Druid este o platform─â care permite companiilor s─â dezvolte chatbo╚Ťi pe care s─â-i foloseasc─â cu clien╚Ťi externi sau în interiorul companiei. Probabil ai folosit un chatbot Druid, de╚Öi nu o ╚Ötii, mai ales dac─â ai cont la o banc─â româneasc─â. Iar în interiorul firmelor mari, Druid permite accesul la informa╚Ťie mai u╚Öor pentru angaja╚Ťi.

Liviu Dr─âgan nu e la primul rodeo antreprenorial. A fondat Totalsoft în 1994, a dezvoltat unul dintre cele mai puternice ERP-uri de pe pia╚Ťa global─â, iar în 2017, dup─â ce a vândut compania, a decis s─â o p─âr─âseasc─â. Într-un fel ai putea spune c─â experien╚Ťa anterioar─â a fost pus─â în slujba Druid, dar Liviu men╚Ťioneaz─â c─â a încercat s─â uite tot din trecut ╚Öi s─â o ia de la cap─ât cu o foaie goal─â de hârtie. Druid are ast─âzi investi╚Ťii solide ╚Öi inten╚Ťia de a termina anul cu 8 milioane de dolari venituri anuale recurente (ARR).

Actuala rund─â de finan╚Ťare a fost condus─â de Karma Ventures ╚Öi Hoxton Ventures, c─ârora li s-au al─âturat GapMinder, care ╚Öi-a consolidat pozi╚Ťia din runda anterioar─â, ╚Öi al╚Ťi patru investitori din Germania, Elve╚Ťia, Polonia ╚Öi România.

Druid în cuvinte simple ╚Öi în cifre

„Noi am construit o platform─â cu ajutorul c─âreia se poate face business prin conversa╚Ťie, prin inteligen╚Ť─â artificial─â. Conversând po╚Ťi s─â faci aplica╚Ťii, po╚Ťi s─â execu╚Ťi task-uri, po╚Ťi s─â afli informa╚Ťii. Este un operator. Asta are sens în condi╚Ťiile în care companiile au multe aplica╚Ťii, ERP, CRM, HR, RPA ╚Öi trebuie s─â navighezi în 5 site-uri ca s─â po╚Ťi lucra. Platforma noastr─â e ca un hub, iar în baza conversa╚Ťiei po╚Ťi colabora ╚Öi po╚Ťi opera în toate aceste aplica╚Ťii ale unei companii. Asta pentru utilizatorii interni”, explic─â Liviu Dr─âgan ceea ce face Druid. Pentru utilizatorii externi, Druid e folosit la chatbo╚Ťi conversa╚Ťionali în domenii precum banking, ecommerce sau healthcare.

Pân─â s─â ajung─â în momentul de fa╚Ť─â, Druid a avut nevoie de aproximativ patru ani. A fost fondat în 2018, dup─â plecarea lui Liviu din Totalsoft, al─âturi de 4-5 oameni de încredere.

„În 2019 am lansat pe pia╚Ť─â. Ne-am dorit s─â avem un produs la care timp de un an s─â nu vindem, ci doar pe baza investi╚Ťiei s─â dezvolt─âm produsul. Ne-am ocupat de pia╚Ťa româneasc─â pân─â în 2020 ca s─â valid─âm ╚Öi aveam convingerea c─â dac─â vrei s─â ie╚Öi afar─â, trebuie s─â validezi în propria ╚Ťar─â”, spune acesta.

„În 2020 am avut o cifr─â de aproape 1 milion de euro, în 2021 am avut o cre╚Ötere de 2-3 ori, iar recurring revenue de aproape 5 ori, ceea ce a dus ca la final de an s─â avem peste 200.000 de euro MRR, ceea ce înseamn─â 3,5 milioane de euro ARR. Anul acesta ne propunem s─â avem peste 8 milioane de euro ARR la finalul anului. E o cre╚Ötere agresiv─â. Ne permitem pentru c─â am deschis pia╚Ťa interna╚Ťional─â, suntem prezen╚Ťi pe aproape toate continentele”, explic─â acesta.

În momentul acesta, dup─â investi╚Ťia Serie A, Druid vrea s─â mai deschid─â 4-5 birouri interna╚Ťionale pentru a colabora mai bine cu partenerii din toat─â lumea. A vrut s─â dezvolte un produs simplu de folosit ╚Öi scalabil, pentru a nu avea nevoie de resurse de implementare ╚Öi consultan╚Ť─â.

„Avem o platform─â care trebuie implementat─â cât mai simplu de c─âtre parteneri, s─â fie cât mai aproape de sintagma No-Code. Iar dovada faptului c─â platforma este simplu de implementat e c─â avem 150 de parteneri, pentru o companie care în doar 18 luni am reu╚Öit s─â îi atrângem”, spune Dr─âgan. Majoritatea acestora sunt interna╚Ťionali ╚Öi cu ajutorul extinderii echipei ╚Öi birourilor, vrea s─â-i ajute s─â vând─â produsul.

