Dacă ești la început de drum, ai o afacere mică și vrei să ajungi ca MABO, adică în creștere și cu finanțare, te poți înscrie oricând la Factory Bootcamp, evenimentul unde antrenăm antreprenorii pentru finanțare.


Despre o astfel de creștere am vrut să vorbim și noi cu Bogdan Georgescu, cofondator MABO și vicecampion mondial la prăjirea cafelei.

MABO este o afacere cu patru ani de activitate, o prăjitorie de cafea care a pornit din inițiativa lui Bogdan Georgescu, fost corporatist îndrăgostit de prăjirea cafelei, pasiune care i-a devenit meserie cu acte-n regulă, obținând și titlul de vicecampion mondial la prăjit cafea în 2019.

Antreprenorul a dorit să ofere românilor o cafea prăjită atât cât trebuie și cât e ideal pentru cafeaua de specialitate. MABO a venit ca o continuare a unei tendințe vizibile atât în piață, cât și în plimbările noastre de zi cu zi, și anume a creșterii interesului românilor pentru cafeaua de specialitate proaspăt prăjită.

Tendința s-a resimțit și în dezvoltarea afacerii, așa cum ne spune antreprenorul: ”din fericire pentru noi, după 4 ani, business-ul arăta în continuare foarte bine, în fiecare an am dublat cifra de afaceri și o dată la 2 ani am deschis o cafenea, iar până la mijlocul acestui an, o să avem și a treia locație. De la începutul acestui an, cu toate ca experimentăm inflația ca orice industrie, nu resimțim nicio scădere, ba chiar vedem o creștere pe zona de vânzări tip wholesale și online, pe site.

Din cei patru ani de business, pentru MABO, 2023 a fost cel mai bun an, în care au prăjit peste 50 de tone de cafea, ceea ce înseamnă aproximativ 200.000 de pachete de cafea, iar ca cifră de afaceri au depășit 1 milion de euro. Dar pentru 2024, Bogdan ne spune că o să dubleze volumele lui 2023: ”practic noi în fiecare an am dublat cifrele”.

MABO, pe piața efervescentă a cafelei de specialitate, a venit cu trei direcții de business, și anume, cafenelele proprii, momentan două active, vânzarea online și vânzarea wholesale, către alte cafenele, care reprezintă 65% din business-ul lor. În direcția dezvoltării distribuției globale, Bogdan crede că a contat și că doar în 2023 au participat la 15 târguri de cafea în afara țării.

MABO vinde în țară către peste 200 de cafenele, iar în afara țării au deja peste 120 de cafenele care le-au ales cafeaua. ”Distribuim cu preponderență în țări din Europa și Orientul Mijlociu, dar a ajuns cafeaua noastră și în țări foarte îndepărtate din Asia, zona insulară a oceanului Indian sau America.”

Cafeaua de specialitate este un subiect aromat pentru antreprenorii români, vedem din ce în ce mai multe afaceri care se nasc în jurul acestui concept. Am vrut să știm cu ce e diferit MABO în multitudinea de astfel de business-uri, iar Bogdan ne expică că se diferențiază prin selecția cafelei verzi pe care aleg s-o prăjescă, dar și prin contactul direct cu fermele, achiziția fair trade, prin care iau cafeaua direct de la fermier și nu mai depind de ofertele distrbuitorilor.

”În ultimul an am încercat cu din ce în ce mai multe origini de cafea și să achiziționăm cafea prin direct trade. Avem deja câteva origini cu care lucrăm exclusiv prin direct trade, Brazilia, Columbia, Etiopia, Panama, Rwanda și Peru. Acest lucru se face prin vizita la diverse ferme, degustări multe de cafea și apoi decizii de achiziție. Modul de achiziție de la distribuitori nu ni se mai potrivește din mai multe motive, unul ar fi volumele de care avem nevoie și al doilea este oferta limitată de cafele pe care ți-o poate oferi un distribuitor. Mai mult de atât, ne-am dat seama că, fiind aliment, cafeaua, chiar și cea verde, este mult mai bună când este proaspăta de aceea ne-am propus ca toate originile pe care le vindem să fie din cea mai nouă recoltă posibilă.”

Tot la diferențiatori intră și produsele noi care demonstrează adaptabilitatea brand-ului la nevoile clienților. Mai exact, recent au introdus capsule compatibile Nespresso și punguțe cu cafea măcinată, ca plicurile de ceai, denumite drip bags, astfel încât oamenii să poată încerca o cafea de specialitate și fără să fie nevoie să aibă espressoare scumpe sau accesorii complicate.

