Această rețea mondială, fondată în urmă cu un sfert de secol, include în prezent peste 2.400 de antreprenori din aproape 1.500 de companii active pe 41 de piețe din întreaga lume care contribuie la crearea a peste 4 milioane de locuri de muncă și care au generat la nivelul lui 2022 venituri de circa 50 de miliarde de dolari.

După ce devin “Antreprenori Endeavor”, companiile și fondatorii acestora au acces la o gama largă de servicii precum mentorat într-un mediu global, educație și finanțare, precum și la o comunitate internațională de suport care să le permită să-și scaleze rapid afacerile, multiplicând impactul pe care aceastea îl au asupra eco-sistemelor în care activează.

Capitolul local al comunității Endeavor, Endeavor România, a fost lansat în 2021 cu susținerea EBRD, Dedeman și Globalworth, cu obiectivul de a susține creșterea și dezvoltarea globală a companiilor antreprenoriale din țară noastră. În prezent, 2 companii antreprenoriale românești fac parte din rețea, FintechOS, care s-a alăturat în 2021, și Druid, parte din rețea din anul 2022, însă, așa cum ne-a povestit Mihnea, comunitatea este în discuții și cu alți antreprenori din țara noastră pe care îi conduce spre nivelul în care pot să se alăture, oficial, rețelei globale a Endeavor. pentru că, așa cum precizează oficialul Endeavor, dezvoltarea ecosistemului românesc de startup-uri este, încă, într-o fază timpurie.

Condus de Mihnea Crăciun, Endeavor România oferă antreprenorilor români accesul la o rețea globală care aduce la un loc viziunea și ambiția antreprenorilor, experiențafinanțatorilor și a executivilor din companii multinaționale, precum și angajamentul comun de a contribui la dezvoltarea și susținerea ecosistemelor locale.

Află detalii despre ce este Endeavor, cum te poate ajuta, ca antreprenor, să fii parte dintr-o comunitate dedicată, cu resurse, atât financiare cât și educaționale și de networking, care te pot ajuta să dezvolți business-ul la nivel global, despre cum poate intra o companie în rețeaua Endeavor, fondul de investiții Endeavor Catalyst, dar și despre conceptul pay it forward, în interviul video pe care l-am avut cu Mihnea Crăciun, sau citește cele mai importante informații din discuția noastră mai jos.

Ce este Endeavor

Mihnea Crăciun: Cred că cel mai bine ne definim prin definiția unei comunități: o rețea de oameni pasionați de același lucru, care își pun experiențele și cunoștințele la un loc și în slujba altora și pentru schimburi valoroase între ei, și o comunitate care de 25 de ani a crescut cuprinzând de la America Latină, Africa de Nord, zona Asia de Sud-Est și, în cele din urmă și Europa, a cuprins în această călătorie de 25 de ani, 40 de piețe, 1.300 de companii antreprenoriale cu peste 2.000 de antreprenori și o rețea de mentori de 5.000-6.000 de mentori, fie oameni din antreprenoriat, fie oameni din corporații, fie consultanți, fie avocați, întreaga panoplie de elemente de care ai nevoie să dezvolți, să pornești și să crești un business.

E o comunitate care a ajuns în 2021 și în România, după o poveste interesantă care a început în 2019, și care încearcă să transforme visele de scalare și de creștere ale antreprenorilor de impact ăn realitate, folosind experiența, cunoștințele și finanțele disponibile în rețea.

Cum ajută Endeavor România

Mihnea: Cuvântul care ne definește cel mai ușor în misiunea noastră este ”acces”. Nu am spus-o eu, mi-a spus-o un bun prieten dintr-un fond de investiții local, care m-a sfătuit cum să marketez mai bine ideea de Endeavor România.

Adevărul e că ”acces” surprinde foarte bine ceea ce este Endeavor. Este o poartă de intrare pentru antreprenorii din România într-o lume globală, unde dimensiunea este mult peste ceea ce vedem în realitatea din jurul nostru.

Iar accesul este de mai multe tipuri. Poate să însemne acces la cunoștințe, care cunoștințe se regăsesc în niște creiere, care creiere sunt afiliate în diferite formule rețelei Endeavor ăn lumea întreagă, fie antreprenori membri ai borad-urilor locale, fie mentori din diferite programe naționale, fie fonduri de investiții.

Al doilea tip de acces este accesul la piețe. Fiind în 40 de geografii, Endeavor e o organizație care asigură suportul pentru antreprenorii care ies din țările lor și ajung în piețele în care suntem noi prezenți, asigurând acolo un fel de landing page, o comunitate de suport în găsirea de parteneri, de consultanți, de oameni care pot să ajute atunci când un business iese din țară.

Al treilea tip de acces este accesul la educație, pentru că dincolo de partea informală de comunicare între antreprenori, Endeavor e afiliat cu câteva universități de top din lume, Harvard, INSEAD și Stanford, și are niște programe tailor made pentru antreprenorii Endeavor, pe care le implementează de câțiva ani buni și care sunt niște programe recurente.

Ele aduc împreună antreprenori din toată lumea în cadrul unei experiențe de învățare comune în universitățile de care vorbeam.

Iar al patrulea tip de acces, pentru că sunt 4, este accesul la finanțare. Și asta pentru că dincolo de comunitatea de care vorbeam, avem peste 500 de fonduri de venture capital și de private equity, sau de vehicule de investiții, în Endeavor și cu ele încercăm să punem la dispoziția antreprenorilor cu care intrăm în legătură o rețea de fonduri care sunt și smart, și sunt și interesate de a investi în companiile respective.

