How to Web a devenit un eveniment de tradiție în ecosistemul românesc de startup-uri și nu numai, conferința fiind un moment important la final de an pentru Europa de Est. Anul 2019 a marcat o ediție cu adevărat spectaculoasă, într-o sală nouă, mare, cu un număr record de participanți și speakeri importanți care au vorbit despre experiențe antreprenoriale, despre growth hacking, despre investiții și nu numai. În plus, în cadrul competiției de startup-uri Startup Spotlight, a fost oferit cel mai mare premiu pentru startup-urile locale, 125.000 de euro investiție sindicalizată pentru câștigătorii de la Machinations.

Despre Machinations și ceea ce fac ei poți citi în acest articol.

„Pentru 2020 aveam planuri ambițioase: în primul rând să dezvoltăm conferința prin adăugarea unor noi elemente de netoworking, prin evenimente satelit, noi participanți internaționali și workshop-uri asociate. Confirmasem deja niște speakeri senzaționali, eram puși pe treabă, iar în septembrie 2019 deja organizam ediția pentru octombrie 2020. Pe scurt, după ce anul trecut am fost în topul celor mai importante 20 de evenimente startup-related din Europa, anul acesta ne propuneeam să intrăm în top 10”, spune Bogdan Iordache.

Bogdan spune că din momentul când pandemia a început să se dezvolte în Italia, a fost destul de clar că va avea impact european. „Am schimbat din mers Demo Nights din offline în online și am început să ne gândim la variante de a ne continua activitatea. A devenit clar după primele săptămâni de carantină că lucrurile nu vor reveni prea curând la normal”, explică Iordache.

Așadar, au organizat o serie de evenimente din seria Demo Nights online, în care startup-uri din mai multe orașe din România s-au întâlnit cu investitorii prin videoconferință. Ei au putut face un pitch și să primească sfaturi astfel. La începutul anului a existat o singură ediție offline, la București la TechHub, iar următoarea trebuia să aibă loc la Sibiu. Două săptămâni mai târziu însă lucrurile s-au schimbat în totalitate.

Am schimbat formatul cu câteva zile înainte de Demo Nights Sibiu. Am reușit să mutăm totul online. După Sibiu am mai organizat cinci ediții online și ne-a ajutat pentru că am avut ocazia să îmbunătățim pas cu pas ceea ce facem”, spune Iordache. Deși pare mai simplu poate, un eveniment online are foarte multe aspecte care trebuie luate în calcul, de la transmisiunea tehnică la menținerea unui grad de activitate și networking.

„Există lucruri pozitive: faptul că pot participa mai mulți investitori de la distanță, că putem avea un public mai numeros și distribuit geografic, dar pe de altă parte lipsește interacțiunea directă”, explică Bogdan Iordache. În plus, nu au existat abandonuri de la partenerii care susțineau evenimentele, ba chiar s-au mai adăugat doi pe parcurs.

Impact financiar și continuitate

În momentul de față, How to Web 2020 este încă planificat pe 28-29 octombrie, iar anunțurile legată de speakeri și organizare vor veni ulterior.

„Cu siguranță va exista un impact financiar negativ pentru evenimentele viitoare pentru că un eveniment virtual nu are aceeași valoare financiară ca unul offline. Această situație e dublată și de o criză economică, deci evenimentele vor fi rediscutate. Din fericire, suntem susținuți în continuare de partenerii noștri, deci chiar dacă există ajustări de buget, ele sunt de înțeles și rezonabile”, explică Bogdan situația.

„Din păcate evenimentele cu ușile închise sunt cele mai riscante din punct de vedere al răspândirii infecțiilor, față de evenimentele în aer liber. Probabil vor fi interzise o perioadă de timp mai lungă, așa că nu există altă alternativă decât să ne adaptăm la noul normal”, mai spune fondatorul How to Web.

Cu toate acestea, cei de la How to Web se uită și spre alte soluții. „Distanțarea socială nu poate funcționa la un eveniment de business, nimeni nu discută o investiție sau un contract stând la 2 metri distanță și mormăind printr-o mască. Dar evenimentele în aer liber pot fi o soluție, deși nu pot fi de anvergură, pentru că depind de vremea de afară”, spune Iordache.

