delicate, sensibile, unice chiar", spune Sabin Cernea, antreprenor român cu peste 20 de ani de experiență în domeniul Horeca.

Tehnologia a avut un cuvânt de spus și asupra acestui segment și a facilitat accesul la mâncare gătită mai multor oameni. A devenit ceva obișnuit să comandăm mâncare la birou sau acasă.

Inspirație americană pentru un business românesc cu aromă asiatică

Sabin Cernea a creat în 1998 Wu Xing, primul restaurant chinezesc din București cu livrare la domiciliu. A fost inspirat de filmele americane, în care personajele comandau mâncare chinezească acasă, și „uitându-mă la dinamica pieței am observat că deja începem să alergăm după bani și avem din ce în ce mai puțin și atunci a venit ideea de a veni cu mâncarea la domiciliu sau la birou".

El mai spune că atunci când a pornit Wu Xing mai erau pe piață doar alți doi jucători de food delivery, Jerry's Pizza și Mike Delivery. „Am pornit Wu Xing cu familia, am fost opt persoane la început, și am plecat la drum din Calea Griviței. Au trecut 20 de ani de atunci cu momente dificile, dar și de succes".

Sabin Cernea este de părere că momentele grele fac parte din „fișa postului” unui antreprenor. „Au fost multe momente dificile, dar este important să treci peste ele. Am fost ajutat de oamenii din jur, de colegi, și, nu în ultimul rând, de familie. Viața unui antreprenor este presărată de momente grele, dar și de momente de satisfacție”.

În prezent există cinci locații Wu Xing în București, dar Sabin Cernea a vrut mai mult și a pornit un al doilea business în domeniul HORECA numit Fooda, specializat tot în food delivery. În 2018, Quick Best Food, firma care administrează Wu Xing și Fooda, a înregistrat o cifră de afaceri de peste 3 milioane de euro.

Înainte să pornească pe acest drum, Sabin Cernea ar fi vrut să știe cât de complexă este afacerea pe care urma să o dezvolte, „un business unde atenția către client este extrem de importantă”.

Despre industria HORECA, Cernea spune că este una grea, dar frumoasă deoarece te pune în contact direct cu clientul. Inspirația în business și-o ia de la antreprenori români din același domeniu, dar și din alte zone extrem de provocatoare. „Adrian Stanciu, Dragoș Petrescu, Felix Pătrășcanu, Ovidiu Toader, Petre Nicolae sunt oameni care m-au ajutat cu sfaturilor lor, de la care am învățat și sunt sigur că voi învăța și pe viitor”.

Cum a ales să înceapă afacerea cu un fel de mâncare exotic, Sabin Cernea a trebuit să angajeze și bucătari chinezi care să prepare delicioasele mâncăruri asiatice.

„Am început cu bucătari chinezi și acum colaborăm cu bucătari chinezi. Aceștia ne antrenează bucătarii români. Avem în prezent 30 de bucătari în total, însă vreau să evidențiez și faptul că avem un bucătar șef român, Vali Moloman, care se află alături de noi de 20 de ani", povestește antreprenorul român.

Livrarea de mâncare, metoda prin care românii încearcă gusturi exotice

Wu Xing este un brand de nișă, nu toată lumea iubește mâncarea chinezească, iar alții nu vor să o încerce, dar Cernea consideră că românii apelează la mâncarea chinezească când „vrei să te răsplătești după o zi de muncă sau când vrei să te răsfeți". Drept urmare, 70% din cifra de afacere a grupului este realizată de livrarea de mâncare la domiciliu sau la birou, iar restul de 30% din mall-uri.

„Din cei 70% în jur de 20% vin prin intermediul Fooda, restul de la Wuxing. Noi am pornit în zona de delivery, am consolidat această imagine și vrem să dezvoltăm zona de delivery pentru că avem acești 20 de ani de experiență în spate și vrem să folosim această experiență pentru a crește satisfacția clientului", explică Cernea.

Pe de altă parte, la Fooda frecvența de comandă este mai mare datorită faptului că este vorba de o gastronomie românească și internațională. „Baza noastră de clienți accesează ambele restaurante, dar în momente diferite și în stări diferite", spune Sabin Cernea.

Zona de food delivery din România a crescut mult în ultimii ani datorită schimbării obiceiurilor de consum, dar și datorită intrării pe piață a mai multor servicii de livrare de mâncare precum foodpanda. Aceste servicii au făcut mult mai convenabilă comanda de mâncare și asta s-a pliat bine pe schimbarea comportamentului societății. Tinerii din generația Millenials comandă mai mult decât părinții acestora și nu doar pizza. „Cred că millenialli comandă mai mult deoarece zona lor de confort a crescut și cred că oamenii cheltuiesc mai mult în această zonă de confort".

Fondatorul Wu Xing este de părere că noțiunea de gătit, așa cum o știm acum, va dispărea și că și oamenii tradiționaliști vor apela la servicii de livrare de mâncare în următorii ani. „Cred că există o tendință de concentrare pe momentul mesei și nu cred că mai există disponibilitate pentru gătit. Nevoia clientului este să-și potolească foamea oriunde s-ar afla".

Astfel, românii încep să comande mai multă mâncare atât la birou, cât și acasă, iar asta se vede și în veniturile restaurantelor precum Wu Xing.

„Fără doar și poate, acești agregatori, cum le spunem noi, precum foodpanda și ceilalți, au făcut schimbări de comportament majore pe segmentul de delivery food. Serviciile de livrare au făcut o treabă bună și au legat nevoia oamenilor de acces la restaurantele clasice table și au venit și le-au oferit o oportunitate acestor business-uri să-și crească cifra de afaceri", spune fondatorul Wu Xing și Fooda.

Livrarea de mâncare reprezintă în jur de 35% din toată industria de HORECA și crește de la an la an, potrivit antreprenorului. Venirea acestor companii pe piața din România a reprezentat și o provocare pentru un jucător de food delivery precum Wu Xing. „Pentru noi, jucătorii axați pe delivery, este o provocare, trebuie să ne reinventăm. Colaborăm bine cu foodpanda, dar orice competiție, orice concurență naște ceva bun pentru client, dar și pentru business", explică Sabin Cernea.

Pentru acest an, antreprenorul nu a avansat o cifră de afaceri, însă a spus că sunt pe creștere în acest an și că e mulțumit de evoluția businessului.

Pentru 2020, antreprenorul român vede o creștere a pieței de food delivery de 15-20% și mai spune că există planuri de dezvoltare pentru Wu Xing anul viitor, însă nu este pregătit să le dezvăluie acum.

Intră în aplicația foodpanda și folosește codul FOOD4THOUGHT pentru un discount special. În valoare de 15 lei, voucherul poate fi utilizat la comenzile de minim 30 lei doar la restaurantele care acceptă vouchere și doar în perioada 18.11 - 31.12.2019.