Să ne imaginăm prezentul și viitorul. Avem deja supermarket-uri care nu au casieri. Produsele sunt puse noaptea de angajați, iar clienții vin și pleacă, interacționând doar cu produsele și cu un POS. Pentru a ne asigura că așa ceva nu degenerează în hoție, evident că vor fi camere de supraveghere la intrare și în toate colțurile magazinului.

Despre supermarketul Amazon am scris aici.

De asemenea, în China închirierea de biciclete este foarte dezvoltată. Le iei dintr-o parte și le duci în alta. Totul e făcut de stații automate, unde pui cardul și mergi mai departe. Bicicletele au GPS. La fel și cu serviciul de închiriere de scutere. Sau cu serviciile de închiriat mașini, cum ar fi Pony, care a ajuns în Cluj-Napoca și în București. Apartamentele din vacanțe le iei cu AirBnB, de multe ori nici nu vezi proprietarii, ci doar iei cheia de la vreun vecin. Și nu mult va trece până când vor apărea comercial și mașinile autonome și din ce în ce mai multe interacțiuni ale noastre vor fi făcute cu produse digitale, nu cu oameni.

Evident, avem o provocare privind schimbarea pieței muncii, care trebuie să se adapteze la cerințele actuale. Dar, de asemenea, avem o lume în care supravegherea nu mai este doar opțională, ci obligatorie. Nu e Black Mirror, ci realitatea înspre care ne îndreptăm. Dacă vom avea din ce în ce mai multe servicii automatizate, supravegherea se va dezvolta pentru a asigura funcționarea acestora.

De asemenea, datele culese despre utilizatori vor fi din ce în ce mai multe. Nu suntem într-o lume naivă astăzi, nu trebuie să ne ferim de realitatea din jurul nostru: datele noastre sunt peste tot. Dar în cazul în care se va ști când intrăm în supermarket, ce luăm de pe raft, în ce ordine, ce bicicletă luăm din standul de închirieri, încotro ne ducem, când ne autentificăm online, supravegherea va spori. Nu suntem pregătiți mental pentru asta, pentru că nu acceptăm încă realitatea în care suntem.

Supravegherea în următorii 20 de ani va lua forma camerelor cu inteligență artificială, care vor corela imaginea noastră cu orice mișcare pe care o facem și cu lucrurile cumpărate. Este raiul industriei de marketing, fără îndoială, la fel cum este un pericol pentru noi, ca oameni. Niciun regulament european de tip GDPR nu va opri acest val. Lucrurile se vor întâmpla. Vom avea orașe cu camere inteligente, dar și mașini de poliție autonome care vor supraveghea cartierele noaptea.

Dacă acum ți se pare că ești supravegheat, lucrurile se vor schimba și mai mult în următorii ani. Ceea ce duce la două lucruri: o lume pe care nu o cunoaștem, dar și oportunități pentru startup-uri care vor să o ia pe calea lumii autonome. Atât pentru a profita de toate datele oferite de sistem, cât și pentru a face un serviciu oamenilor.

Tu cum vezi lumea în viitor? Ți se pare că ceea ce am scris mai sus e posibil sau doar o distopie?