Noi am stat de vorbă cu Cosmin Măgureanu, cofondator și CEO ialoc, și cu Cristina Radu, cofondator M60, despre pasiuni, provocări, despre lucrurile care fac aceste business-uri unice.

Poveștile ialoc și M60 le aflăm în cadrul proiectului „Marile Afaceri Mici”, alături de Visa.

Urmărește video-ul din articol, în care Cosmin Măgureanu și Cristina Radu discută cu Răzvan Exarhu despre secretele prin care o afacere mică se transformă și descoperă platforma „Visa - Marile Afaceri Mici” cu knowledge și unelte pentru antreprenori.

Ambele afaceri s-au născut din pasiunea pentru acele lucruri care ne fac viețile mai frumoase - ieșirile în oraș, cafeaua cu adevărat bună și experiențele gastronomice diferite.

ialoc este o platformă care facilitează rezervarea de mese la restaurante, baruri și cafenele, un intermediar high-tech, ușor de folosit, între tine și localul tău preferat. Aplicația a așezat la mese peste un milion de oameni în peste 2.000 de localuri din București, Brașov, Iași, Sibiu, Timișoara, Cluj, Arad, Constanța, Bacău, Suceava și Satu Mare.

”Povestea ialoc s-a născut din pasiunea pentru ieșirile în oraș și descoperiri gastronomice, iar la o astfel de ieșire - beerstorm îi spunem noi, combinația dintre bere și brainstorming - a ieșit ideea de experiențe gastronomice pe care să le descoperi în același loc - o platformă. În același timp, am plecat în Olanda unde am făcut project manangement la un business similar, iens.nl, echivalentul ialoc în Olanda, care între timp a fost achiziționat de TripAdvisor”, își amintește Cosmin.

M60 este un local situat în inima Bucureștiului, un loc cunoscut atât pentru cafeaua excelentă, cât și pentru brunch-ul delicios și atmosfera primitoare, care parcă te ține captiv într-o stare de relaxare și voie bună. Cristina nu a fost alături proiectului M60 încă de la început, ci a descoperit pasiunea pentru antreprenoriat și cafea în vara lui 2019. Acum bea 5-7 cafele pe zi, mărturisește ea, ”de la espresso la cafe latte, care neapărat trebuie să aibă Art Latte”.

”M60 a luat naștere în 2015, când în București nu existau atât de multe cafenele cu cafea de specialitate care să servească și brunch”, spune ea. ”Am luat contact cu M60 în vara anului 2019, când am și «adoptat» M60 Cafe și Spațiul M60. Totul a început de la propunerea lui David (n.red. - David Maguet, cofondator, acționar și designer M60) cu care mă înțelegeam foarte bine și cu care eram colegă la o școală din București”, menționează Cristina. Ea a văzut propunerea lui David drept o provocare - iar cu timpul s-a transformat în pasiune, ”și nu doar o pasiune pentru cafea”.

Parteneriat început în pandemie, planuri mari pentru viitor

Cele două afaceri s-au intersectat în pandemie, în vara lui 2020, după starea de urgență, ”când interioarele au rămas închise”. Atunci, cafeneaua M60 a rămas închisă, însă Spațiul M60, o terasă deschisă a fost gata să primească clienți. ”Atunci l-am cunoscut pe Cosmin, cu care am colaborat pentru rezervările de la Spațiul M60 prin ialoc”, explică Cristina.

”Fiind unul dintre cele mai cool locuri din oraș, prima interacțiune a fost cu atmosfera și bucătăria pregătită de M60, un loc care îmi amintea foarte mult de vibe-ul olandez. Apoi, relația «profesională» a început în pandemie, când Cristina ne-a contactat pentru simplificarea procesului de colectare datelor clienților, iar de atunci am colaborat pe mai multe proiecte, ea fiind și unul dintre oamenii cu care pilotăm idei noi pe care le adăugăm experiențelor pentru users”, continuă Cosmin.

Acum că localurile se pot redeschide și la interior, cei doi pregătesc o colaborare care include și M60 Cafe, despre care vom ”auzi curând”, promite Cristina Radu.

Despre schimbări și greutăți

Platforma ialoc a crescut mult în ultimii ani. A primit finanțări și s-a extins, dar business-ul nu a rămas neafectat de pandemie. Însă Cosmin și echipa sa nu au stat degeaba - s-au reorganizat rapid și, alături de Beans&Dots și, ulterior, alături de Visa, au gândit campania #susțineafacerile mici.

