Cam așa au stat lucrurile în cazul fondatorilor The Soup Carousel. Doi foști colegi de liceu în Miercurea Ciuc au așteptat momentul oportun pentru a-și pune cap la cap expertiza – Petre pe cea de business, Ovidiu pe cea de bucătar – și a lansa un bistro de supe și sandvișuri.

”Eram la masă când am hotărât să facem chestia asta”, spun Petre Eremia și Ovidiu Ciubotariu, fondatorii The Soup Carousel.

”Fiind colegi de liceu, ne-am dorit mereu să facem ceva împreună. El fiind bucătar era mai complicat să facem service auto”, spune Petre râzând cu poftă, ”eu fiind pe partea de management și de business dintotdeauna am zis că e cea mai bună întâlnire a skill-urilor noastre într-un restaurant, într-o bucătărie. A fost destul de ușor să luăm o decizie în acest sens”.

Un business care s-a lăsat așteptat

Însă de la momentul în care au lua decizia de a lansa propria afacere de food până la deschiderea efectivă a bistroului The Soup Carousel au trecut câțiva ani. Și, dacă în momentul în care au discutat, incipient, despre posibilitatea implementării aceste afaceri, piața resimțea lipsa unui astfel de concept, între timp lucrurile s-au schimbat. Însă Petre și Ovidiu au decis să vadă partea plină a paharului.

Citește aici povestea .calif, business-ul care a reinventat shaorma în București.

”Atunci când am avut noi ideea, nu era încă boom-ul acesta de astfel de restaurante. Am zis că este o lipsă în piață în momentul acela, dar, între timp, până am reușit să deschidem, probabil că au fost inspirați de acest domeniu mai mulți. Și atunci ne-au luat-o puțin înainte, nu neapărat în sensul negativ al cuvântului. Noi am luat-o ca pe o chestie pozitivă pentru că s-a pregătit puțin piața, nu am fost noi cei care am trebuit să o pătrundem”, afirmă Petre.

O afacere cu venituri ce cresc de la lună la lună

Bistro-ul The Soup Carousel a fost deschis în vara lui 2018 în Piața Victoriei din Capitală în urma unei investiții în valoare de 30.000 de euro. Pentru a face rost de această sumă au cooptat în afacere încă un prieten, devenit și acționar, însă, după cum ne povestesc Petre și Ovidiu, acum sunt în plin proces de returnare a investiției pentru a rămâne singurii acționari ai afacerii.

”E multă muncă, neașteptat de multă muncă”, spune acum Petre despre afacerea care crește, lunar, cu câte 10% în venituri.

Recunoaște că primul an a fost complicat. În esență, s-au axat să țină localul deschis și ”să supraviețuim în business, cum s-ar zice”. ”Apoi când s-a împlinit un an lucrurile au început să intre pe un făgaș normal, vânzările au început să fie la un nivel la care ni-l doream și lucrurile au început să fie mai ușoare. Astfel am putut să încercăm să ne concentrăm pe lucrurile care le avem în dezvoltare în momentul acesta și să trecem de partea aceea anxioasă a supraviețuirii primului an de business”, completează el.

Ce înseamnă antreprenoriatul în HoReCa pentru unul din jucătorii cu experiență - WuXing.

Etapa a II-a

Astfel, cei doi tineri se află acum în etapa a doua de dezvoltare a conceptului The Soup Carousel, fiind în discuții cu o serie de alți investitori pentru deschiderea unor noi bistro-uri în București. Trei, mai exact.

”Deocamdată ne gândim doar la București. La nivel național, poate pe viitor, dacă ne ținem pe planurile de dezvoltare, dacă o să reușim să ținem pasul la nivelul ăsta de muncă susținută, poate vom vorbi și de o extindere la nivel național. Și dacă pasul doi va avea succes, bineînțeles”, explică Petre.

Și pentru celelalte deschideri cei doi fondatori ai The Soup Carousel vizează tot zone de birouri, dar și rezidențiale, având în vedere același gen de clienți: oameni care sunt activi, tineri cu venituri peste medie, care muncesc.