Investi╚Ťie ╚Öi planuri

Cum men╚Ťionam, Druid a reu╚Öit s─â atrag─â dou─â fonduri importante, dar ╚Öi al╚Ťi investitori priva╚Ťi pentru aceast─â rund─â de 15 milioane de dolari. Liviu Dr─âgan spune c─â a fost o experien╚Ť─â dificil─â, pentru c─â procesul a fost lung, începând în septembrie 2021. Au început cu o list─â de fonduri de VC, dar au descoperit c─â sunt deschi╚Öi, nu neap─ârat interesa╚Ťi.

„Apoi s-a produs un lucru formidabil prin decembrie ╚Öi am avut la un moment dat 50 de companii care au fost interesate. Nu erau neap─ârat decise, ci doar interesate”, poveste╚Öte Liviu Dr─âgan. A b─âtut palma cu unii ╚Öi treptat au venit c─âtre ei ╚Öi VC-uri mai mari, dar au fost nevoi╚Ťi s─â spun─â stop acestei runde pentru c─â nu mai aveau cum s─â primeasc─â alte fonduri în momentul acesta. Au avut noroc c─â unii angeli investori au vândut ac╚Ťiunile lor pentru a acoperi nevoile VC-urilor. Dar interesul pentru Druid a fost sim╚Ťit în pia╚Ť─â.

„╚śi acum sunt discu╚Ťii cu anumite VC-uri, chiar dac─â s-a închis runda. Pe urm─âtoarele 7 luni în mod normal nu mai facem nimic. Dar exist─â un interes pentru c─â se întâmpl─â un lucru la care eu nu m-am gândit. Când câteva VC-uri importante, e un semnal pentru cei din Seria B, pentru c─â am fost valida╚Ťi ╚Öi interesul cre╚Öte, e ca o escaladare”, explic─â Liviu Dr─âgan.

Pân─â la finalul anului Druid inten╚Ťioneaz─â s─â ridice o nou─â investi╚Ťie de tip Series B. Pentru acest lucru vor s─â ating─â cifra de 8 milioane de euro ARR, o cifr─â magic─â pentru fondurile de acest nivel, care caut─â venituri recurente de cel pu╚Ťin 5 milioane de euro anual.

„Targetul meu e ca în 2-3 ani s─â avem 1.000 de clien╚Ťi, asta înseamn─â 100-200 de milioane de euro ╚Öi de acolo evalu─ârile devin neprev─âzute”, spune Dr─âgan. Nu men╚Ťioneaz─â cuvântul unicorn, pentru c─â i se pare u╚Öor arogant. Vrea s─â se concentreze pe ce are de f─âcut anul acesta, s─â urce câteva trepte, iar apoi s─â se uite în vârf.

Verticalele pe care activeaz─â Druid

Liviu men╚Ťioneaz─â c─â la începutul companiei a fost ca un actor care a dorit s─â fac─â toate rolurile, pentru c─â nu putea avea arogan╚Ťa de a selecta domenii.

„S-au cristalizat câteva verticale prin use case-uri serioase. Cel mai semnificativ ar fi cel de financial services. În România aproape toate b─âncile func╚Ťioneaz─â cu Druid. Cele mai importante sunt BT, BCR sau BRD. Al doilea segment sunt utilit─â╚Ťile, E.On, Telekom, Orange sunt clien╚Ťii no╚Ötri, FAN Courier, companii care au servicii ╚Öi care au nevoie s─â dialogheze cu clien╚Ťii lor”, explic─â Dr─âgan.

Un al treilea sector important este cel de healthcare, unde au Regina Maria, Sanador sau Medlife în România, dar ╚Öi al doilea cel mai mare spital din Statele Unite.

„Urm─âtorul care ar fi este retailul. Ai nevoie de claim management, de comenzi. Avem clien╚Ťi din Australia, cel mai mare lan╚Ť de retail, Metro, Carrefour, eMAG, Cora, Auchan. Avem clien╚Ťi reprezentativi din punctul ─âsta de vedere”, spune fondatorul Druid.

În mod strategic, Druid vrea s─â creasc─â spre zona de utilizatori interni, din companii, unde vede cre╚Öterea cea mai mare.

„Fiecare salariat va avea un asistent virtual care va fi un chatbot”, spune Liviu Dr─âgan.

„Avem integr─âri cu Salesforce, SAP, mai ales cu robo╚Ťii RPA ai UiPath. Asta d─â o fantastic─â ╚Öans─â s─â po╚Ťi lucra foarte u╚Öor. Avem acest pas înainte în fa╚Ťa competitorilor ╚Öi vrem s─â ne promov─âm spre utilizatorii interni”, explic─â antreprenorul român.

„Nu vreau ca chatbotul s─â fie o chestie de elit─â, pentru c─â nu este. Vreau ca chatbotul s─â mearg─â ╚Öi la firme de 3-4 oameni care vor s─â fac─â un lead capturing mai puternic. Suntem foarte deschi╚Öi”, explic─â acesta.

Chiar dac─â acum un chatbot poate fi un lux pentru o companie mic─â, iar comunicarea intern─â s─â fie facil─â, pentru juc─âtorii mari va fi un element foarte important s─â îi implementeze pentru a gr─âbi comunicarea intern─â. De altfel, Liviu descrie un chatbot cu cea mai bun─â defini╚Ťie pe care am auzit-o pân─â acum.

