În prezent, în România activează peste 100 de studiouri dezvoltatoare de jocuri video, care numără aprox. 6.000 de profesioniști, prezenți în București și în marile orașe ale țării. De altfel, industria de gaming a raportat, în 2018, o cifră de afaceri de peste 188 milioane de dolari, în creștere cu 19,2% față de anul precedent, iar previziunile pentru 2019 sunt și mai optimiste, potrivit celui mai recent raport publicat în noiembrie 2019 de Asociaţia Dezvoltatorilor de Jocuri Video din România (RGDA).

Atractivitatea acestei industrii de divertisment a dus la dublarea producătorilor de jocuri în ultimii ani, iar tot mai multe studiouri s-au concentrat masiv pe dezvoltarea de produse.

Joburile din industria jocurilor video s-au diversificat masiv în ultimii cinci ani, în special în companiile mari. Dacă înainte, un joc putea fi produs de o singură persoană, responsabilă cu ideea, conceptul, programarea și designul, ocupându-se inclusiv de texte și muzică, astăzi lucrurile stau diferit.

Pe măsură ce jocurile au început să aibă tot mai mult succes, s-au creat poziții tot mai specializate. În prezent, pe piață sunt disponibile joburi de programare, design, artă, management de producție, testare (QA), suport pentru clienți, resurse umane și comunicare.

Noțiunile de programare și de grafică nu mai reprezintă principalele criterii în recrutarea specialiștilor în domeniu, existând poziții care nu necesită nicuna dintre aceste cunoștințe.

Există responsabili cu experiențele jucătorilor (UI/UX Designer), cu monetizarea jocurilor (Game Economy Designer), specialiști care interpretează aspectele de succes ale unui joc (Game Analyst), responsabili de comunicarea cu fanii (Community Manager), persoane care testează diverse aspecte ale unui joc, dar și specialiști care scriu povești, se ocupă de muzică, marketing, customer service sau chiar business.

Cum te angajezi în industria de gaming din România

Cea mai frecventa și sigură metodă în vederea unui job în industria de gaming o reprezintă aplicarea la pozițiile disponibile. Studiourile își publică rolurile pe site-urile proprii, pe platformele de joburi și pe rețelele de social media.

Procesul de recrutare constă în câteva interviuri (variază în funcție de companie) și, de regulă, în promovarea unor teste în cadrul cărora este important să stârniți interesul angajatorilor, în special dacă nu aveți experiență în domeniu.

Prima regulă în recrutare o reprezintă pasiunea candidaților pentru jocuri, fie că sunt board games, jocuri pe mobil, PC sau console. Dacă nu ești foarte pasionat, dacă nu te poți pune în locul unui jucător, va fi foarte greu să creezi un produs căruia i se adresează.

Cerințele depind și de specializări. De exemplu, pentru a lucra în departamentul de Quality Assurance (QA) al unui studio, este nevoie să cunoști bine limba engleză, să fii organizat și pasionat de jocuri. Pentru a deveni Concept Artist îți recomandăm să realizezi concepte ale unui caracter dintr-un joc. Unui artist UI/UX îi sugerăm să realizeze un portofoliu cu redesignul interfețelor mai multor jocuri.

În ceea ce privește cele mai căutate roluri din industria jocurilor, acestea sunt cele de programare, design, artă și QA. Proporția lor variază de la companie la companie, însă, de regulă, cele mai frecvente poziții sunt cele de programare. Totodată, în funcție de structură, roluri și responsabilăți, angajatorii caută candidați specializați în mai multe limbaje de programare, cu sau fără experiență în industrie, vorbitori foarte buni de limbă engleză, persoane creative, cărora le place să lucreze în echipă.