”Experiența ne arată că avem clienți din toate categoriile. Avem bunici care vin cu nepoții lor, mămici, tătici, vecini de bloc, dar și marea majoritate a celor care lucrează în apropiere și vin la prânz”, spune Petre, precizând că, în timpul săptămânii, cel puțin, marea majoritate a clienților sunt persoane care se grăbesc.

Mâncare rapidă făcută pe-ndelete

”Despre asta e vorba la noi. Sloganul nostru este ”Slow food fast”, în sensul că pot să vină și să mănânce o masă completă în mai puțin de 10 minute. Asta e important pentru unele persoane”, declară cofondatorul The Soup Carousel.

Încă de la scurt timp după lansarea The Soup Carousel, Petre și Ovidiu au listat preparatele bistro-ului și pe platformele de livrare de mâncare. ”A fost un impact neașteptat”, spun fondatorii despre avântul pe care l-au luat comenzile de pe aceste platforme, în timp ce tot bistro-ul răsună de zgomotul soneriei care anunță plasarea unei comenzi.

”Când am făcut primul business plan nu am luat neapărat în calcul. Încă nu existau platforme de acest gen la scară largă”, spune Petre, menționând faptul că în acest moment 36% dintre venituri sunt aduse de aceste servicii, iar ponderea lor crește în continuare.

Restaurant tradițional și platformă de livrare de mâncare

”Avem clienți cărora le livrăm peste drum”, afirmă el zâmbind. ”Sunt clienți care au nevoie de această formă de livrare. Noi estimăm că vom ajunge undeva la 50% din vânzări prin acest gen de servicii undeva în anul 3”, completează fondatorii The Soup Carousel.

Însă cum se împacă livrările cu planurile de extindere fizică a fondatorilor The Soup Carousel? Având în vedere ponderea crescută a veniturilor făcute prin platformele de livrare de mâncare, de ce încă își mai doresc tinerii să deschidă 3 noi bistro-uri în acest an?

”Nu te poate ști lumea dacă nu te vede. Așa vedem noi lucrurile. Să faci mâncare online sau să te prompvezi doar online este mai puțin relevant pntru clienți în acest moment. Lumea comandă în online ceea ce au văzut în exterior. Cele mai mari vânzări le au localurile care există și în offline. Dacă e o vreme proastă, vânzările e dublează pe platforme online. Dar dacă este vreme frumoasă, lumea se întoarce în restaurante, nu vrea să stea doar în birouri și să mănânce. Și atunci există o componentă de profitabilitate mai mare în zone cu vad, cu restaurante pe pâmânt”, explică Petre decizia lor de a investi în extindere.

Extindere cu accent pe calitate

Pentru investițiile din acest an cei doi antreprenori estimează că vor avea nevoie de 150.000 de euro, mai ales că își doresc și crearea unei bucătării externe care să centralizeze producția preparatelor din meniu. Anexarea acestei bucătării de unul dintre bistro-urile viitoare ar fi pentru fondatorii The Soup Carousel varianta ideală.

”Vrem să facem o bucătărie externă, centrală, în care să se facă absolut toată mâncarea pe care să o trimitem la locații. În acest fel nu avem riscul ca mâncarea să nu fie la fel în toate locațiile iar clientul care vede sigla The Soup Carousel să știe că se duce acolo și mânâncă o supă bună indiferent unde se află locația respectivă. Și vom dezvolta și catalogul de produse”, spun Ovidiu și Petre.

Din punctul lor de vedere, odată cu extinderea numărului de bistro-uri, acesta este singurul mod în care vor putea controla calitatea produselor, ”lucru care este foarte important pentru noi”. ”Este singurul mod în care putem verifica în fiecare moment calitatea. Supa este un aliment foarte pretențios și nu se pot ascunde defectele, așa că este decizia pe care noi o considerăm a fi cea mai bună”, declară ei.

În prezent, The Soup Carousel are în meniu circa 30 de supe din care Ovidiu alege, zilnic, șase pe care le prepară. De aici a venit și ideea de brand a afacerii. Supele de roșii, linte, ciuperci, pui sau vită costă între 12 și 15 lei, iar sandvișurile au un preț cuprins între 12 și 17 lei. Potrivit fondatorilor, valoarea medie a unui bon este de 30-35 de lei.