”Tot ce-ți trebuie ca să te bucuri de o cafea de specialitate este o cană și apa calda, lucruri care de obicei sunt la îndemâna oricui, indiferent dacă se află acasă, la birou, în avion sau în hotel. N-am știut dimensiunea pieței înainte sa lansam aceste 2 produse, dar am mers pe încredere și se pare ca a fost o carte câștigătoare, mai ales pentru capsulele compatibile Nespresso. Cât despre dripbags, piața de consumatori nu știm dacă este mai mică, ce vedem este că nivelul de înțelegere și cunoaștere a produsului clar este mai mic. În timp, cu siguranță o să ajungem ca în Asia sau Australia, unde dripbag-ul este un produs pe care îl are orice prăjitorie de specialitate și consumatorul nu se întreabă oare ce e acest plic micuț cu 11g de cafea măcinată în el.”

MABO la factory by Raiffeisen - o cafenea cu brutărie

MABO este o afacere în creștere, ca volum și ca cifră de afaceri, dar specific acestui business este și problema de cashflow, întârzierea volumelor cash de care poate dispune compania.

Antreprenorul ne explică că vânzarea lor vine cu încasări întârziate, pe când cafeaua verde se plătește în avans. Astfel, încasarea banilor vine mai încet.

De asemenea, deschiderea unei cafenele contribuie la problema de încasări, pentru că e nevoie de investiții foarte mari într-un timp foarte scurt. De aceea, participarea la programul factory by Raiffeisen a contribuit la diminuarea acestei probleme, oferind o investiție cu plata ulterioară în rate, ceea ce s-a potrivit mănușă business-ului lor, ne explică Bogdan.

Antreprenorul a ales să participe la factory, și a înscris MABO în decembrie 2023, pentru a finanța o idee la care se gândea de ceva timp, și anume o cafenea care să aibă și partea de brutărie.

”Cu ajutorul finanțării am reușit sa punem planul cafenelei în aplicare foarte repede, am și avut noroc sa găsim un spațiu foarte bun care s-ar fi dat cu siguranță, iar acum suntem în perioada de achiziții echipamente și amenajarea spațiului. Fără finanțare, cel mai probabil am fi așteptat destul de mult ca sa finanțăm singuri această cafenea și am fi pierdut oportunități de spații.”

La nivel de relație, antreprenorul ne spune că totul a mers foarte simplu și rapid, cu birocrație aproape inexistentă. ”Iar cine a încercat să contracteze un credit la bancă cu siguranță înțelege despre ce vorbesc”, adaugă Bogdan.

Participarea la factory a contribuit la un vis și un nou plan în dezvoltarea MABO: ”planul de a deschide o cafenea cu bakery stă demult în mintea noastră, însă ne-a lipsit sursa de finanțare completă. Am estimat un cost de peste 100.000 de euro pentru acest proiect însă toți avem mare încredere în el, acum suntem cu planul pe masa, avem locația și ne pregătim de achiziții pentru echipamente. Sper ca până în luna mai să pornim cafeneaua și în maxim încă o lună să fie și brutăria operațională. Pentru 2025 am calculat o cifra de afaceri, doar pentru această locație, de 430.000 de euro.”

MABO este un business care crește odată cu industria, participând și ca factor de educație în această zonă: ”piața de cafea de specialitate este într-o creștere continuă de câțiva ani și vedem din ce în ce mai multi băutori de cafea care migrează dinspre cafeaua comercială spre cafeaua de specialitate sau proaspăt prăjită. De la deschiderea prăjitoriei, în ianuarie 2020, ni se dublează baza de clienți care comandă online, clienți care nu știu neaparat ce este cafeaua de specialitate însă vor sa bea un produs de calitate.”

Schimbările pe care se bazează această creștere, spune Bogdan, au început în pandemie, perioadă în care românii, în lipsa ocupației, au început să se documenteze despre ce înseamnă produse de calitate.

”Și aici vorbim despre cafea, vin, brutărie cu maia. Oamenii au încercat tot mai mult să poată reproduce acasă produsul pe care îl primeau în cafenea, lucru care nu se poate face fără cafea buna, indiferent de ce aparatura utilizezi. A doua schimbare majoră este înțelegerea tot mai mare a fenomenului de cafea de specialitate și acceptarea plății unui preț mai mare pentru un produs de calitate. A treia mare schimbare o vedem în publicul care a stat acasă o perioada îndelungată, acum este chemat la birou și nu mai tolerează cafeaua de slaba calitate, și aici vedem o schimbare de comportament.”


Factory by Raiffeisen este un program destinat antreprenorilor din România, care vor să-și crească afacerea și au nevoie de finanțare, îndrumare și mentorat. Factory este programul care îi ajută pe antreprenori să creadă în ideea lor, oferindu-le resursele și climatul în care își pot pune în aplicare ideea de business. Programul acceptă înscrieri pe tot parcursul anului și oferă sprijin și finanțare pentru afaceri la început de drum, business-uri din domenii cât mai diverse. În factory cresc companii cu impact pozitiv în societate. În prezent, peste 430 de business-uri au fost finanțate prin factory, iar valoarea totală a finanțărilor se ridică la aproximativ 24 milioane de euro.