TechCrunch este una dintre cele mai importante publicații online din lume pe startup-uri și tehnologie. Orice apariție acolo reprezintă o validare a produsului, într-o oarecare măsură. Unul dintre redactorii de acolo era John Biggs, care acum scrie pentru Coindesk.

Biggs a fost recent la Cluj, la Techsylvania, unul dintre cele mai influente evenimente de tehnologie și inovație în industria IT din Europa de Est. Și redacția start-up.ro a fost prezentă acolo, John Biggs oferind un interviu în care a povestit despre experiența lui ca jurnalist la TechCrunch și comunicarea cu startup-urile, a menționat unele greșeli pe care le fac antreprenorii și a oferit câteva sfaturi pentru cum să abordeze jurnaliștii.

Biggs are o experiență de 15 ani ca redactor la publicații precum Gizmodo, CrunchGear și TechCrunch, în prezent fiind la Coindesk. El scrie, în special, pe tehnologie, criptomonede, securitate, gadgeturi, tool-uri, ceasuri de mână și internet. Articole semnate de el au mai apărut în New York Times, Wired și Men's Health, printre altele.

Din răspunsurile sale, jurnalistul poate părea destul de dur la adresa startup-urilor și modul în care acestea obișnuiesc să abordeze și să comunice cu presa. Acest lucru se poate datora și faptului că el s-a format ca programator, apoi și-a schimbat profesia și a devenit antreprenor el însuși și jurnalist. Aceste perspective, dar și experiența din colaborarea cu o mulțime de startup-uri din toată lumea l-au ajutat să își formeze o gândire critică. Totuși, așa cum precizează și el uneori, prin această atitudine vrea să evidențieze cât de importante sunt anumite aspecte.

Cum abordezi jurnaliștii dacă ai un startup?

Ca să răspundă la această întrebare, John Biggs face o introducere și povestește că a avut parte de tot felul de abordări din partea startup-urilor.

Am fost abordat la toaletă. S-a întâmplat să fie și mult mai rău. Când lucram la TechCrunch, am intrat chiar în depresie, pentru că zburam prin toată lumea, iar oamenii voiau să vorbească cu mine doar pentru ca să se scrie despre ei pe TechCrunch.

„Ar trebui să spun că meseria asta e minunată, pentru că îmi oferă posibilitatea să vorbesc cu oamenii, dar după o perioadă de timp ajungi distrus psihologic”, mărturisește el, pentru a-i face pe cei prezenți să înțeleagă că există o anumită presiune și în partea jurnaliștilor.

Revenind la modul corect de abordare al jurnaliștilor, Biggs spune că trebuie să construiești o relație cu acea persoană. „Poți să îi trimiți un tweet și să-i împărtășești ideea ta, apoi continuă schimbul de replici. Ai putea să-i arăți site-ul și să-i ceri o opinie.”, recomandă el. În același timp, el atenționează că schimbând un șir prea lung de email-uri poate să scoată din minți.

Cea mai bună abordare este să mergi acolo unde sunt birourile lor și să faci un scurt tur de presă.

Gândește-te cu cine vrei să vorbești, spune-le că ești în oraș pentru câteva zile și ai vrea să vă vedeți la o cafea. Astfel, ar putea fi puțin mai deschiși la idee ta, sugerează jurnalistul.

Întrebat dacă ar recomanda startup-urile să lucreze cu agenții sau să facă asta singuri, Biggs spune că startup-urile nu ar trebui să lucreze niciodată cu agenții de specialiști, mai ales dacă sunt abia la început. Dacă lucrezi cu specialiști, înseamnă că ai deja suficienți bani și nu ai nevoie de PR. „Când ești la început, trebuie să dai tot ce ai mai bun la pitch și trebuie să o faci singur, nu poți să lași pe altcineva să îți prezinte ideea în locul tău.”, este de părere jurnalistul.

