CargoPlanning e o platformă unde transportatorii și casele de expediție pot să publice și să găsească expediții, care-i ajută să managerieze mai ușor cursele și să optimizeze anumite procese. Practic, e o suită software pentru o companie medie și mare de transport, care să permită management de comenzi, transmiterea unei cereri de transport, alegerea partenerilor logistice și verificarea expediției.

Ștefan Matei a fondat CargoPlanning în 2015 în timp ce lucra la firma de software Nima Software Iași. Avea 4-5 ani de experiență în construcția unor platforme și s-a gândit la o nouă provocare. I-a venit ideea de a dezvolta ceva pentru industria transporturilor. Nu pentru că avea vreo apropiere de camioane și transportul de marfă, ci pentru că provocarea tehnică era una care putea fi realizată și rezolva o problemă. E povestea unei firme de software development care s-a aventurat în lumea produselor, devenind un adevărat startup.

Am vorbit cu Valerica Motoc, business developer la CargoPlanning despre acele momente și motivația de lansare: “E un domeniu cu foarte multe variabile. Până acum industria IT a acceptat sisteme IT foarte rigide, fie că e vorba de un ERP, fie că vorbim de o platformă online. Ne-am gândit că e momentul oportun să lansăm un produs online pe o piață cu mult loc, dat fiind contextul economic”.

Problema pe care a trebuit să o rezolve Ștefan și echipa sa a fost faptul că industria transporturilor nu este una cu proceduri neapărat fixe, ci cu foarte multe variabile. Investiția inițială a fost de aproximativ 60.000 de euro, iar în momentul de față, la aproape doi ani după lansare, CargoPlanning a ajuns aproape de break even doar din venituri proprii.

Ștefan Matei

Statisticile platformei

După un an și jumătate de când au lansat, platforma numără 3.000 de utilizatori, atât companii care produc marfă, dar și furnizori de servicii de transport. Valerica insistă asupra faptului că CargoPlanning nu este doar un site de anunțuri, ci o platformă colaborativă. Adică?

“Fabricile își organizează planificarea proceselor de transport împreună cu furnizorii lor de servicii prestabiliți. Transportatorii care utilizează sistemul sunt parte a unor contracte și colaborări clare cu firmele care produc și comercializează mărfuri. Sistemul ușurează munca operativă a departamentului de logistică”, spune Valerica Motoc.

Fabricile își organizează planificarea proceselor de transport împreună cu furnizorii lor de servicii prestabiliți. Transportatorii care utilizează sistemul sunt parte a unor contracte și colaborări clare cu firmele care produc și comercializează mărfuri

Practic, platforma are două componente importante. Platforma de licitații oferă posibilitatea firmelor și transportatorilor să agreeze pentru servicii de transport, pe contracte cu o durată bine stabilită, mai mică sau mai mare. În plus, mai există și automatizarea planificării transporturilor și livrării, astfel că se elimină schimbul de telefoane, email-uri, centralizare de informații în agendă și Excel.

În fiecare zi au loc aproximativ 2.000 de tranzacții pe platforma CargoPlanning. Nu e vorba doar despre licitații, ci și despre alte părți ale procesului logistic.

În momentul de față, CargoPlanning are opt angajați, dar caută noi oameni în zona de vânzări. Cu toate acestea, parte dintre aceștia lucrează și la Nima Software, care a rămas un business separat. Platforma e pe bază de abonament, iar cel mai utilizat e un abonament flexibil, prin care un utilizator va plăti un procent de 1% din valoarea transportului (între minimum 3 și 10 euro per transport).

Planurile CargoPlanning

Momentan CargoPlanning acționează doar în România, deși mai sunt și câțiva transportatori din Bulgaria și Ungaria. Dar au planuri de extindere. “Vrem ca până la final de an să ne extindem în Balcani. Avem în vizor câțiva jucători din această zonă. Vrem să ne ducem și spre Europa de Vest, dar nu este în prim plan”, a spus Valerica Motoc.

“Piața românească este dinamică și la început. Foarte puțini manageri de companii de transport se arată dispuși să renunțe la metodele tradiționale de a planifica o activitate ce poate fi automatizată. Mulți doresc să dețină un control netransparent asupra proceselor

În plus, pentru 2017 planul este de a ajunge la break even, dar să aducă și oameni valoroși în echipă. Din acest motiv. CargoPlanning are ... în plan să ia pentru prima oară o finanțare externă. Piața românească e în creștere și mai deschisă, dar străinătatea este locul unde CargoPlanning își va atinge obiectivele.

“Piața românească este dinamică și la început. Foarte puțini manageri de companii de transport se arată dispuși să renunțe la metodele tradiționale de a planifica o activitate ce poate fi automatizată. Mulți doresc să dețină un control netransparent asupra proceselor”, spune Valerica Motoc.

În privința șoferilor de camion și a celor care sunt managerii propriei lor companii mici, există teama de a utiliza un software nou, dar și reticența de a mai plăti pentru un serviciu nou. “Marja de profit în transportul de mărfuri este printre cele mai mici și, în plus, e un business destul de restrictiv”, explică Valerica Motoc. Dar aceste obstacole sunt întrecute încet, încet, deși Valerica recunoaște faptul că procesul de documentare privind piața a fost unul care trebuia făcut cu mai multă atenție.

În continuare, 30% din timp e dedicat serviciilor care asigură cash flow prin Nima Software. Compania din Iași are doi clienți principali pentru care creează aplicații și softuri.