Munca noastră de bază este găsirea startup-urilor, munca împreună cu fondatorii, dezvoltarea lor prin accesul celor 4 tipuri de categorii de suport pe care le oferim și, în ultimă instanță, selectarea lor ca antreprenori Endeavor, un titlu care înseamnă, de fapt, un antreprenor cu capacitate mare de scalare, cu capacitate mare de leadership, cu dorință de a avea un impact în societatea în care funcționează și în lume, care are un business scalabil și care business se află într-un punct de la care poate începe o creștere accelerată.

România e o piață incredibil de dinamică însă foarte timpurie. Faptul că este timpurie înseamnă că foarte multe business-uri sunt încă în faza în care caută să-și definească product market fit și un go to market strategy.

Foarte multe dintre startup-urile cu care lucrăm sunt în faza aceasta, ceea ce înseamnă că punctul lor de inflexiune este undeva în viitor.

Ceea ce am început să facem este să lucrăm cu cât mai multe startup-uri care se află în fază de early-stage, care au o oarecare tracțiune în piețele lor, dar care nu au ajuns la faza aia în care, alimentate, de o rundă de finanțare și cu investitorii potriviți, pot, într-adevăr să transforme călătoria dintr-una locală, regională, într-una globală.

Adevărata valoare a rețelei noastre este dată de capacitatea de a te pune în legătură cu oameni din diverse geografii, care au trecut prin faze ale business-urilor lor care seamănă cu cele pe care le avem noi aici.

Cum ajunge un startup în rețeaua Endeavor

Mihnea: Cel mai important lucru este să-ți dorești să crești. Atunci când vrei să crești trebuie să înțelegi că o mare parte din acest efort este de învățare, de asimilare a unor experiențe ale altor oameni, un efort în care tu te schimbi.

Cred că este una dintre trăsăturile importante ale antreprenorului candidat la Endeavor.

A doua trăsătură este capacitatea de a crește echipe și de a conduce o viziune de la o echipă mică la o echipă mare și o viziune care încorporează la fiecare iterație mai mult, mai multe dimensiuni. Dacă nu poți să faci asta, e dificil altfel să vezi călătoria ta de la startup la scaleup și mai departe la corporate.

A treia chestiune are legătură cu business-ul și cu capacitatea de scalare a business-urilor din Endeavor. În general, business-urile din Endeavor sunt unele care scalează cu ușurință. Sau care au o perspectivă de scalare.

E păcat când ai o rețea atât de mare și de deșteaptă să nu o folosești pentru a ajuta toți antreprenorii dintr-o piață.

Misiunea noastră e destinată creșterii, în general, iar creșterea aceasta poate veni prin evaluarea unei companii sau prin dezvoltarea unor oameni.

Endeavor Catalyst

Mihnea: Anul trecut am ridicat al 4-lea fond Endeavor Catalyst, și cel mai mare, are 290 de milioane de dolari, și care are 3 reguli care nu s-au schimbat de la înființare: investește în antreprenori selectați în rețea, investește în runde de peste 5 milioane de dolari, investește în runde conduse de un investitor instituțional (fond de investiții).

Sumele pe care le investește nu sunt mari, fondul nu investește mai mult de 5% dintr-o rundă de finanțare, și nu mai mult de 2 milioane de dolari în sumă absolută, investește o singură dată, nu face follow-on investments, dar acest fond co-investește mereu alături de fondurile mari, în rundele mari și atunci aspirația de a deveni antreprenor în Endeavor este legată și de o investiție a Endeavor Catalyst.

Odată ce ai intrat într-o rundă de finanțare în care investește și Endeavor Catalyst, deja rețeaua se implică în multe alte moduri care să te ajute. Este o extra validare, acest skin in the game care ne obligă să ne creștem portofoliul de investiții mult mai atent, mult mai ordonat.

Încercăm să ducem acest concept de comunitate și în zona de investiții.

Ce înseamnă conceptul de pay it forward

Pay it forward înseamnă să te gândești că ceea ce ai avut, ceea ce ai construit și ceea ce ai nu ți se datorează întotdeauna ție și, așa cum tu ai folosit anumite experiențe pe care le-ai luat de la oameni pe care le-au împărtăți, sau niște resurse care ți-au fost puse la dispoziție, ai datoria să faci același lucru și pentru generațiile viitoare.

Endeavor a fost construit pe conceptul de pay it forward încă de la început. În primul rând experiența unor oameni care au reușit în domeniile lor și fiind vehiculul prin care această experiență care s-a canalizat spre generațiile următoare de antreprenori.

Ca să crești, ai nevoie de resurse, iar resursele acestea sunt de multe feluri. Capacitatea de a canaliza resurse de la oamenii care le au e o chestiune care ar trebui să ne intre în rutina zilnică. Oamenii vor să ajute. Dar când cineva îți pune la dispoziție niște resurse, trebuie să și arăți ce ai făcut cu ele.

Încercăm să mobilizăm resurse și să le ducem spre cei care au nevoie. Și nu mă refer doar la resurse financiare. Pur și simplu experiența de a fi trecut printr-o experiență asemănătoare cu cea a unui founder la început de drum este incredibil de folositoare pentru omul care înțelege acest mesaj.


Proiectul „Antreprenori” este sustinul de ING Bank, partener de creștere pentru afacerile locale. Într-un context dinamic și încă incert, ING oferă predictibilitate, prin instrumentele financiare potrivite, si sprijină dezvoltarea sustenabilă a afacerilor din România, pentru a ajunge la nivelul următor.