Am stat de vorbă cu Mihai Brana, director general Honeywell România, despre proiectele educaționale pe care le-a demarat și le implementează compania pe care o conduce și despre modul în care vede următoarea generație de programatori din România.
”Tehnologia și inovația stau la baza întregii noastre activități. Susținerea proiectelor educative în domeniul științei, tehnicii și matematicii este o prioritate pentru noi”, afirmă Mihai Brana.
Compania pe care o conduce a inițiat o serie de proiecte destinate elevilor din școlile generale de la noi, cu scopul de a-i îndruma spre o carieră în domeniul tehnologiei cât mai de timpuriu. ”Trăim într-o perioadă cu o dinamică specială în care meserii curente pot să nu mai existe în anii următori, când apar joburi despre care nu se știa nimic acum câțiva ani. Pentru că suntem în era digitală, vorbim despre generația digitală, mai ales dacă ținem cont de faptul că, în ultimii ani, perioada în care copiii interacționează cu diverse gadgeturi pornește de la vârste foarte fragede. Elevii trebuie orientați de timpuriu către rezolvarea unor probleme specifice, activități de dezvoltare a creativității și de gestionare a resurselor”, afirmă Mihai Brana.
În acest an, de exemplu, Honeywell a derulat în câteva școli de la noi programul iTech Skills and Challenge.
Elevii trebuie orientați de timpuriu către rezolvarea unor probleme specifice, activități de dezvoltare a creativității și de gestionare a resurselor
”iTech Skills and Challenge este parte a unui program educațional dezvoltat de Junior Achievement, JA STEM – Comunicăm cu Tehnologia. Tech Challenge Day a permis o implicare importantă din partea echipei Honeywell România. Elevii sunt foarte curioși, în special atunci când vine vorba de tehnologie și de instrumente pe care le folosesc în viața de zi cu zi. Majoritatea dintre ei visează să programeze singuri un joc sau o aplicație, sau să realizeze ceva cu un impact în școală sau în alte comunități din care fac parte”, completează Brana.
Programarea, disciplină de bază
Interesul elevilor pentru tehnologie, și, mai ales, necesitatea de a învăța de la o vârstă cât mai fragedă noțiuni de programare pentru a putea ține pasul cu schimbările actuale și, de ce nu, cu cerințele locurilor de muncă ale viitorului, pare să fi fost înțeles, într-un final, și de oficialii din Ministerul Educației. Astfel, începând cu anul școlar care doar ce s-a terminat, informatica a devenit diciplină de trunchi comun în gimnaziu, nemaifiind doar o disciplină opțională.
”Sunt multe țări europene în care elevii învață programare încă din clasele primare, chiar dacă la început totul începe sub formă de joc. Fiind vorba despre un proiect educațional, am ținut cont de identificarea și folosirea de resurse ușor accesibile profesorilor și elevilor într-un program la clasă. Pe lângă faptul că am considerat oportun acest moment pentru a dezvolta și pentru a derula la clasă activități atractive și practice, adaptate nivelului de cunoștințe al elevilor, ei sunt la o vârstă când își dezvoltă abilități definitorii, cu un rol deosebit în formarea lor. Ne dorim să insuflăm în această generație o pasiune pentru domeniul tehnic, un mod de gândire bazat pe logică și inițiativă proprie, precum și o apetență pentru lucru în echipă”, completează oficialul Honeywell România.
Așa că oficialii companiei au hotărât să valorifice decizia ministerului printr-o serie de proiecte implementate în București, momentan, dar pe care Honeywell dorește să le extindă la nivel național începând cu anul școlar 2018-2019 și, mai ales, să-l extindă de la clasele a V-a și a VI-a, și la clasele VII-VIII, incluzând noi activități de programare specifice grupei de vârstă a elevilor.
”Școlile din programul iTech Skills and Challenge au fost selectate de către Junior Achievement România, pe baza interesului și a înscrierilor venite din partea profesorilor, ca urmare a promovării proiectului către instituțiile de învățământ. Un astfel de program nu poate funcționa decât coordonat de un profesor din școală și dorit și aprobat de către echipa de management a școlii”, afirmă Brana.
Acesta povestește faptul că proiectul conține două componente: programul la clasă - #scriemCOD - și competiția Tech Challenge Day.
Exersarea abilităților
Voluntarii Honeywell s-au implicat încă din prima fază a acestui proiect, respectiv programul la clasă #scriemCOD, derulat în perioada martie – iunie 2018, la care au participat peste 1.400 de elevi și 17 profesori de la 16 școli din București. ”Voluntarii Honeywell au mers la orele de clasă și împărtășesc elevilor din experiențele și cunoștințele lor, ajutându-i să își exerseze abilitățile din domeniul tehnic și să își dezvolte gândirea logică. Practic, voluntarii devin profesori pentru o zi, având posibilitatea să meargă la clasă și să lucreze direct cu elevii, alături de profesori, activitățile dezvoltate în cadrul proiectului”, explică Mihai Brana.
Proiectul a fost finalizat în acest an cu Tech Challenge Day, o competiție în cadrul căreia elevii lucrează în echipe și identifică soluții pentru anumite probleme dintr-un domeniu de activitate. ”Acest tip de competiție facilitează interacțiunea tinerilor cu mediul de afaceri, combinând gândirea antreprenorială, de business, cu economia, știința și tehnologia”, afirmă directorul Honeywell România.
Tech Challenge Day s-a derulat în data de 26 aprilie 2018, la Colegiul Național I.L. Caragiale și a reunit 69 de tineri din clasele V – VIII, de la 10 școli din București. Aceștia au fost grupați în echipe și au lucrat împreună cu 12 voluntari Honeywell România, pentru a identifica cele mai bune aplicații mobile cu ajutorul cărora profesorii să poată afla mai multe informații despre pasiunile și interesele elevilor.
