Articolul acesta a apărut în secțiunea „Nota redacției” din newsletter-ul start-up.ro de miercuri, 25 august. Puteți să vă abonați la newsletter aici.


La nivel guvernamental, să o spunem sincer, suntem conduși de un prim-ministru care e în campanie electorală. Până în septembrie, la alegerile interne PNL, totul va fi pentru punctaj electoral intern în partid. Din acest motiv, avem de-a face cu un fel de optimism tâmp propagat în fiecare declarație, fără contextualizare, cu multă aroganță și, aparent, fără perspectivă.

”Vom vedea când se va întâmpla” pare să fie sloganul actual al Guvernului. Avem cea mai mică rată de vaccinare? Vom vedea când se va întâmpla. Plus că Guvernul a luat cele mai bune măsuri, iar oamenii sunt ingrați. S-a făcut o campanie publicitară și aia a fost, așteptăm să se vaccineze oamenii.

Economia duduie, dar nimeni nu ia în calcul repercusiunile pe termen lung. Crește numărul de cazuri, dar e totul bine, vedem când se va întâmpla, pare că nu planificăm nimic. La mai bine de un an și jumătate, pare că nu am învățat nimic. Vor bubui în curând cazurile pentru o perioadă de timp limitată și nimeni nu pare a avea idei, nici măcar să se uite la țările din jur.

Această atitudine de laissez faire în care vedem ce se întâmplă când vine valul e pentru mine una relativ jignitoare și dezamăgitoare. Suntem o țară care e în campanie electorală continuă, iar toate mesajele trebuie citite în această notă. Suntem niște învingători, deși noi suntem șchiopi. Suntem mema aceea cu locul 3 care se bucură mai ceva ca locul 1.

Dar hai să privim și dintr-o altă perspectivă. Vine valul. Nu știm la ce măsuri să ne așteptăm de la Guvern. Cât de pregătiți sunt antreprenorii după un an și jumătate?

  1. Sunt pregătiți antreprenorii să ia măsuri rapide dacă se vor impune restricții, să folosească lecțiile învățate în aceste luni și să se bazeze pe mediul online, livrări sau măsuri de siguranță la locul de muncă pentru continuitate?
  2. Au antreprenorii rezerve pentru o perioadă mai neagră temporară care ar putea veni după ce s-au chinuit anul trecut în lockdown?
  3. Suntem pregătiți să mai cădem încă o dată?

Sunt câteva întrebări de bază, antreprenorii știu mai bine cât de complexă e treaba lor. Dar în mijlocul unui optimism generalizat, nu vreau să fiu Gică Contra, ci o voce a întrebărilor pe care ar trebui să și le pună oricine. Nu vreau nici eu lockdown sau o blocare a economiei, dar cât de mult ne-am pregătit pentru posibilitatea revenirii unor restricții deja la câteva luni de când toate lucrurile par a fi întoarse la un normal?

Într-un interviu de acum 2 săptămâni discutam cu proprietarii Le Bab, un restaurant din București. Îmi povesteau cât de greu le-a fost când măsurile Guvernului se schimbau la câteva zile. Cât de greu au planificat. Dar cât de mult s-au adaptat în acea perioadă.

Un exemplu creativ a fost momentul când au înțeles că trebuie să facă livrări și să le facă bine. Că nu tot ce merge în restaurant merge și cu livrare. Așa că au luat o geantă de Uber Eats și au pus preparatele în ea. Au așteptat 30 de minute și apoi au gustat pentru a testa ce preparat ar ajunge bine la oameni și ce preparat ar fi distrus la gust și consistență. Această atenție la detalii i-a făcut să aibă o perioadă dificilă, dar suportabilă.

Despre astfel de măsuri creative ar trebui să fie vorba care să creeze reziliență în rândul afacerilor. La rândul său, Guvernul ar trebui să nu o joace în campanie electorală acum, pentru că riscă pâinea multor antreprenori și a angajaților lor.

Voi cum v-ați pregătit pentru un eventual val 4?