RemoteCon, o primă variantă digitală de conferință

Și pentru că munca s-a transformat brusc și o mulțime de companii încă muncesc de la distanță, cei de la How to Web au lansat RemoteCon, o conferință online digitală, care durează o săptămână, în care să abordeze aceste aspecte.

Evenimentul RemoteCon se va desfășura anul acesta timp de 4 zile, între 30 iunie și 3 iulie.

La această primă ediție a RemoteCon vor participa nume cu notorietate la nivel global în zona de tehnologie și inovație: Jason Fried (CEO și Fondator al Basecamp - prezenți în 32 orașe din întreaga lume, de asemenea fără spații de birouri fizice, și autor al bestsellerelor ”Rework”, ”Remote: office not required” și ”It doesn't have to be crazy at work”), Darren Murph (Head of Remote la GitLab - companie recunoscută pentru echipele globale însumând peste 1.300 angajați în 67 țări, fără ca organizația să dețină spații de birouri fizice), Andreas Klinger (Remote advocate la CoinList și AngelList, ex-CTO al Product Hunt și fondator al fondului de investiții în startup-uri remote Remote First Capital), Bretton Putter (expert în cultură organizațională, fondator și CEO al CultureGene și autor al ”Culture Decks Decoded”), David Darmanin (CEO și Fondator Hotjar) și Sheeba Varghese (expert în leadership pentru echipe remote), printre alții.

Chiar dacă evenimentul este unul online, componenta de networking reprezintă un pilon important al experienței de la RemoteCon, aceasta fiind disponibilă tuturor celor peste 3.000 de participanți în diverse momentele ale conferinței.

Pe lângă RemoteCon, How to Web a mai susținut comunitatea prin toate proitectele. Pe lângă evenimentele online Demo Nights, au început o serie de sesiuni Ask me Anything cu experți, antreprenori și investitori din România și Europa care să răspundă live celor care urmăresc pagina de Facebook How to Web.

Poți urmări mai jos o discuție de tip Ask Me Anything cu Roxanne Varza, care se ocupă de spațiul Station F din Paris.

Pentru a putea urmari acest video te rugam sa accepti plasarea de cookie-uri de marketing. Accepta toate cookie-urile.

„Am lansat și o serie de workshop-uri online prin care comunitatea de tech poate avea acces la o serie de experți de primă mână din afară, în sesiuni live, dar cu un preț mult redus față de cel al unui workshop similar in-class. Sunt invitați unii dintre cei mai apreciați speakeri de la ediția din 2019”, explică fondatorul How to Web.

Ecosistemul local de startup-uri în timpul și după pandemie

Dacă în primele două luni de pandemie am auzit de puține investiții și puține mișcări în lumea startup-urilor din România, ultima lună a adus o reluare treptată a activității.

„Prezentarea și conectarea cu investitorii se poate face în continuare online, chiar mai bine decât până acum, deoarece investitori de oriunde pot să vadă pitch-urile fără să se deplaseze. La ultimul evenimente online am avut investitori din cel puțin cinci orașe, dintre care două din afara României”, spune Bogdan.

Cu toate acestea, spune el, dificultatea ca startup este că într-o discuție față în față îți dai seama mai bine dacă persoana este cineva cu care vrei să mergi mai departe să discuți 5-10 minute. „În online trebuie să programezi o discuție one to one cu cei care au părut interesați”, spune Bogdan Iordache.

În același timp, criza creată de pandemie este diferită de criza din 2008-2009, pentru că impactează diferit verticalele din industrie.

„Cu siguranță industria de evenimente va fi afectată diferit de cea de turism, așa cum Zoom este impactat diferit față de AirBnB, iar interesul pentru investiții urmărește același traseu”, spune Iordache. Din punctul lui de vedere, investitorii sunt mai precauți pentru că orizontul economic al următoarelor luni este neclar, dar și pentru că trebuie să păstreze rezerve mai mari pentru companiile deja investite, pentru a le oferi lichidități în cazul unei crize de cash temporare.

Pentru a putea urmari acest video te rugam sa accepti plasarea de cookie-uri de marketing. Accepta toate cookie-urile.