Lansată în 2016, competiția anuală oferă instrumente de învățare accelerată, validare și, în final, de finanțare pentru cel mai bun pitch susținut pe scenă, în fața audienței și a juriului de profesioniști, în cadrul evenimentului Startarium PitchDay care va avea loc pe 5 noiembrie la București.

Pentru înscrieri gratuite, antreprenorii din toată țara pot aplica online pe platforma Startarium, până pe 11 octombrie, urmând pașii descriși pe www.startarium.ro/pitchday.

Finanțare nerambursabilă pentru afaceri gata să scaleze

La competiție poate participa orice startup între 1 și 3 ani, cu un potențial de creștere confirmat, dornic să intre într-un proces accelerat de dezvoltare, să primească feedback de la un juriu de investitori și experți, să învețe cum să prezinte în fața unui public de peste 1.000 posibili parteneri și să câștige premiile oferite ca finanțare pentru cele mai bune pitch-uri.

Ai treabă și nu poți urmări video-ul? Ascultă podcast-ul cu acest interviu pe canalul nostru numit Startup Mashup.

”Misiunea principală a platformei, competiția pe care o organizăm în fiecare an este un mod prin care noi ieșim din online și mergem spre offline și adunăm tot ecosistemul și comunitatea, dar în primul rând ceea ce se întâmplă acolo poate fi un proces care începe atunci și se continuă mult după Startarium PitchDay. E parte dintr-un proces care înseamnă mai mult decât premii și finanțare pe scenă”, ne-a precizat Adina Crețu, project manager Startarium.

Am aflat de la ea detalii despre competiția din acest, premiile oferite și uneltele pe care antreprenorii le găsesc pe platforma Startarium. Totodată, Adina ne-a vorbit despre câteva trucuri de pitching utile echipelor care se pregătesc pentru prezentarea din fața juriului și publicului în cadrul semifinalei și finalei Startarium PitchDay de pe 5 noiembrie.

Poți citi mai jos o parte din interviul realizat cu Adina Crețu, project manager Startarium, sau poți urmări emisiunea.

Pentru a putea urmari acest video te rugam sa accepti plasarea de cookie-uri de marketing. Accepta toate cookie-urile.

Povestește-ne despre Startarium. Cum îi ajută, concret, pe antreprenorii de la noi?

Startarium este o platformă online, ne găsiți, dacă nu ați fost niciodată prin orașul ăsta al antreprenorilor, așa cum îl numim noi, pe startarium.ro.

Este o platformă pe care am lansat-o în octombrie 2016, împlinim anul acesta 3 ani. Este o platformă educațională, în primul rând. Prin ea ne-am propus să oferim antreprenorilor în curs de devenire, sau celor care se află la început de drum, resursele de care au nevoie ca să înceapă și pe care să le regăsească într-un singur loc, și gratuit, în cazul Startarium.

Este vorba despre resurse educaționale, cursuri, interviuri, webinarii, din care să învețe cum să înceapă și cum să aprofundeze anumite aspecte. Apoi este o zonă de testare, de laborator am numit-o noi, în care pot lucra cu anumiți mentori, antreprenori mai experimentați de la care să învețe ce să facă ce să nu facă, mai ales, ce să nu repete din greșelile altora.

Cea de-a treia componentă este cea de finanțare, iar în Startarium am introdus două instrumente de finanțare, ambele moderne și ca alternativă la sursele clasice.

Unul este crowdfunding-ul: avem în Startarium o platformă dedicată exclusiv antreprenorilor și proiectelor antrerenoriale. Al doilea este competiția Startarium PitchDay.

Pe ambele le-am inclus ca procese de finanțare în care finanțarea vine ca o consecință firească la capătul unui proces, similar cu un program, care nu doar să-ți aducă bani și atât, ci mult mai multe beneficii conexe care să te ajute să începi sau să consolidezi un business existent.

Pe 16 septembrie se deschid înscrierile pentru Startarium PitchDay. Despre ce este vorba în această competiție?

Competiția Startarium PitchDay este una pentru startup-uri existente, respectiv între 1 și 3 ani, ne referim la aceste condiții din momentul în care s-au înregistrat la Registrul Comerțului, deci trebuie să existe ca formă juridică de cel puțin un an.

Anul acesta este la a patra ediție. Până acum, cele 3 ediții au însemnat că peste 400 de startup-uri au trecut prin acest proces, 23 dintre ele au și câștigat diverse premii în valoare de aproape 350.000 de euro.

E un proces în care înscrierile încep acum, chiar astăzi (16 septemebrie) încep înscrierile. Startup-urile pot aplica prima dată pur și simplu prin completarea unui formular, apoi intră într-un proces prin care folosesc instrumente din platformă ca să înceapă să-și descrie business-ul.

Dacă este în stadiul de prototip sau idee, inclusiv vor găsi în Startarium instrumente care sa-i ajute să rafineze modelul de monetizare și de business, de la Business Model Canvas până la a lucra efectiv cu niște mentori.

