„Inovarea socială rezolvă probleme în moduri noi; înseamnă să te uiți cu adevărat la problemele umanității să te gândești la noi abordări și noi modalități de a le rezolva.”, așa este percepută inovarea socială de către Sonal Shah, economist american și funcționar public.

Sonal Shah a fost una dintre jurații în competiția de startup-uri Chivas Venture, acolo unde am fost prezenți și noi, și am realizat un interviu exclusiv cu ea, pentru start-up.ro. Este de profesie econimist și a fost director executiv fondator al Beeck Center for Social Impact + Innovation, la Universitatea Georgetown. Anterior, Sonal Shah a făcut parte din administrația Obama, când a fondat Biroul pentru Inovare Socială și Participare Civică de la Casa Albă.

Citește aici și un interviu exclusiv cu Zoe Saldana, gardianul startup-urilor sociale care promovează diversitatea culturală.

Președinții pot face multe, dar nu pot face totul.

Unul dintre lucrurile pe care le-a învățat în timpul experienței de la Casa Albă este că „guvernul e greu de schimbat”, spune ea zâmbind. În același timp, ea spune că președintele Obama și Prima Doamnă au avut un interes real în promovarea antreprenoriatului social și a inovării sociale. Sonal Shah spune că vocea lor a ridicat o mulțime de oameni, a oferit oamenilor o mulțime de oportunități și capacitatea de schimbare.

În contextul alegerilor electorale care au avut loc și care urmează anul acesta în România, chiar dacă nu e vorba de prezidențiale, este de menționat faptul că oamenii au așteptări foarte mari privind măsurile pe care le poate întreprinde șeful statului, fără a ști sau fără a lua în considerare faptul că prerogativele acestuia sunt destul de limitate în ceea ce privește adoptarea unor legi.

Sonal Shah este de acord și spune că președinții pot face multe, dar nu pot face totul. Din punctul ei de vedere, unul dintre lucrurile pe care le pot face președinții este să le ceară tuturor secretarilor și miniștrilor să se gândească la modul în care pot promova antreprenoriatul social în cadrul ministerelor pe care le conduc. Mai mult decât atât, președinții pot să promoveze ei înșiși antreprenorii sociali - să aibă întâlniri și discuții cu aceștia, să aducă și investitorii, pentru a facilita colaborarea dintre ei.

De asemenea, ea menționează lucrurile pe care au reușit să le treacă prin Guvern: „să finanțăm în mod diferit, să promovăm în mod diferit și să oferim antreprenorilor sociali o șansă reală de a colabora cu guvernul pentru a gândi soluții diferite de rezolvare a problemelor”.

Uneori este nevoie de măsuri, uneori este nevoie de o capacitate de a gândi altfel.

În opinia ei, factorii de decizie pot accelera lucrurile pentru ca schimbarea să se întâmple. „Uneori este nevoie de măsuri, uneori este nevoie de o capacitate de a gândi altfel. Ca să îți dau un exemplu, cred că simpla promovare a antreprenoriatului social de către președinte, un secretar de stat sau un ministru de finanțe îi face pe toți să-și pună întrebarea cu privire la ceea ce este antreprenoriatul social, astfel încât oamenii să-i acorde atenție.”

Nu merge doar să copiezi din alte țări

Ea spune că unele măsuri eșuează pentru că autoritățile pur și simplu le copiază dintr-o parte în alta fără a înțelege contextul țării respective. „Schimbarea politicilor necesită context. Trebuie să înțelegi unde se poziționează antreprenorii și investitorii tăi, asigurându-te că schimbarea politicilor se face în contextul țării tale.”

Shah a subliniat modul în care unele principii de business se pot traduce în inovare socială. Ea vorbește despre faptul că afacerile au indicatori care sunt clari și consecvenți, iar antreprenorii sociali pot folosi astfel de indicatori pentru a înțelege care este problema pe vor să o rezolve. „Trebuie să fie consecvenți privind ceea ce face afacerea lor și să scaleze, pentru că asta fac afacerile - știu cum să scaleze și nu încearcă să facă 50 de lucruri diferite. Este foarte important să învețe să scaleze”.

Pe de altă parte, și companiile au ceva de învățat de la antreprenorii sociali și anume, cum te asiguri că scopul rămâne la baza afacerii, alături de profit.

