În ultima vreme am simțit prezența universităților din ce în ce mai activă în mediul antreprenorial. Ne-am bucurat că la lansarea The Office, hub de coworking lansat la Timișoara cu sprijinul InnovX, au fost doi reprezentanți ai celor mai importante universități din vestul țării prezenți în sală, așa cum ne-am bucurat și de noul master în antreprenoriat comunicat de colegiul profesoral de la FABIZ-ASE.


În cadrul lansării The Office - Cowork Timișoara, Florin Drăgan, Rector UPT, a vorbit și despre cum universitățile pot oferi sprijin pentru tehnologie.

Universitatea din cel mai industrializat oraș din țară oferă studenților perspectiva unei cariere de viitor, aspect confirmat și de statisticile oficiale realizate de UPT și ITM, care arată că peste 90% dintre absolvenți își găsesc un job în specializarea pe care au urmat-o, de multe ori încă din perioada studiilor.

Cum pot contribui universitățile la dezvoltarea mediului antreprenorial am discutat și noi într-un scurt interviu cu reprezentantul UPT.

În cadrul UPT au existat o serie de inițiative antreprenoriale, care au condus la dezvoltarea unor entități antreprenoriale și huburi, așa cum este Hubul Antreprenorial dezvoltat printr-o colaborare cu Junior Achievement și mediul de afaceri.

De asemenea, UPT a avut colaborări cu diverse bănci, cum ar fi BNR și Comunități Raiffeisen, prin care au atins câteva dintre cele 17 SDGs globale (Sustainable Development Goals), acțiuni care au vizat obiective precum ”No Poverty”, ”Quality Education” și „Partnerships for the goals”.

Printre direcțiile care susțin antreprenoriatul încă din facultate, rectorul UPT amintește și de un proiect POCU (Programul Operațional CAPITAL UMAN), intitulat „Susţinerea şi dezvoltarea întreprinderilor sociale din mediul rural”. În proiectul SusRural, s-au înființat în acest an 21 de întreprinderi sociale și întreprinderi sociale de inserție, la nivelul Regiunii de Vest.

”Prin biroul de antreprenoriat am început să identificăm nevoile studenților și avatarul lor de afaceri. Am putut observa că studenții încep să fie îndrăzneți șă să-și dorească o afacere. Afacerile intergeneraționale sunt prezente în familiile studenților UPT.”

Mai mult, UPT a dezvoltat și două proiecte prin care studenții au beneficiat de finanțări de până la 200.000 de euro pentru ideile lor de afaceri (sursa).

„Jucăm în Timișoara, mâine-n toată țara”: masterul de gaming de la UPT

Florin Drăgan amintește că ecosistemul startupurilor din Timișoara este dinamic și în continuă dezvoltare, iar o cercetare de piață realizată anul acesta le-a confirmat nevoia implicării la nivel educațional pentru viitorul domeniului de business: ”diversele categorii de vârstă își doresc să inițieze afaceri și să se implice în afaceri”. Barierele descoperite în cercetarea menționată enumeră: asumarea unor riscuri ca urmare a instabilității mediului, lipsa resurselor financiare și apelurile de proiecte complexe.

În colaborarea educație-antreprenoriat, UPT a adăugat și noi specializări în programă, cum ar fi un program de master intitulat „Quality and Competitiveness Engineering and Management”, care abordează concepte noi din mediul de afaceri referitoare la competitivitate, poziționare pe piață, sustenabilitatea locurilor de muncă dezvoltate și grija față de societate. Mai mult, Florin Drăgan ne spune și că ”la ora actuală lucrăm la un master de Gaming, încercând să aducem sectorul respectiv și în Timișoara”.

Ca în orice relație, și universitatea poate învăța de la tinerii care visează să aibă un startup, rectorul amintind aici: ”studenții care vizează să aibă un startup și-au proiectat un model de business cu preponderență bazat pe: noi locuri de muncă, creativitate, activități de responsabilitate socială, pragmatism, mai puțin stres, spații de lucru co-lucrative și activități punctuale. Componentele acestui model de afacere pot fi utilizate de universități”.

Adaptarea la felul în care își desfășoară activitatea startupurile, inovarea și modernizarea sunt câțiva dintre pașii parcurși de UPT pentru rearanjarea felului în care își pregătește studenții.

Pe lângă asta, adaptabilitatea universității la mediul antreprenorial este importantă pentru că aici se pregătesc viitorii profesioniști pentru cerințele pieței.

”Planurile de învățământ și activitățile adiacente sunt dezvoltate și actualizate în raport cu aceste cerințe deoarece piața este cea care oferă direcția pentru următoarea perioadă. Ignorarea cerințelor mediului de afaceri ar plasa o universitate într-o umbră care își va pierde din atractivitate și nivel de competitivitate național și global”, încheie rectorul UPT.