„Un asistent virtual trebuie s─â fie salariul unui angajat mediocru sau submediocru pe care-l ╚Ťii treaz 24/24, care nu face claim-uri ╚Öi pe care îl po╚Ťi da afar─â a doua zi f─âr─â s─â î╚Ťi zic─â nimic”, explic─â acesta.

Pentru a se extinde ╚Öi pentru a câ╚Ötiga noi clien╚Ťi Druid a dezvoltat o interfa╚Ť─â u╚Öor de în╚Ťeles pentru toat─â lumea. Ba chiar au dat aceast─â zon─â în extern, pentru ca cineva cu experien╚Ť─â ╚Öi cu o privire la rece s─â poat─â dezvolta procese foarte u╚Öoare.

„Noi nu lucr─âm cu speciali╚Öti, noi lucr─âm cu orice fel de salariat al unei companii, cu useri externi. Nu trebuie training. Noi facem un training pentru administrator, dar pentru cei care lucreaz─â în cadrul companiei nu trebuie f─âcut niciun training. Trebuie s─â fie simplu ╚Öi el s─â-╚Öi fac─â fluxurile. Ca s─â le poat─â face, trebuie s─â îi fie simplu, s─â lucreze cu mouse-ul”, explic─â acesta.

Astfel, implementarea Druid în companii care folosesc sisteme de RPA sau Salesforce nu are nevoie de API-uri, ci totul se poate produce la un click. Pentru antreprenorul care a fondat Druid dou─â elemente sunt esen╚Ťiale - No Code ╚Öi un Solution Library prin care poten╚Ťialii clien╚Ťi s─â poat─â testa chatbo╚Ťii ╚Öi s─â vad─â ce pot face înainte s─â achizi╚Ťioneze unul. În momentul de fa╚Ť─â Druid are peste 30 de chatbo╚Ťi de testare care pot ajuta companiile s─â-╚Öi fac─â o idee mai clar─â.

Tranzi╚Ťia lui Liviu Dr─âgan de la antreprenor cu experien╚Ť─â la un startup

Liviu a pornit Totalsoft tot ca un startup în 1994. Compania a crescut ╚Öi a avut clien╚Ťi masivi în toat─â lumea. „S─â vinzi ERP în 40 de ╚Ť─âri la companii uria╚Öe e o aventur─â formidabil─â”, spune Liviu Dr─âgan.

Spune c─â despre tranzi╚Ťia aceasta a tot fost întrebat, nu am fost originali, dar acum ╚Ötie mai bine r─âspunsurile. Vorbe╚Öte despre Totalsoft ca peste 20 de ani în care a lucrat la o poveste senza╚Ťional─â ╚Öi era pasionat de produs. Dar a decis c─â e momentul s─â fac─â ╚Öi altceva, dar nu voia s─â „trag─â pe dreapta”.

În Totalsoft î╚Öi descoperise obsesia pentru produse care încurajeaz─â conceptul de „self service”. S─â nu ai nevoie de interac╚Ťiuni umane acolo unde ai tehnologie. Dar ╚Ötia c─â în Totalsoft, o companie mare ╚Öi care era judecat─â dup─â profit, nu putea s─â dezvolte a╚Öa ceva.

„╚śtiam c─â cheia unui succes este self service ╚Öi artificial intelligence înseamn─â self service. Self Service se accentueaz─â în momentele de mobilitate. Ca s─â m─â descurc singur trebuie s─â am acces. Când sunt singur am doar un telefon mobil ╚Öi trebuie s─â fac business cu un telefon mobil. ╚śi atunci am spus „self service, chat, mobil”. Ignoran╚Ťa care m-a ajutat în via╚Ť─â extraordinar a fost bun─â. Când intri în studii peste studii, nu a╚Ö mai fi f─âcut chatbot niciodat─â. Eu nu voiam s─â m─â gândesc la asta. Eu m─â gândeam la cele 3 cuvinte de mai sus”, spune Liviu Dr─âgan.

Ce a f─âcut? A ie╚Öit din Totalsoft ╚Öi se sim╚Ťea, dup─â cum spune chiar el, nec─âjit. A plecat în Statele Unite la verii s─âi o lun─â. F─âr─â familie.

„Am stat o lun─â de zile acolo ca s─â uit tot ce ╚Ötiu. Eram ca un fel de rege care avea oameni care f─âcea aia, care f─âceau aia, aveam birou mare. Eu trebuie s─â uit tot ce ╚Ötiu. Trebuie s─â uit c─â trebuie s─â fac profit. Atunci am uitat ╚Öi a fost o lun─â de sp─âlare a creierului”, explic─â Dr─âgan.

╚śi-a promis c─â în Druid nu va vorbi niciodat─â de experien╚Ťa sa. Nu a folosit experien╚Ťa pe post de autoritate. ╚śi crede c─â în propor╚Ťie de 90% a reu╚Öit s─â fac─â asta.