În ceea ce privește momentul cel mai potrivit, Biggs spune că trebuie să abordezi jurnaliștii faci atunci când aplicația ta poate fi descărcată de utilizatori. „Nu vorbi cu presa înainte ca aplicația să poată fi descărcată, pentru că dacă nu este niciun call-to-action, nu putem folosi informația aceea. Dacă trimiți un mail și spui că «am ideea asta pentru o aplicație» este ridicol. Trebuie să fii pregătit pentru trafic, să fii pregătit să faci față impulsului pe care îl primești în urma apariției în presă.”

Greșeli în relația cu jurnaliștii

Biggs spune că una dintre greșelile pe care le fac startup-urile este că „scriu prea mult, scriu foarte prost și încearcă niște tactici foarte nereușite de growth hacking.” De altfel, legat de această problemă, el a lansat Typewriter.Plus, special pentru Europa Centrală, un proiect prin care vrea să ajute startup-urile să face slide deck-uri. „S-a dovedit că toată lumea avea nevoie de acest program, pentru că nimeni nu știe cum să scrie și cum să o facă într-un mod simplu”, remarcă el.

„Se întâmplă să îmi trimită o pagină întreagă de text și primesc mii de pagini de text, pentru că primesc 1.000 - 2.000 de email-uri pe zi. Cum ar trebui să le fac față? Este suficient să fie 2-3 rânduri în care spui «hei, uite, am dezvoltat proiectul X, putem să ți-l arătăm?» și atât. Ceea ce funcționează este o idee foarte scurtă și sintetizată.”

Să nu răspunzi la email-ul jurnaliștilor este o greșeală majoră, iar Europa stă cel mai prost la acest capitol.

Biggs povestește că a scris cuiva un email în care îi spunea că i-a plăcut ideea și a rugat să răspundă la 6 întrebări. O săptămână mai târziu, îi răspunde și își cere scuze, că a fost la o conferință și nu a putut să răspundă la email. Dar jurnalistului deja nu îi mai păsa de subiect.

Dacă un jurnalist de la TechCrunch îți trimite un email, trebuie să răspunzi. Este unul dintre puținele locuri în care poate să se vorbească despre tine gratuit și o face o persoană căreia chiar îi pasă de produsul tău. Dacă nu tratezi lucrurile în felul acesta, atunci ai putea destul de bine să renunți.

John Biggs s-a arătat destul de sceptic în ceea ce privește eficacitatea influencerilor, dar și ale altor metode de promovare, inclusiv cele care implică jurnaliști. „Dacă plătești un jurnalist, nu știu unde îți este capul. În primul rând, acela nu este un jurnalist, iar în al doilea rând, ești prost.”, afirmă Biggs destul de acid și fără ocolișuri, dar „sincer și cu intenții bune”, după cum spune chiar el referitor la modul său de exprimare.

El continuă prin a da exemplu publicația Gizmodo, care nu mai acceptă ad-uri, dar care funcționează pe link-uri de afiliere. „Este o linie fină între inteligent și stupid acolo.”, spune Biggs. „Apoi mai sunt influencerii, care vor să vă tragă țeapă ori să primească produse gratis. Va trebui să cheltuiești bani, dacă vrei îți faci reclamă. Trebuie să mergi acolo unde sunt oamenii.”

El crede că este greșit să pui pe cineva să te promoveze în locul tău, chiar dacă are un milion de urmăritori. Din nou, el dă propriul exemplu și povestește cum a primit retweet-uri de la persoane care au chiar și 40 de milioane de urmăritori, dar a fost „absolut inutil pentru conversie”. „Dacă iau pe cineva cu un milion de urmăritori să scrie un tweet despre mine și un produs pe care încerc să îl vând - chit că e vorba de o cutie din lemn - și nu primesc nimic din asta, îți poți da seama cu certitudine ce se întâmplă în industria asta.”