În același timp, ea consideră că antreprenorii sociali nu beneficiază de suficientă pregătire pentru cum să fie un antreprenor de succes, cum să fie un CEO de succes și cum să facă trecerea de la antreprenorul social la CEO.

Shah crede că una dintre provocările cu care se confruntă antreprenorii sociali este să convingă investitorii că poți face profit și să ai un scop. „Investitorii consideră că poate fi doar profit sau doar scop. Cred că obținerea accesului la capital rămâne a fi una dintre cele mai mari provocări ale antreprenorilor sociali. Totuși, există din ce în ce mai mulți investitori care vor să investească bani atât în profit, cât și în scop. Există o piață în plină creștere, dar tot va mai dura ceva timp.”, afirmă ea.

Nu lua banii de dragul finanțării, ci asigură-te că sunteți aliniați la ceea ce încercați să realizați împreună.

Privind sursele de investiții, ea menționează fundațiile care au capital dedicat. „Sunt investitorii sociali și investitorii clasici - primii nu caută doar profit, dar și un scop, iar ceilalți sunt doar pentru rentabilitate; dar toți pot fi de ajutor în diferite etape ale afacerii.”, afirmă ea.

"Nu lua bani de dragul finanțării"

În același timp, Shah recomandă antreprenorilor să se asigure că investitorul de la care decide să ia bani este aliniat la misiunea afacerii. „Nu lua banii de dragul finanțării, ci asigură-te că sunteți aliniați la ceea ce încercați să realizați împreună, pentru că, în caz contrar, investitorul îți va spune să faci ceva ce nu vrei și veți fi mereu într-o relație de dispută.”

Ea continuă prin că, de fapt, nu întotdeauna ai nevoie de investiții private, ci poți să apelezi la un împrumut bancar, astfel încât să dezvolți capacitatea de producție și să crești în timp, iar pentru asta nu întotdeauna ai nevoie de investiții. „Cred că trebuie să știi tipul de investiție de care ai nevoie și pe care vrei să îl primești.”, adaugă ea.

Din perspectiva ei, antreprenoriatul social în SUA crește foarte rapid. Există mult mai mulți oameni care caută modalități de a aborda acest lucru. „Ceea ce am putea îmbunătăți puțin mai mult este să ne asigurăm că sunt disponibile diferite tipuri de capital. Sunt mulți bani disponibili pentru startup-uri, dar nu suficienți dacă ai dovedit că ai succes - se numește valoarea împrumutului - și să ne asigurăm că organizațiile care au succes să primească acces la următoarea rundă de capital pentru a crește. Cred că aceasta este cea mai mare provocare la momentul actual.”

Shah remarcă faptul că în Europa există o comunitate în creștere a investitorilor care sunt interesați în antreprenoriatul social - mai mare decât în SUA. „Este minunat să vedem cum atât guvernele, cât și investitorii din Europa gândesc pe termen lung și se gândesc la inovare socială, antreprenoriat și întreprinderi sociale într-un mod foarte diferit.”

De asemenea, ea spune că, spre deosebire de SUA, unde lucrurile s-au inversat în timp și acum sectorul privat este mai interesat de inovare socială decât guvernul, în Europa lucrurile sunt mai aliniate, iar guvernele și investitorii sunt interesați în aceeași măsură de antreprenoriatul social.

Abia acum am început să ne întrebăm cum putem să îmbinăm scopul și profitul. Cred că și companiile își pun aceleași întrebări acum, dar este greu să schimbi direcția unui vas mare.

Venind vorba despre inițiativele sociale întreprinse de marile companii, Shah spune că noi, consumatorii, abia acum începem să ne punem această întrebare și că până acum tot ce făceam era să le spunem companiilor să-și facă treaba mai bine, să fie mai eficiente, să crească și să scaleze. „Abia acum am început să ne întrebăm cum putem să îmbinăm scopul și profitul. Cred că și companiile își pun aceleași întrebări acum, dar este greu să schimbi direcția unui vas mare”, afirmă ea zâmbind, și adaugă spunând că va fi nevoie ca noi toți să lucrăm împreună pentru a ne asigura că se urmărește un scop, dar și că aceste companii rămân pe linia de plutire, pentru că altfel nu ar mai avea nicio importanță.