În primul rând trec printr-un proces de aplicare - înscrierile sunt deschise până pe 11 octombrie - apoi începe partea de preselecție a celor mai buni 50 care vor ajunge în semifinală pe 5 noiembrie aici în București.

Mai aveți și alte criterii în ceea ce privește selecția echipelor?

Criterii de eligibilitate sunt două principale: durata și forma de organizare, respectiv competiția este deschisă numai societăților comerciale, deci nu pot aplica ONG-uri sau PFA-uri. De aici mai sunt și rafinamente, în sensul că nu pot aplica filiale ale unor business-uri internaționale, de exemplu.

Acestea sunt criteriile de eligibilitate. Adică, dacă nu le-ai îndeplinit, vei fi elimitat automat în prima etapă a procesului de evaluare.

Apoi intră ceea ce numim criteriile de evaluare, adică acelea pe care le folosim pentru departaja un concurent față de altul.

Marele câștigător Startarium PitchDay2018: serviciu închiriere costume bărbătești - iTux

Aici sunt cele clasice, la care ne uităm întotdeauna la un business într-o competiție sau nu, care țin de potențial, din punct de vedere al pieței și al produsului, de calitatea proiecțiilor financiare și respectiv de capacitatea business-ului de a scala, de echipă - mereu ne uităm și noi, și orice investitor se uită la echipă și este un element foarte important.

Nu în ultimul rând ne uităm la felul în care își propune să-și folosească banii, pentru că discutăm despre premii, nu le cerem acțiuni din firmă, nu trebuie să-și dilueze capitalul în niciun fel, nu sunt condiții stricte sau împovărătoare, ca la fonduri, și atunci ne interesează să vedem că premiul îl ajută să aibă un impact, că nu este o sumă prea mică ca să-l ajute, sau prea mare, iar el poate are nevoie de ceva mult mai puțin.

Acestea sunt cele patru zone la care ne uităm în partea de evaluare. Ele în spate se traduc într-un punctaj mult mai detaliat care, de altfel, este pus la dispoziția concurenților dacă ajung în semifinală, vor vedea și ei acest calculator pe care-l folosim în evaluare.

Aveți preferințe de domenii, anumite verticale pe care le doriți?

Cuvântul cheie este diversitatea. Ne-am propus-o și ne bucurăm că iese. În sensul că nu ne-am dorit să fie o competiție de nișă, ci care să încurajeze atât diversitatea ca industrii cât și să fie o competiție națională. Sunt echipe care aplică din toată țara și care ajung sau nu pe scenă, cumva ține de cât de dinamic este ecosistemul local.

Sunt foarte diverse și ne-am dorit asta pe de o parte, pentru că, în România nici nu sunt foarte multe alte oportunități de finanțare dacă nu ești din industria tech.

Cumva asta este o prejudecată cu care mulți antreprenori pornesc la drum, că nu ai cum să construiești un business. Și e adevărat. Adică un business global, 100% scalabil, fără o componentă de tehnologie nu este posibil.

În același timp, în zilele noastre, oricărui business din orice industrie, i se poate atașa și această componentă de tehnologie dacă și-ar dori să scaleze internațional, dacă se potrivește cu viziunea pe care o are.

Este despre diversitate de industrii și este foarte interesant de văzut cât de similare sunt, de fapt, industriile pe care le credem foarte diferite, în sensul că, sunt foarte similare din punct de vedere al produsului și a ceea ce înseamnă să scoți un produs dintr-o industrie pe piață, versus un altul, însă din punct de vedere al experienței prin care trece antreprenorul și al modului în care te uiți la un business ca investitor, ca un membru al juriului, ca jurnalist, tot același drum îl vezi, aceleași provocări.

La fel de greu, sau tot la fel de provocator este să ajungi de la idee la prototip, de la prototip la primii clienți, să obții finanțare e adevărat, pentru unele industrii este mai ușor decât pentru altele, unele își permit să meargă cu bootstrapping și să susțină primii ani ai business-ului fără să aibă nevoie de investiți foarte mari, în timp ce alte business-uri, din producție, de exemplu, nu au nicio șansă fără un capital inițial.

Sunt multe nuanțe diferite, însă, în esență, provocările prin care merg antreprenorii la început de drum sunt foarte similare, și ce se întâmplă în ziua evenimentului, a semifinalei și finalei, îi trece pe toți prin același proces.

Istoria ne arată că, la finalul zilei, literalmente la finalul zilei, pentru că la finalul zilei de 5 noiembrie aflăm cine sunt câștigătorii, câștigă cel mai bun pitch.

Devine despre cine își prezintă cel mai bine business-ul pentru că, prin tot procesul de evaluare riguroasă, trecem înainte cumva, iar pe scenă devine o competiție de pitching în adevăratul sens al cuvântului.