”După ce a trecut șocul propriu-zis, ne-am dat seama că avem atât tehnologia, cât și publicul și comunitățile astfel încât să creăm o punte de solidaritate în primul rând, și apoi una în care să ajutăm real”, explică antreprenorul. Prin campanie, ”am gândit o formă de susținere a antreprenorilor din industria HoReCa prin vouchere care se puteau achiziționa în avans și cheltui ulterior ridicării restricțiilor. Un val de solidaritate s-a creat atunci și foarte multe persoane au achiziționat aceste vouchere, devenind astfel un punct de sprijin important în acea perioadă tulbure și nesigură”, mărturisește el.

Pentru Cristina și M60, pandemia a fost ”crâncenă”. ”Uneori am simțit că suntem pe nisipuri mișcătoare - «hai că vă deschidem, hai că vă închidem». Ne-am adaptat și descurcat în funcție de situație. Cred că «ne-am adaptat» e cel mai bun cuvânt pentru a descrie situația din ultimul an”, explică antreprenoarea.

Orice business la început de drum are parte de provocări și învață pe parcurs. Din acest motiv e bine să ai la dispoziție resurse utile pentru dezvoltarea ta, cum sunt cele pe care le descoperi pe platforma „Marile Afaceri Mici” lansată de Visa. Acolo ai un Digital Kit pentru afacerea ta, instrumente și servicii digitale pentru creșterea productivității și multe altele.

De la debutul platformei ialoc și până acum lucrurile nu s-au schimbat foarte mult. Dar lucrurile au evoluat în bine în ceea ce privește mentalitatea proprietarilor de afaceri din HoReCa, chiar dacă încă întâmpină greutăți în acest sens. ”Sunt business-owners care au înțeles puterea internetului, a aplicațiilor mobile și a big data - aceștia având facilități de verificare foarte simple pentru numărul de persoane care le trec pragul, cât timp petrec în restaurant, cât de des se întoarce un client în restaurantul său, și mulți alții care nu au background de marketing și nu percep aplicația ca o facilitate atât pentru public, cât și pentru personalul propriu, preferând clasicul caiet cu rezervări în detrimentul unei interfațe super prietenoase pentru rezervări”, explică el.

Iar aplicația a evoluat pe măsură ce s-a extins. ”Am păstrat ideea de bază - poți rezerva un loc la o listă impresionantă de restaurante fără a mai fi nevoie să suni, iar peste această facilitate am adăugat idei noi și produse derivate din pasiunea pentru ieșit în oraș și descoperit experiențe gastronomice. Am învățat foarte multe în ultimii cinci ani, iar ceea ce încercăm este să dezvoltăm mereu produse sau servicii care să ajute atât utilizatorul final, cât și partenerul-restaurant cu care lucrăm”, mai spune cofondatorul ialoc.

Pentru M60, dificultățile au fost numeroase pe parcursul anilor. Nu există ”școli de ospitalitate”, interacțiunea cu autoritățile în ceea ce privește autorizațiile și birocrația nu face deloc plăcută viața de antreprenor HoReCa. Dar, după cum recunoaște chiar ea, ”cu răbdare și implicare, zic eu, putem trece peste multe alte aspecte negative”. Implicarea, organizarea și ambiția, caracteristici cu care Cristina a venit deja ”înarmată” când s-a alăturat M60, se adaugă la răbdare și implicare în drumul către un business de succes, mai spune antreprenoarea.

Cum să ieși în evidență cu business-ul tău

Cosmin Măgureanu s-a folosit de background-ul lui ca programator pentru a crea ialoc. ”Față de alte industrii, în tech lucrurile se întâmplă foarte repede și mai mult decât atât, este un proces continuu de învățare pe care nu l-am abandonat ci chiar am continuat să descopăr și să implementez tehnologii noi pentru ialoc, pe care a trebuit să le învăț de la zero”, explică antreprenorul.

El susține că principalul competitor al ialoc este ”telefonul și acțiunea de a suna”, iar asta presupune multă muncă ”în zona de schimbare a percepțiilor și obiceiurilor, atât din partea consumatorului final cât și din partea restaurantelor”.

Și se pare că eforturilor ialoc în această privință sunt unele de succes. ialoc a reușit să iasă în evidență pe o zonă pe care alții au eșuat în trecut. Și pe lângă educarea pieței, foarte importante au fost și beneficiile oferite atât utilizatorilor cât și partnerilor.