În aceeași ordine de idei, John Biggs spune că, pe lângă tot marketingul, antreprenorii trebuie să fie lideri de opinie în industria lor. „Ceea ce recomand multor oameni este să scrie blog post-uri despre domeniile lor. Și nu trebuie să fie despre tine, ci ar putea să fie despre cum ai rezolvat o problemă din codul tău Python în timp ce încercai să legi două chestii, iar alte metode nu au funcționat.” Potrivit lui, acesta este genul de conținut ”evergreen”, cum îi spun jurnaliștii - mereu actual - care va apărea oriunde și oamenii vor fi curioși să vadă cine a venit cu soluția.

Cum ajung startup-urile europene în presa din SUA?

John Biggs recunoaște că era singurul tip căruia îi păsa de Europa la TechCrunch, în afară de Mike Butcher, ceea ce era „destul de frustrant”. „Dar chiar îmi pasă de startup-urile din România și din Balcani, pentru că am văzut aici potențialul pentru o creștere globală a startup-urilor și VC-urilor. În afară de mine și alți câțiva oameni, nu cred că sunt atât mulți cărora le pasă.

Lasă mândria națională la o parte. Privește lucrurile ca și cum ai fi un startup al lumii, nu dintr-un loc anume.

La întrebarea ce pot face startup-urile europene pentru a fi observate de presa din SUA, Biggs răspunde cu o altă întrebare: „Ce este un startup? Care este definiția unui startup? Un startup este o companie mică, cu ambiții globale. Dacă vii la mine și îmi arăți că ești mândru de moștenirea românească, nu va conta, pentru că nu știu nimic de România. Trebuie să spui că «fac asta și merge destul de bine - ai vrea să auzi mai multe?». Lasă mândria națională la o parte. Privește lucrurile ca și cum ai fi un startup al lumii, nu dintr-un loc anume”., sugerează jurnalistul.

Cu cine împărtășești ideea prima dată?

O altă întrebare a fost cea legată de împărtășirea ideii, o dilemă pe care pare că încă o au mulți antreprenori, deși mentorii, investitorii și, din câte veți vedea, și jurnaliștii, recomandă opusul. Multor antreprenori le este frică de faptul că cineva ar putea să le fure ideea, dar abordarea corectă este să o spui cât mai multor oameni, după cum declară Biggs.

„Răspunsul lung este că trebuie să faci un desen cu ideea ta, mergi pe stradă și întrebi oamenii ce părere au despre asta. Nu le explici nimic, ci doar le spui «asta este ideea/ aplicația mea - ce părere ai?». Așa vei înțelege ce părere au oamenii despre aplicația ta - în principiu, asta e ceea ce se numește design thinking. Apoi, pas cu pas, vei construi în mod progresiv o aplicație mai complexă până vei fi pregătit să o împărtășești cu un designer de aplicații; sau poți face asta chiar mai devreme.”

În opinia lui John Biggs, chiar dacă tu crezi că ai o idee extraordinară și ți se pare că este cea mai bună idee din lume, asta nu este niciodată adevărat. El spune că product market fit este esențial. Dacă nu faci bani cu startup-ul tău, ai putea la fel de bine să îl închizi. Recomandarea lui este să vorbești cu cât mai mulți oameni și să faci bani cât mai repede posibil după ce ai lansat startup-ul.

Ar trebui întotdeauna să încerci să o împărtășești cu cineva cât mai des posibil, pentru că trebuie să vezi care este piața potrivită pentru produsul tău.

Despre comunicarea cu jurnaliștii povestim și noi la tabăra de antreprenoriat Startup Your Life, printre alte sesiuni de speaking și workshop-uri, pe care o organizăm de două ori pe an. Acum suntem în pregătiri cu ediția a șasea, care va avea loc în toamnă, dar avem un formular pentru preînscrieri, unde îți poți rezerva un loc ca să te asiguri că beneficiezi de oferta Super Early Bird limitată, doar pentru cei care au completat formularul de aici.

Foto credit: Techsylvania