Așa și-a petrecut copilăria: desenând, pictând mereu în liniștea curții. La începutul clasei a 5-a a ajuns să dea admiterea pentru una dintre secțiile liceului Tonitza. A intrat și, pentru că adora să deseneze rochii pentru prințese, a optat pentru secția de modă și tapiserie, textile. A fost fascinată de tot ce a învățat acolo, iar la finalul liceului dădea examen cu dublă specializare. ”Am realizat proiecte și pentru modă și pentru textile, alegând ca zonă de inspirație extremul orient. Țin minte că am creat o rochie dintr-o tafta țesută cu flori stilizate, ce se purta în mai multe moduri, și un panou textil pictat. Am avut profesori extraordinari cu ajutorul cărora mi-am format baza: desenul, compoziția, culoarea, modelajul”, își amintește Magdalena Mănescu.
La finalul liceului nu mai avea niciun dubiu că întreaga carieră se va concentra pe zona de creație. De altfel, când unul dintre profesorii săi i-a propus să se pregătească pentru a deveni critic de artă, muzeograf sau profesor de istoria artei, a refuzat. ”Am fost de vreo două ori din plăcerea de a fi în preajma dânsei, însă mi-a fost clar că îmi doream ca eu să inventez , să creez în domeniul artei și nu să vorbesc despre lucrările altora”, mărturisește Magdalena.
Scenograful realizează nu doar un costum, ci și un personaj și întreaga lume în care personajul evoluează
Studii de scenografie
În facultate a rămas fidelă modei, chiar dacă, de data aceasta, s-a îndreptat spre o altă specializare, cea care i-a și conturat o bună parte din viitoarea carieră. A intrat la scenografie, fiind dornică să învețe să conceapă și să realizeze atât costume, cât și decoruri. În esență, să organizeze și să amenajeze orice spațiu.
”Scenograful realizează nu doar un costum, ci și un personaj și întreaga lume în care personajul evoluează. Știe să aducă în lumină ce-l avantajează și să-l promoveze. Știe să jongleze cu materiale și să se încadreze în buget. Partea artistică fiind dezvoltată, practic scenograful nu se rezumă la simple creații vandabile, ci abordează de la haute couture în jos, o paletă largă de posibilități creative. El poate produce și răspunde diferitelor comenzi: de la costume pentru teatru și film, la cele pentru evenimente, vestimentație pe comandă și serie, costume de bal mascat sau pentru industria de publicitate, vestimentație pentru copii. Trebuie, totuși, luat în considerare faptul că nu există manuale sau cărți din care poți învăța să devii un bun scenograf. Este nevoie de o școală bună și de profesori adevărați cu experiență vastă de practică”, afirmă fondatoarea Maria Magdalena Mode.
Practică în atelierul Doinei Levintza
Chiar dacă în facultate a învățat și despre realizarea decorurilor, dragostea pentru modă a rămas la fel de puternică. Așa că, spre finalul studiilor, s-a gândit să facă puțină practică în domeniu. S-a orientat la atelierul Doinei Levintza, una dintre cele mai renumite creatoare de modă din țara noastră. ”Într-o zi am mers la atelierul dânsei și am întrebat-o dacă pot lucra acolo”. Și cum Doina Levintza avea experiență și pe zona de scenografie, odată intrată în echipa sa, Magdalena a ajuns să realizeze primul său decor de televiziune din carieră, pentru Festivalul Național de Muzică Ușoară Mamaia. Au urmat proiectele pentru Școala Vedetelor, celebrul show de talente care rula pe TVR, costumele pentru Cerbul de Aur, dar și costume pe diverse piese de teatru și piesele vestimentare ale unei colecții prezentate la New York.
A urmat o colaborare de lungă durată cu trustul Pro și Media Pro Pictures. ”De când apăruse postul Pro TV după Revoluție, toată lumea se uita acolo pentru că venea cu o abordare diferită. Firește că am fost atrasă și, deși îmi doream să fac teatru, m-am prezentat acolo. La acel moment, șeful echipei de scenografi era Puiu Antemir, scenograf la Teatrul de Comedie. Mă cunoștea din facultate, unde era profesor, și m-a primit pentru o perioadă de probă, după care am devenit angajată. Eram singurul scenograf, ceilalți colegi ai mei fiind arhitecți. Mi-a plăcut foarte mult pentru că totul era dinamic. Erau multe lucrări ce trebuiau gândite și realizate rapid. A fost o școală pe cinste”, povestește Magdalena.
Primul business de amenajări
În 2001 a luat decizia de a renunța la statutul de angajat și a lansat propria firmă prin care făcea lucrările de scenografie, decoruri și amenajări interioare. A lucrat cu aproape toate televiziunile de noi și chiar cu studiourile din Buftea ale Media Pro la două coproducții internaționale. La ceva timp a trecut printr-un nou moment de declic, iar viața ei a luat o nouă turnură.
