Jobful a fost lansat în urmă cu doi ani de către Mihai Cepoi, Ioana Cepoi, Bianca Ene și Adrian Miu. Între timp au participat la două acceleratoare (Spherik în București și SAP io în Berlin), au câștigat premii la Startarium și How to Web și au trecut prin două runde de investiții în valoare de 350.000 de euro. Iar acum echipa însumează 15 membri.
Jobful e o soluție prin care companiile pot recruta angajați mai bine pregătiți, scurtând, astfel, timpul de onboarding. Angajații folosesc Jobful ca un joc, unde le sunt testate abilitățile de lucru în echipă, de comunicare sau alte soft skills și au la dispoziție și academii prin care ei se pot pregăti pentru anumite companii.
Ce înseamnă să te joci în business?
Startup-ul aduce conceptul de gamification (presupune folosirea de elemente şi principii de joc în contexte serioase) în procesul de HR și astfel căutarea unui job devine un fel de joacă de adulți.
Gamificarea face ca Jobful să trieze, prin realizarea unor teste, angajații potriviți pentru un anumit post dintr-o companie. Astfel, companiile ar trebui să găsească mai ușor omul potrivit pentru realizarea sarcinilor de lucru, dar și omul care s-ar potrivi culturii organizaționale.
Candidații care se înscriu pe platformă nu plătesc, în schimb companiile care caută angajați au anumite costuri în funcție de pachetul ales și de numărul de candidați pe care-l caută. Platforma nu se pretează doar companiilor mari, ci și IMM-urilor, ce nu au nevoie să angajeze într-un ritm constant.
De-a lungul acestor doi ani Mihai Cepoi spune că provocarea cea mai mare a fost să aducă schimbarea pe piață, unde încă se preferă procesele de angajare clasice. „A traduce în piață din Romania ideea de recrutare ca oportunitate de carieră și a convinge echipele de recrutare că putem face mult mai bine unele lucruri, reprezintă procese grele, nu doar momente”, spune Mihai Cepoi, CEO și fondator Jobful.
Un alt moment dificil pentru Mihai Cepoi a fost prima disponibilizare de la finalul anului trecut, dar și despărțirea de unul dintre investitori.
„O concluzie personala trasă până acum este că un startup ar trebui să construiască aspirații și direcții curajoase, dar să aibă foarte multă grijă față de ce ar putea merge prost. Deși viața de antreprenoriat presupune un anumit apetit pentru risc, fară focus pe risk management lucrurile pot deveni foarte grele foarte repede”, spune el.
Tehnologie pentru angajați mai buni în firme
Local cei mai importanți competitori ai Jobful sunt platformele BestJobs, eJobs, dar și LinkedIn, iar în plan internațional se numără Monster sau Xing. Cu ce diferă startup-ul romînesc față de celălalte platforme? „Cred că diferențiatorul principal este abordarea holistică, incluzând un cadru meritocratic, componente de engagement și educaționale”, este de părere Cepoi.
Criza creată de pandemia de COVID-19 a afectat toate companiile, mai ales IMM-urile. În fața unui asemenea impas, Mihai Cepoi este de părere că există trei tipuri de abordări: fight, flight și freeze.
„Am găsit clienți ce se concentrau pe creștere, în ciuda contextului (fight), am găsit prospecți ce ne-au transmis mai degrabă informații legate de disponibilizări decât noi angajări (flight) și companii ce au închis ușa până când decid următorii pași (freeze)”, explică antreprenorul.
Jobful face parte din prima categorie, iar Mihai Cepoi ne spune că această perioadă a fost o șansă de a demonstra agilitatea echipei și de business și s-au uitat la lecțiile învățate de companiile în perioada 2007-2010 și la tacticile oportune.
„Foarte pe scurt, știind că un impact în revenue va exista oricum, am prioritizat cota de piață, oferind soluția gratuit pentru a fi testată de companii și a capitaliza după trecerea perioadei de criză”, spune el.
Pariul a fost câștigător și în timp ce veniturile au crescut liniar, cota de piață a Jobful s-a dublat în două luni.
Antreprenorul spune că urmăresc peste 40 de metrici de succes, iar săptămâna anterioară au avut peste 300 de răspunsuri la provocări, 12.000 de utilizatori activi luna trecută și numărul de parteneri s-a dublat pe perioada crizei.
Ce unelte folosește Jobful pentru a construi produsul lor
După cum spuneam mai devreme, această criză a afectat unele companii mai mult decât altele. Cele care au putut să-și multe activitatea online au trecut mai ușor peste acest hop, dar nu și cele care nu sunt digitalizate.
„Contextul actual a venit în multe situații ca un nou argument pentru digitalizare iar dinamica forței de muncă ne conduce încet dar sigur către soluții digitale”, explică fondatorul Jobful.
„Succesul organizațiilor este de foarte mult timp dependent de talentul disponibil și devine ușor ușor dependent de digitalizare. Acele companii ce au putut lucra remote în starea de urgență, au acum un avantaj de câteva luni față de toate celelalte. Putem defini această criză ca fiind un catalizator al selecției naturale în business, iar unul dintre criterii este digitalizare. Îmi doresc doar să avem această înțelegere cât mai devreme și să luăm rapid decizii”, adaugă Mihai Cepoi.
Dar cum pot IMM-urile să se digitalizeze? Ce este de făcut? În primul rând, antreprenorii trebuie să se uite la ce nevoi au și apoi să caute o soluție tehnologică. Aceștia au acces mai mult ca niciodată la tehnologii care le-ar putea ajuta business-urile, fără să fie nevoie de implementări tehnice complexe, fără costuri uriașe și așa mai departe.
„Noi suntem o companie de tech ce folosește foarte multe alte soluții tehnologice, peste 40. Microsoft Azure este platforma pe care dezvoltăm soluția noastră, Office 365 ne ajută pentru productivitate (Microsoft Teams, PowerBI, Yammer fiind doar o parte din ele), o serie de integrări pentru fluidizarea proceselor construim prin Power Apps și lista poate continua”, spune antreprenorul.
La finalul articolului găsești și cinci sfaturi scurte din partea lui Mihai Cepoi pentru digitalizarea IMM-urilor din România.
Recrutarea pe viitor
Jobful este un startup tech care ajută digitalizarea procesului de angajare, încurajând utilizatorii să-și găsească jobul potrivit din fața unui calculator și partenerii să găsească angajații potriviți de la distanță. Care este direcția în care merge recrutarea?
Mihai Cepoi este de părere că nu vom ajunge la un proces de angajare full digital și este nevoie și de o interacțiune față în față înaintea luării unei decizii.
„Vorbind de recrutare, de viitori colegi, nu cred că este deștept să eliminăm total componenta offline. Îmi doresc pentru fiecare hiring manager să cunoască cel puțin o dată candidații aleși fată în față, cred că este important pentru ambele părți. Pentru zona de employer branding, sourcing sau engagement, cred că este deja clar unde se află noile generații și unde ar trebui să fie și angajatorii - online”
Ce urmează pentru Jobful
Echipa Jobuful prioritizează o serie de funcționalități pe care vor să le adauge platformei, iar luna aceasta sunt trei la număr: lansarea aplicației pe Android și iOS, response likelihood (cât de probabil este ca un candidat să răspundă unei invitatații) și un sistem de recomandări folosind algoritmi de Machine Learning pentru a găsi rapid cei mai buni candidați și cele mai bune joburi.
De asemenea, cea mai recentă investiție primită în valoare de 250.000 de euro va fi folosită pentru a crește numărul de clienți și a candidaților de pe platformă, dar și testează o lansare a serviciului în India și în SUA.