Care ar fi trei tips & tricks pe care ni le poți da referitor la realizarea unui pitch care să atragă atenția?

Am observat că acele 3 minute în care ești pe scenă, necesită un timp de pregătire înainte destul de riguros, și că ar trebui să intri în procesul ăsta, ori cel pe care-l punem noi la dispoziție, ori tu cu tine însuți, nu contează, dar important este să-ți știi foarte bine business-ul și cifrele.

Să știi foarte bine îți va lăsa spațiu de improvizație în sensul că, chiar dacă ți se vor pune întrebări, altele decât cele la care tu te-ai gândit, pentru că bineînțeles, decizia nu este doar despre cele 3 minute în care ai vorbit tu singur și nu te-a întrerupt nimeni, ci și despre partea de întrebări și răspunsuri și provocări pe care le primești de la juriu.

Așa că, în primul rând aș zice că este vorba despre o pregătire mult mai riguroasă înainte.

În al doilea rând este despre a încerca să traduci pe limba unor oameni diverși, atât ca membri ai juriului și, deloc de neglijat, te urmăresc câteva mii de oameni în transmisiunea live, adică ar trebui să profiți de toare reflectoarele care sunt pe tine, și să încerci să îți faci mesajele astea pe care noi le numim call to action, adică ce vrei de la oameni, să profiți de momentul acela în care sunt toate reflectoarele pe tine, să ajungă mesajele tale către toată lumea. Ok, acolo ești cu miză, vrei să câștigi premiul, mesajul pe care vrei să-l transmiți juriului e următorul, mesajul pe care vrei să-l transmiți oamenilor care te urmăresc și care ți-ar fi potențiali clienți, investitori, parteneri și așa mai departe, să fii atent la modul în care traduci ceea ce faci, pe un public divers.

De cele mai multe ori asta devine despre a explica foarte simplu produsul și felul în care tu rezolvi acea nevoie.

A treia cred că ar trebui să fie cumva despre a fi pregătit pentru eșec, mai degrabă în sensul de ceva ce nu ar putea să meargă bine, și să te detașezi cumva de asta. Am văzut că finala devine foarte mult un show aproape mediatic. Anul acesta evenimentul va avea loc într-o sală de 1.200 de persoane, ecrane foarte mari, reflectoare foarte multe, foarte mulți oameni în sală și foarte multă presiune.

Și atunci ar trebui, cumva, să încerci să te pregătești pe tine însuți pentru orice s-ar putea întâmpla: de exemplu, dacă nu merge filmulețul, dacă ai uitat ce ai vrut să zici. De asta toate, cumva, se întoc la punctul 1, de a-ți cunoaște business-ul atât de bine încât, chiar dacă nu merge cum ți-ai imaginat tu, nu ai folosit fix cuvântul pe care l-ai folosit în cele 10 ori cât ai repetat anterior, să poți să revii și să ai încredere în tine că poți răspunde la toate întrebările, că ți-ai formulat toate scenariile.

Cam acesta este și procesul cu care noi îi ajutăm înainte. Ne asumăm acest rol de avocat al diavolului și le punem întrebări cât mai dificile, care să le chestioneze deciziile de până acum și planurile de viitor tocmai pentru a-i pregăti pentru diverse scenarii.

Startarium PitchDay: competiție națională, deschisă afacerilor cu potențial din orice industrie

Ca și platforma educațională Startarium, competiția PitchDay este construită pentru comunitatea de peste 33.000 de utilizatori existenți ai platformei dar și pentru ecosistemul antreprenorial larg, din orice industrie și oraș din România.

Pe podiumul primelor ediții au urcat: Jobful, Octavic, iTUX, Stația de Joacă, LifeBox, NALU, IndexAR, Clinica Pediatrică Anastasia, Re.Flex și TRACIA, iar cele 3 ediții au însemnat:

  • 400 de startup-uri participante în competiție
  • 260 de afaceri sprijinite
  • 23 de startup-uri câștigătoare
  • Premii totale de 330.000 de euro
  • Peste 2300 de participanți la evenimentul care găzduiește și finala competiției

Competiția de pitching cu premii totale în valoare de 120.000 de euro

După etapa de înscrieri online, o comisie de jurizare va alege cele mai bune 50 de aplicații eligibile care vor concura în semifinala care are loc pe 5 noiembrie, iar dintre acestea, 10 cele mai promițătoare afaceri în creștere vor urca pe scenă în aceeași zi, pentru marea finală Startarium PitchDay 2019.

Juriul format din investitori și profesioniști din business va alege câștigătorii finanțărilor de 120.000 de euro, respectiv premiile de: 50.000 de euro (locul 1), 30.000 de euro (locul 2), 20.000 de euro (locul 3) sau mențiunile în valoare totală de 20.000 de euro.

Pentru a putea urmari acest video te rugam sa accepti plasarea de cookie-uri de marketing. Accepta toate cookie-urile.