Articolul acesta a apărut în secțiunea „Nota redacției” din newsletter-ul start-up.ro de miercuri, 19 ianuarie. Puteți să vă abonați la newsletter aici.


În ultimii doi ani modul în care muncim s-a schimbat și am găsit un teren fertil pentru a discuta din ce în ce mai mult despre schimbarea unui model existent încă de la Revoluția Industrială - săptămâna de lucru de 5 zile cu 8 ore pe zi. Ne rafinăm, chiar dacă am făcut-o din suferința pandemiei, și gândim soluții cu 4 zile pe săptămână, programe flexibile unde se poate. Lucrurile se schimbă.

Acest lucru se întâmplă și când vine vorba de acces la servicii și produse. Revoluția digitală din ultimii ani a produs schimbări marcante în modul în care plătim pentru lucruri. Mai sunt aspecte însă de rafinat. Suntem în epoca „On Demand” sau, altfel spus, în epoca „abonamentului la orice”. Iar lucrurile nu se vor schimba prea curând, ci vor evolua și se vor rafina.

Acum 10 ani era 2012. Majoritatea dintre noi ascultam muzică pe Winamp, o descărcam în MP3 playere sau cumpăram CD-uri. Puțini erau cei care foloseau iTunes, un serviciu prin care să poți cumpăra muzică. Treptat smartphone-ul și internetul a schimbat modelul. Streaming-ul s-a dezvoltat, iar astăzi un abonament la Spotify, YouTube Music sau Apple Music nu mai e o raritate. Ai acces instantaneu la tot ce-ți dorești. Modelul s-a schimbat și nu mai poate fi întors, ci doar rafinat, mai ales când vine vorba de procentul din venituri pe care-l primesc artiștii.

Cu filmele la fel. Fie că erau piratate, fie că erau pe DVD sau urmărite la cinematograf, accesul era dificil. Astăzi avem abonamente Netflix, HBO, Amazon Prime Video și putem vedea cele mai bune filme în timp real aproape cu toată lumea. Magazinele de filme au dispărut. Întreabă compania Blockbuster din Statele Unite.

Multiple aspecte ale vieții noastre sunt modificate de transformarea modelului de business înspre cel „on demand”. Companiile nu mai cumpără sticle de apă pentru angajați, ci au un abonament la un furnizor de apă îmbuteliată ce aduce recipiente în funcție de nevoi. S-au lansat abonamente la cafea, ca să plătești cât consumi. La fel, la nivel personal, în ianuarie mi-am făcut abonament la cerneală de imprimantă pentru acasă. Cumpărararea cartușelor era îngrozitoare pentru mine, dar așa, mă conectez la un serviciu pe bază de abonament și atunci când am nevoie se trimit cartușe noi, iar cele vechi sunt reciclate. Ba chiar mi-am făcut abonament și la „țigări”. Știu, nu e sănătos, dar în fiecare lună primesc o cantitate de produse din tutun încălzit care să mă ajungă o lună, să nu mă mai duc de nebun noaptea la benzinărie.

Acum câteva luni povesteam cu fondatorul Wolf-E. Pornise ca un serviciu de trotinete electrice de închiriat în București, dar pandemia i-a făcut să pivoteze și acum produs aparate de dezinfectare și purificatoare on demand. Cum funcționează asta? Păi dacă tu ai o firmă și vrei un purificator poți să-l cumperi, bineînțeles. Dar e posibil să nu știi nevoile tale și să plătești mult pentru un produs nepotrivit. Wolf-E vine și-ți închriază un purificator contra unei taxe lunare, are grijă să înlocuiască filtre, să repare atunci când se strică și să-ți recomande produse în funcție de spațiul tău. Astfel, companiile pot avea acces la servicii de purificare a aerului, extrem de importante, fără să investească din prima enorm.

Iar alaltăieri am povestit pe site despre un serviciu nou numit Inki.Tech, care oferă tablete, telefoane și laptopuri contra unui abonament lunar. Mai văzusem tipul acesta de serviciu, dar acela era doar un serviciu prin care închiriai, pentru o persoană fizică, un gadget. Să zicem că aveai nevoie de o dronă în vacanță. Ei bine, Inki oferă un MacBook Pro M1 cu 49 de euro pe lună. La un calcul pe un abonament de 24 de luni nu e un preț foarte mare. În loc să investești foarte mult din start, poți să alegi să faci un abonament care include și asigurare și servicii de securitate. În modul acesta, o companie de mici dimensiuni poate avea mult mai mult control asupra cash flow-ului.

Așadar, modelul pe bază de abonament sau „on demand” e aici ca să rămână. Și chiar dacă unele zone par noi, iată, cum ar fi aceasta a gadgeturilor, gândește-te la un leasing operațional. Nu cumperi o mașină pe firmă cu banii jos decât foarte rar. Majoritatea aleg un leasing operațional, mașinile sunt înlocuite după o anumită perioadă și ai asigurate mai multe servicii conexe care-ți ușurează cash flow-ul și logistica.

Sfatul meu așadar este bicefal. Uită-te, ca antreprenor, de unde poți reduce costurile „upfront” și cum poți folosi servicii pe bază de abonament, inclusiv în zone unde nu te gândeai că ai putea să o faci. Iar dacă ești în căutarea unei idei de afaceri care să transforme o anumită verticală de business, tranziția spre „on demand” poate fi o metodă de revoluționare. Chiar dacă pare că un domeniu nu se poate schimba, modificarea comportamentului de consum al oamenilor e vizibilă și poți să profiți de acest lucru.