Studiul, efectuat pe baza de clienți a Omnicredit, reprezentând aproximativ 2.500 de antreprenori, proprietari de afaceri mici și mijlocii, a relevat astfel încă o dată slaba capitalizare a sectorului reprezentat de IMM-uri, firme care reprezintă peste 99% din totalul celor înregistrate în țara noastră.
De cealaltă parte, doar un sfert (26%) dintre proprietarii de afaceri mici au declarat că în acest interval le-au crescut încasările.
De asemenea, rezultatele sondajului au arătat că 54% dintre antreprenorii chestionați au declarat că în prezent afacerile lor funcționează cu resurse financiare proprii. Mai simplu, spus, aceste businessuri sunt ținute pe linia de plutire din aportul financiar personal al proprietarilor.
Doar puțin mai mult de o cincime dintre micii antreprenori utilizează în prezent, ca sursă de finanțare a businessului, produse bancare clasice, respectiv credite sau linii de credit.
Puțini folosesc factoring și scontare
Doar 7% dintre afaceri se finanțează cu ajutorul unor soluții de tip factoring sau scontare, deși acestea nu reprezintă o îndatorare a firmei, ci o modalitate de a încasa la timp facturi, evitând riscul de întârziere a plăților de către furnizori.
„Contrar a ceea ce se spune, factoringul nu este un serviciu scump, pentru că nu are alte servicii adăugate (ca la liniile de credit, de exemplu) și are ca principal cost doar dobânda, de circa 2-3% din valoarea facturii. Acest cost aduce însă și o serie de beneficii: transformă o plată la termen în lichiditate imediată, antreprenorul poate oferi termene de plată mai lungi sau poate chiar acorda plata în avans la furnizori, pentru a obține discounturi”, explică Elisa Rusu, CEO și partener Omnicredit.
Pandemia a avut un impact considerabil asupra micilor afaceri din România: peste 83% dintre respondenți au declarat că în această perioadă a fost necesară o suplimentare a capitalului businessului.
Cele mai multe afaceri care au avut de suferit au apelat, pentru a depăși dificultățile financiare aduse de această perioadă, la soluția cu risc minim a autofinanțării (43%).
Însă o pondere relativ mare de afaceri (21%) au folosit soluții alternative, de tipul facilităților oferite de IFN-uri și companiile fintech. Mai puțin de 10% din businessuri au apelat la fonduri publice sau la tradiționalele credite bancare.
Oamenii de afaceri își păstrează optimismul
Studiul Omnicredit a revelat și câteva surprize. Prima este optimismul (e drept, moderat) al antreprenorilor chestionați. Doar 52% dintre oamenii de afaceri care au răspuns la sondaj anticipează că se vor confrunta cu o scădere a cererii pentru produsele sau serviciile pe care le oferă.
Nu mai puțin de două treimi dintre respondenți au în vedere, pentru acest an, extinderea sau dezvoltarea afacerii, în vreme ce 17% vizează reluarea și continuarea activității la nivelul de dinainte de pandemie.
În schimb, 53% dintre antreprenori apreciază că domeniul lor de activitate și-a schimbat complet dinamica în urma impactului provocat de pandemie, ceea ce ar putea indica faptul că asistăm la o reorientare a businessurilor către modele de afaceri mai flexibile.
Dat fiind că majoritatea oamenilor de afaceri chestionați activează în domeniile comerțului și al serviciilor, probabil că antreprenorii au în vedere tranziția către operațiunile online.
În continuare, majoritatea proprietarilor de afaceri mici spun că problema cea mai mare cu care se confruntă micile întreprinderi este lipsa accesului la finanțare (85%), urmată de birocrația și condițiile rigide impuse de bănci (83%).
„Dacă 64% au declarat că iau în considerare microcreditele, este cu totul neașteptată apariția, pe a doua poziție în topul opțiunilor de finanțare pentru viitor, a capitalului de risc (fondurile de tip venture capital). Probabil acesta este un efect al consolidării categoriei IMM-urilor din sectorul tehnologiei, clienți predilecți ai investitorilor VC, la fel cum probabil că sunt și scorurile neașteptat de mari (32%) înregistrate de soluții precum crowdfundingul și finanțarea prin „business angels” (30%). În orice caz, este clar că asistăm la o perioadă extrem de activă, marcată de transformări, pentru afaceri”, a adăugat Elisa Rusu.