”Pe lângă campaniile de awareness pe care le avem în desfășurare, încercăm foarte mult să le oferim partenerilor noștri cât mai multe facilități astfel încât să înțeleagă importanța tech, pe de o parte, și cât de mult le putem simplifica munca, pe de altă parte. Din focus grupurile pe care le-am făcut de-a lungul timpului a reieșit mereu simplitatea cu care utilizatorul poate rezerva la un restaurant, dar și facilitățile de tip categorii de restaurante pentru inspirație sau diversitatea orașelor în care suntem prezenți”, a explicat Măgureanu.

În ceea ce privește M60 și modul în care acest business reușește să se detașeze de concurență într-un mediu de business atât de aglomerat și de dificil, Cristina mărturisește că atmosfera locului, dar și proiectele artistice fac diferența, pe lângă cafeaua excelentă și mâncarea foarte bună.

Pentru cei nu și-au petrecut deja o dimineață sau o după-amiază la M60, merită menționată atmosfera intimă, ”cozy”. Designul cafenelei se datorează lui David Maguet, acționar, cofondator și designer M60, care s-a inspirat din perioada în care a locuit în Finlanda pentru a aduce un aer scandinav cafenelei.

”Pe lângă cafeaua de specialitate - și aici insist asupra Blendului M60, o idee inspirată de a pune amprenta asupra locului - aici se regăsește și un meniu generos de brunch, avem deserturi savuroase, vinuri și beri artizanale”, spune ea. În plus, M60 Cafe și Spațiul M60 se diferențiază prin ”proiectele noastre artistice, vernisaje lunare - chiar și în pandemie, când localul era închis la interior, am transformat o fereastră într-o galerie cu expunere spre exterior. Ne mai diferențiem și prin proiecte culturale - și aici menționez Coffee&Poetry și lansarea de cărți de poezii, prin diverse acțiuni sustenabile, prin susținerea implicită a învățământului prin diverse proiecte ale asociațiilor de elevi sau studenți”, mai spune Cristina Radu.

Nu în ultimul rând, ea ține să menționeze că M60 ”este un loc care respiră prin frumos și cultural - sunt cărți și albume în toate colțurile, reviste precum New Yorker sau Monocle, flori și stilul aparte”.

Unelte pentru succesul în business

I-am întrebat pe cei doi antreprenori și care au fost uneltele de care s-au folosit la început de drum care i-au ajutat să crească.

Cristina a folosit programe de automatizare și gestiune pentru a se asigura că totul merge strună, iar în cazul lui Cosmin și ialoc, acesta s-a folosit mult de campaniile de digital marketing, dar și de partea de SEO căreia ialoc îi acordă o atenție sporită.

Și dacă ar fi să investească astăzi într-un tool digital, indiferent cât ar costa acesta, Cosmin s-ar orienta către RPA ”pentru a simplifica și mai mult procesele operaționale pe care le avem acum. Cred foarte tare că roboții ne vor ajuta să creăm servicii și produse mai bune, fără însă a diminua importanța factorului uman”.

Iar cofondatoarea M60 s-ar orienta către un software care să poată gestiona cap-coadă totul, de la preluarea comenzii până la inventarul de final de lună”.

Pe platforma Marile Afaceri Mici a Visa găsești numeroase unelte digitale care te pot ajuta să îți transformi afacerea și să o duci la următorul nivel.

Dar pe lângă unelte digitale, Cosmin ne reamintește de importanța comunității când vine vorba despre o afacere - fie ea de tip brick&mortar sau un startup - dar și de importanța angajaților.

”Ce am observat noi în toți acești ani de când am lansat ialoc este importanța comunității și promovarea de tip word of mouth, în care oameni care ți-au trecut pragul povestesc mai departe experiența, o recomandă și cel mai important, se și întorc. Cred că investiția în personal, empatia și felul în care clienții se simt când ajung într-o afacere mică sunt elementele cele mai importante - mai mult chiar decât orice alt tip de promovare”, explică el.

Iar dacă ar fi să deschidă un business azi, Cristina ar alege o locație mai mare cu o terasă acoperită, s-ar concentra pe construirea unei comunități ”care să te urmeze peste tot”, nu ar neglija online-ul și nici posibilitatea de delivery, și ar pune mai mult accent pe echipă.

În cazul lui Cosmin, acesta ar ”schimba radical strategia de vânzări pe care am aplicat-o la început, mergând direct către jucătorii mari și apoi aducând în platformă afacerile mici, ca să se creeze mai rapid awareness-ul. Și aș valida mult mai strict nevoia pieței HoReCa prin focus grupuri mult mai aplicate”, conchide antreprenorul.