”Lucrând la film mi-am dat seama, din nou, că-mi place cel mai mult să inventez, să creez mereu ceva nou și nu să merg pe reconstituiri, iar pentru un film, dacă nu vorbim despre o producție SF, e muncă, de reconstituire, mai ales, a unei perioade sau a alteia”, explică antreprenoarea.
La un moment dat a luat decizia de a-și pune în practică visul pe care îl avea încă din copilărie, atunci când desena modelele pe care dorea să ajungă, într-o zi, să le realizeze: să-și deschidă o casă de modă. ”Neavând un buget pentru tot ceea ce-mi doream, am tot amânat visul”, spune Magdalena.
Învață cum să iei bani
De vreo doi ani, însă, a făcut tot ce i-a stat în putere pentru a-și realiza dorința. A studiat diverse programe de finanțare pentru a-și deschide propriul atelier de creație vestimentară. După o experiență neplăcută cu o firmă specializată în realizarea proiectelor pentru fonduri europene, a decis că va învăța singură cum să realizeze proiecte pentru atragerea finanțării.
Neavând un buget pentru tot ceea ce-mi doream, am tot amânat visul
Nu era prima dată când hotăra că este momentul să învețe ceva nou. În urmă cu ceva ani urmase cursuri de regie de teatru și tv, pentru că își dorise să aibă capacitatea de a privi construcția unui personaj nu doar din punctul de vedere al scenografului, ci și al regizorului.
”Am realizat un curs de 3 luni și am învățat cum să caut un program, o finantare potrivita pentru mine, cum se scrie un proiect, care sunt părțile componente și la ce se referă fiecare, cum să verifici proiectul. Am citit ghidurile, articole, am identificat un nou consultant, însă am și urmărit și verificat îndeaproape ce s-a lucrat”, afirmă proprietara Maria Magdalena Mode.
Credit punte de la BT pentru Start-Up Nation
Norocul i-a surâs odată cu lansarea programul Start-Up Nation, care oferea finanțări maxime de 44.000 de euro. A aplicat și a reușit să primească suma maximă pentru deshiderea business-ului său. Iar pentru cofinanțare a apelat la un credit punte oferit de Banca Transilvania, una dintre cele trei instituții financiare care s-au alăturat programului. ”Am decis să mă înscriu în acest program datorită condițiilor oferite și a faptului că nu se așteaptă foarte mult până la începerea achizițiilor prin creditul punte”, completează Magdalena.
Majoritatea banilor vor fi investiți în utilajele necesare pentru echiparea atelierului, iar în dosar a prevăzut 6 angajați (de la manageri de vânzări și marketing, la designeri, sau confecționere).
”Până la crearea unui brand vom lucra pe diferite tipuri de cerințe la comandă, pentru vestimentație de eveniment, pentru industria de publicitate, pentru teatre, film, sau pentru alți designeri. Având în vedere că visul meu din liceu a tot fost amânat, doresc să le ofer și tinerilor absolvenți ocazia ca în atelierul nostru să poata să-și aprofundeze experiența practică și nu numai, să-și poata realiza și din piesele lor de creație vestimentară, alese și lucrate împreună, piese pe care le vom și promova gratuit. Deja am început să fim căutați, având în vedere experiența în domeniu, credibilitatea și deschiderea”, afirmă Magdalena Mănescu, fondatoarea Maria Magdalena Mode SRL.
Maria Magdalena Mode SRL, un business creativ
Planul Magdalenei este ca piesele și colecțiile realizate în atelier să fie vândute atât pe propriul site, cât și în alte magazine online pe care sunt prezenți și alți designeri, atât în țară cât și în străinătate.
Pe termen scurt, adică în primul an de activitate, Magdalena și-a propus să formeze și să dezvolte echipa de lucru astfel încât să asigure partea de prototip, proiectarea de tipare (gradarea, industrializarea, verificarea tipo-dimensională, editarea documentației de produs, planificarea comenzilor, calculul consumurilor), tiparirea pe plotter a încadrărilor, editarea fișei de comandă, optimizarea încadrărilor, calculul de eficiență, precum și crearea și realizarea la comanda a unor piese vestimentare diverse unicat sau de serie mică.
”Un client ce vine la noi este sigur de reușita produsului, având în vedere experiența în domeniu, creativitatea, rafinamentul, și faptul că identificăm cele mai avantajoase modalități de realizare”, declară Magdalena Mănescu, mândră de faptul că a reușit, în sfârșit, să-și îndeplinească visul și să treacă, de la desenele pe astfalt, la colecții pe care le vom vedea în magazine multibrand.