Circa 7.000 dintre cei peste 140.000 de angajați din industria IT&C din țara noastră lucrează în prezent în segmentul de gaming, la nivel local fiind aproximativ 50 de studiouri de jocuri (de la nume precum Electronic Arts, King, Gameloft, la studiouri independente – Killhouse Games, Notic Games, Sand Sailor Studio sau Amber Studio, care a devenit cel mai mare studio independent, cu încasări anuale de 4 milioane de euro).
”România oferă foarte multe oportunități pentru industria de game development, pune la dispoziție un mare rezervor de talent tehnic. Dar, în același timp, are nevoie de investiții, are nevoie de includerea unor cursuri speciale în oferta sistemului de învățământ și are nevoie de ajutor din partea statului”, spunea Mihai Pohonțu, Vice President Samsung Emerging Platforms, în cadrul evenimentului DEV.PLAY care a avut loc pe 26 și 27 septembrie (prima conferință dedicată industriei de game development organizată în România).
Un studiu realizat în 2015 care analiza câștigurile din gaming a 100 de țări din întreaga lume, plasa România pe locul 44 la nivel mondial și pe locul 3 în Europa de Est, cu aproape 144 de milioane de euro.
Prezenți la DEV.PLAY, am aflat de la șefii unora dintre cele mai importante studiouri de gaming deschise în țara noastră detalii despre provocările industriei locale de game development.
Job în companie mare sau fondator de studio indie?
”Nu am lucrat niciodată într-o corporație”, spune George Lemnaru, fondatorul Green Horse Games.
”Lucrezi diferit chiar și atunci când ai 5 sau 10 oameni. În plus, într-o corporație este mai greu să faci modificări în strategii, iar tu ai nevoie să te adaptezi constant la problemele care pot apărea”, completează Lemnaru.
Deși insecuritatea unui business nou poate deveni un element stresant pentru un fondator de startup (nu includem aici doar ownerii de studiouri independente de gaming), este adoptat ca un adevăr general valabil printre antreprenori faptul că munca într-o corporație are o inerție care nu permite prea mult loc pentru manevre în cazul necesității luării unor decizii rapide. ”90% dintre ideile inițiale nu vor fi bune. De aceea e nevoie să ai și un plan B”, mai spune Lemnaru.
”Trebuie să fii dispus să dai greș. Însă, trebuie să fii conectat la realitate și să nu abandonezi”, este de părere Mihai Sfrijan, fostul șef al studioului local al King, actual founder al unui studio independent de jocuri, Notic Games.
La fel ca mulți alți oameni din industrie, Sfrijan a trecut mai întâi prin experiența unui job într-o companie mare înainte de a porni propriul business de profil. De alfel, aceasta este una dintre tendințele pieței. ”Industria se maturizează, iar companiile mari au crescut suficient de mulți oameni care pot porni studiouri independente”, spune și Alex Marinescu, Head of Operations în cadrul EA România.
Poți învăța totul despre jocuri lucrând la o multinațională, iar acest lucru poate fi un început de drum pentru ceva pe cont propriu
”Poți învăța totul despre jocuri lucrând la o multinațională, iar acest lucru poate fi un început de drum pentru ceva pe cont propriu”, adaugă Cătălin Butnariu, Co-Founder și General Manager al Carbon Incubator, primul incubator destinat industriei de gaming din Europa de Est, și președinte al Romanian Game Developers Association.
Finanțare și relația cu investitorii
”Am pornit un business nou acum 3 luni, însă primul lucru la care m-am gândit a fost finanțarea. Trebuie să poți plăti salarii și să le poți oferi oamenilor tăi siguranță și ideea că sunt parte din startup”, povestește Mihai Sfrijan.
Însă, una dintre problemele nișei de gaming este lipsa de cunoștințe a investitorilor. ”Investitorii de tip angel nu cunosc industria jocurilor. Dacă aș mai fi fost în acest moment în postura unui prim startup, aș fi mers într-un accelerator”, spune George Lemnaru.
În acest context, Carbon a apărut dintr-o necestitate de a sprijini studiourile independente și de a le oferi acces la consiliere.
Incubatorul oferă finanţare directă de până la 50.000 de dolari pe proiect, pe durata finanțării dezvoltatorii rămânând complet independenți. ”Ne lipsește, ca țară, cultura de startup și mediul economic care să acorde sprijin afacerilor mici”, afirmă Butnariu.
”E nevoie de o masă critică de startup-uri. Vor da greș, dar vor fi și reușite. În acest moment, părerea mea este că studiourile care au avut hituri imediat sunt doar accidente fericite”, completează Lemnaru.
Poți face lucruri foarte bune și cu o finanțare mică, de exemplu 50.000 de dolari. Depinde totul de abordarea ta ca fondator în ceea ce privește echipa pe care o dorești sau jocurile pe care vrei să le creez
Dragoș Hâncu, fondatorul Amber Studio, este de părere că finanțarea nu ar trebui, totuși să devină elementul central în jurul căruia se învârte întreaga existență a startup-ului.
”Poți face lucruri foarte bune și cu o finanțare mică, de exemplu 50.000 de dolari. Depinde totul de abordarea ta ca fondator în ceea ce privește echipa pe care o dorești sau jocurile pe care vrei să le creezi”, spune Hâncu. Studioul său colaborează cu Disney, iar printre cele mai mari proiecte la care Amber a lucrat în 2015 se află jocurile Cinderella Free Fall, Little Leader, Star Wars Rebels şi The Martian.
”E important să știi la ce folosești banii. Ia dacă îi poți strânge lucrând pentru o altă companie, e cu atât mai sănătos decât să îi ceri unui investitor”, este de părere Sfrijan.
Investitorii vor dori să își poată scoate, la un moment dat, banii pe care îi oferă unui fondator de startup. Altfel, nu vor avea niciun motiv pentru a face o investiție. ”Trebuie să îi privești ca pe niște parteneri”, spune Alex Marinescu.
În plus, în opinia oamenilor din industrie, fondatorii startup-urilor ar trebui să renunțe la teama că ideile lor vor fi furate odată ce sunt prezentate în fața mentorilor sau investitorilor. ”Ai nevoie de feedback. Este mult mai valoros și îți poate deschide ochii asupra ceea ce faci”, precizează Cătălin Butnariu.
Promovare
Fie că apelezi la un publisher care va aduce colaborării o valoare în plus și cunoștințe la care un studio independent are acces mai greu, sau alegi să îți promovezi singur jocul, nu trebuie să pierzi din vedere cerințele publicului pe care îl vizezi.
A trecut vremea când stăteai în turnul tău de fildeș. Trebuie să urmărești tendițele și să faci jocurile pe care le doresc oamenii
”A trecut vremea când stăteai în turnul tău de fildeș. Trebuie să urmărești tendințele și să faci jocurile pe care le doresc oamenii”, afirmă Marinescu.
De exemplu, George Lemnaru spune că echipa sa se ocupă atât de dezvoltarea jocurilor, cât și de promovarea lor. ”Chiar dinainte de a scrie primele linii de cod, ei știu ce își dorește clientul”.
La nivel mondial, piața de gaming este așteptată să ajungă la încasări de 99,6 miliarde de dolari la finalul anului în curs. Totodată, 2,1 miliarde de persoane din întreaga lume se declară gameri înrăiți, avizi constant după noi titluri care să le stimuleze imaginația și pofta de joacă. Ce veți face pentru ei?