Petre spune că au ajuns deja pe break-even încă de la finalul primului an de activitate, iar primul bistro ar putea să-și atingă capacitatea maximă în curând. În plus, au început să aibă din ce în ce mai mulți vizitatori în weekend.

Muncă și iar muncă

Însă nimic din ce au realizat până acum nu ar fi putut fi făcut dacă cei doi tineri nu s-ar fi concentrat atât de mult pe detalii.

”O provocare este munca aceasta asiduă pe care o depui pentru atenția la detalii. Despre asta vorbim. Nu te poți gândi la o automatizare a produselor, nu te poți gândi la un departament de control, trebuie să le faci tu pe toate. Nu te poți gândi ca la McDonald’s, unde vin produsele congelate, le-ai pus la făcut și asta e. E mult mai complicat de atât, iar lucrurile nu sunt ușoare”, spun ei.

”E multă muncă. Sunt multe ore. Mai știu câțiva oameni care aveau job de 9-5 și au intrat în business-ul ăsta și nu se așteptau să sta așa de multe ore la muncă. Nu mai sunt alea 9 ore clasice de lucru cu o pauză între ele. Sunt 12-14 ore. O afacere pe zona de food este mult mai complicată decât pe alte zone de business. Atenția la detalii și cea mai mare provocare o reprezintă forța de muncă care este volatilă, de multe ori nepregătită, sau trebuie să depui eforturi destul mari ca să păstrezi forța de muncă la tine”, completează Petre și Ovidiu.

În plus, relația cu furnizorii trebuie păstrată foarte bine, plățile trebuie făcute, chiria trebuie plătită, chiar dacă ai vânzări sau nu. ”Noi suntem un restaurant care vinde foarte mult când oamenii lucrează, nu când e weekend sau sunt sărbători, iar pe noi ne afectează foarte tare momentul când sunt sărbători legale sau zile libere. Pentru noi sunt zile moarte. Oamenii merg în altă parte să mănânce atunci. Strângem cureaua, ne pregătim pentru ele”, menționează ei.

Ceea ce știi mai bine

Pentru a fonda The Soup Carousel Petre și-a pus la bătaie experiența de la Masterul de consultanță în afaceri și din alte proiecte de management. În același timp, Ovidiu a făcut cursuri culinare la Cluj și a lucrat în mai multe restaurante, precum Nor sau Stadio. Ovidiu este și cel care vine cu inspirația pentru rețelele produselor pe care le vând. ”Mi-a plăcut tot timpul să gătesc. Eram încă în liceu și făceam seri de pizza, de orice, făceam de mâncare pentru prieteni și colegi. Pasiunea e de mult timp. Ce știi tu mai bine să faci, asta a fost ideea din spatele asocierii noastre și asta m-am gândit că trebuie să fac”, afirmă Ovidiu povestind și despre ”obsesia” care îl inspiră.

”Am o obsesie cu tocănița de ceapă. E un preparat pe care-l făcea bunica, îl făcea și mama și pe care și eu încă încerc să-l fac așa cum îl făceau ele. De acolo a ieșit dorința ca întotdeauna să încerci să faci lucrurile mai bine decât le-ai făcut ultima oară”, povestește el.

O chestiune general valabilă pentru orice tip de antreprenori, nu doar pentru cei din food, cred Petre și Ovidiu. ”Aici trebuie să fii și atent cu clienții, să fii amabil, dacă tu ai o zi mai stresantă, clientul nu trebuie să știi. Atunci pui o mască, să fii mereu cu zâmbetul pe buze, să fii politicos, chiar dacă tu te mai gândești la încă 20 de lucruri pe care le ai de făcut. El nu trebuie să știe că ai alte lucruri”, ne spun ei pe final, în timp ce bistro-ul continuă de răsune de zgomotul noilor comenzi din aplicațiile de livrare.

Intră în aplicația foodpanda și folosește codul FOOD4THOUGHT pentru un discount special. În valoare de 15 lei, voucherul poate fi utilizat la comenzile de minim 30 lei doar la restaurantele care acceptă vouchere și doar până pe 30.04.2020.