Pasiune pentru tehnologie
”Din ce am observat, elevii sunt foarte motivați și de rezultatele pe care le pot obține cu ajutorul tehnologiei. De exemplu, în programul de la clasă #scriemCOD, elevii participanți învață limbajul de programare Scratch și vor ajunge să creeze primele jocuri și personaje animate, punând astfel în practică abilitățile digitale, cele de lucru în echipă și gândirea critică. În cadrul Tech Challenge Day, elevii identifică cele mai bune aplicații mobile cu ajutorul cărora profesorii să poată afla mai multe informații despre pasiunile și interesele elevilor. Există deja o dorință din partea acestora de a putea dezvolta aplicații, de a descoperi mecanismele din spatele acestor instrumente pe care le folosesc”, mai spune Mihai Brana.
Acest tip de competiție facilitează interacțiunea tinerilor cu mediul de afaceri, combinând gândirea antreprenorială, de business, cu economia, știința și tehnologia
Deja nu mai există niciun dubiu asupra faptului că elevii români au deja un interes major pentru domeniul tehnologiei. O parte dintre ei sunt olimpici internaționali, alții își petrec verile în cadrul unor companii de software de la noi sau studiouri de gaming pentru a-și perfecționa skill-urile de programatori. Sunt și cei care sunt recrutați de pe băncile liceului pentru a lucra pentru unele dintre cele mai mari companii din domeniu.
”Chiar dacă topurile internaționale situează programatorii români pe poziții bune, iar elevii români, buni programatori, sunt apreciați, există loc pentru perfecționarea și îmbunățățirea anumitor abilități din acest domeniu, mai ales în partea de proiectare, design, strategie în IT. Făcând o paralelă cu proiectul iTech Skills and Challenge, putem spune că acesta în sine reprezintă un start în deschiderea apetitului elevilor pentru un alt mod de abordare a interacțiunii cu computerul. Mulți dintre ei, încă de la vârste fragede, își pot da seama că sunt pasionați de anumite domenii, iar proiectele educaționale de acest tip nu fac decât să îi motiveze și să îi încurajeze să urmeze ceea ce le place, oferindu-le, în același timp, atât o abordare practică, cât și teoretică a informațiilor”, completează managerul Honeywell România.
Știință și inginerie
iTech Skills and Challenge nu este singurul proiect de educație prin care Honeywell își dorește să ajute la pregătirea următoarei generații de progamatori. Un alt proiect din direcția Educație în Știință și Matematică este Honeywell Initiative for Science and Engineering (HISE). HISE este realizat în parteneriat cu Fundația Nobel și își propune să încurajeze și să îndrume tânăra generație de oameni de știință și ingineri, oferindu-le posibilitatea de a interacționa cu personalități recunoscute la nivel internațional, precum și cu specialiști de top din cadrul Honeywell.
”Am reușit prin acest program să aducem la Universitatea Politehnică din București și la Universitatea Politehnică Timișoara (UPT) laureați Nobel precum profesorul Eric Cornell, câștigătorul Premiului Nobel pentru Fizică în anul 2001 pentru condensarea Bose-Einstein sau astronomul american dr. Robert W. Wilson, Laureat al Premiului Nobel pentru Fizică în 1978”, precizează Mihai Brana.
Și dacă a adus vorba despre Politehnica din Timișoara, este cazul să precizăm că Honeywell a inaugurat chiar acum, în luna iunie, un laborator care va deservi aproximativ 400 de studenți de la specializările Electrotehnică și Electroenergetică. Investiția se ridică la aproximativ 16.000 euro și le va permite studenților să-și dezvolte abilitățile tehnice și să fie pregătiți pentru carierele viitoare. În această toamnă Honeywell va inaugura încă un laborator în cadrul aceleași instituții de învățământ, la Facultatea de Automatică și Calculatoare.
De asemenea, compania a implementat Honeywell Educators at Space Academy (HESA), un alt proiect prin care 60 de profesori de matematică și fizică din România au fost susținuți să participe la un program de formare în SUA, la US Space Rocket Center (USSRC) al NASA din Huntsville, Alabama. Prin acest program de pregătire, asemănător cu cel al astronauților, profesori din toate colțurile lumii au ocazia să învețe și să experimenteze metode care să-i ajute să-și reinventeze orele la clasă și să-i inspire pe elevi să își aleagă cariere în domeniul tehnic.
Un alt proiect este Honeywell TechChallenge, o competiție pentru elevi și studenți, organizată împreună cu Universitatea Politehnică Bucuresti. Elevii și studenții sunt încurajați să își pună în valoare abilitățile tehnice și creative, pentru a dezvolta proiecte inovatoare care pun în valoare conectivitatea și sunt orientate pe crearea de noi surse de energie sau eficientizare a celor existente în domenii multiple (orașe inteligente, mobilitate și gaze naturale).
”Anul trecut au fost depuse peste 50 de propuneri de proiecte inovatoare. În finala studenților, proiectul “Sistem de monitorizare al parametrilor de mediu bazat pe protocolul LoRaWAN”, al studenților Facultății de Automatică și Calculatoare, și-au adjudecat premiul întâi. În finala elevilor, proiectul intitulat „Project Calypso” al elevilor Colegiului Național ”Petru Rareș” din Suceava, a câștigat marele premiu, pentru un proiect de monitorizare a calității apelor. A doua ediție a acestui concurs a fost lansată în luna martie 2018 și se desfășoară până pe 25 și 26 octombrie când vom afla câștigătorii din acest an”, concluzionează Mihai Brana.