Lectură de 4 min

Românul îndrăgostit de agricultură și care investește mereu

E destul de greu să ajungi să stai de vorbă cu Nicolaie Apopi, proprietarul societății Popagra. Îndrăznesc să cred că același lucru este valabil pentru orice om implicat în domeniul agricol, care a transformat domeniul într-o afacere pe care dorește să o dezvolte constant.
Românul îndrăgostit de agricultură și care investește mereu

La începutul toamnei era pe câmp mereu pentru recoltări, apoi pentru pregătirea terenului pentru culturile de primăvară. Acum, în noiembrie, nu a putut rata prezența în cadrul târgului Agritehnica, cel mai mare târg din lume pentru mașini și utilaje agricole, care are loc o dată la doi ani în Hanovra (Germania).

Când nu urmărește desfășurarea lucrărilor de însămânțat sau recoltat este în întâlniri cu alți fermieri din zonă, cu viitori parteneri de afaceri sau cu oameni din bancă. Este mereu dornic să investească în dezvoltarea afacerii sale și să găsească cele mai noi soluții de agritech care îl pot ajuta. Și asta pentru că antreprenorul din județul Timiș iubește cu adevărat agricultura și nu se sfiește să o recunoască. Tocmai de aceea, dacă ar fi nevoit să o ia vreodată de la capăt și să înceapă o altă afacere, ar alege tot acest domeniu.

Modelul german

”Am crescut în acest mediu, am avut de-a face cu el încă de când eram copil. În vacanță făceam muncă plătită cu ziua și am văzut atunci ce înseamnă agricultura. După ce am terminat facultatea am beneficiat de un program de schimb de experiență între România și Germania de aproximativ 8 luni. Am fost plasat într-o firmă germană și așa am reușit să acumulez noi cunoștințe despre agricultură, iar când am venit acasă m-am apucat de treabă”, povestește Nicolaie Apopi. Era pe la începutul anilor 2000.

Întors acasă a demarat businessul în agricultură, mai întâi prin importul de utilaje agricole la mâna a doua. Apoi, afacerea sa a crescut și pe zona de cultivare a cerealelor. ”Ca un bulgăre de zăpadă”, spune Apopi.

Noi achiziții

În acest moment, Nicolaie Apopi administrează și cultivă 1.900 de hectare de teren arabil în județul Timiș, care se împarte în culturi de grâu (aproximativ 750 de hectare), rapiță (cam 460 de hectare), soia (circa 200 de hectare) și porumb.

Și nu vrea să se oprească doar la atât. Are în plan achiziția a încă 110 hectare de teren în zonă și speră să bată palma cu actualii proprietari până la finalul acestui an. Pentru achiziția noilor suprafețe de teren, dar și pentru noi utilaje, a apelat la credite bancare. Nu a fost prima dată când a făcut-o și a fost bucuros că a reușit să negocieze în așa fel încât afacerea sa să nu resimtă presiunea împrumuturilor.

Investiții permanente

”Fără investiții stai pe loc. Sunt un motor al dezvoltării și nu avem cum să renunțăm la ele”, completează Nicolaie Apopi.

Pe lângă extinderea suprafeței de teren cultivate, o prioritate pentru antreprenorul din Timiș, Apopi intenționează să cumpere noi utilaje care l-ar ajuta pe zona selecționării semințelor. În cadrul târgului din Germania a pus ochii pe niște utilaje produse în Statele Unite, folosite deja prin Europa. ”Folosind acele utilaje poți renunța la anumite costuri asociate prelucrării solului”, afirmă Apopi, precizând faptul că, acele costuri sunt reduse cu circa 10-20%.

În plus, noile tehnologii pe care fermierul le implementează în cadrul afacerii sale aduc și o îmbunătățire a randamentelor. ”Avem producții mai bune și unele chiar la nivel record”, spune el. Așa cum a fost în acest an cazul culturii de grâu.

”După 5 ani trebuie să vii să reinvestești în utilaje. Investiția aduce profit dacă este bine gândită înainte de a fi pusă în practică”, declară Nicolaie Apopi.

Agricultura modernă

Pe lângă cele mai noi utilaje pentru care este dispus să dea până la 700.000 de euro, pentru Apopi inovația în agricultură se traduce și prin implementarea unui sistem de gestiune a suprafețelor de teren, care îi permite antreprenorului să aibă imediat la îndemână istoricul fiecărei suprafețe cultivate. Este vorba despre ISAGRI, o soluție franțuzească de managementul fermelor, disponibilă și la noi din 2006. ”Azi sunt alte condiții decât cele care existau în momentul în care am început eu. Se pot face realizări semnificative în domeniul agribusiness”, mai spune antreprenorul din Banat.

Pentru că este mereu în căutarea unor noi provocări și pentru că dorește să-și diversifice afacerea, de anul trecut a început să tatoneze zona fermelor de animale. A cumpărat vreo 10 juninci de carne, din rasa Angus, și un taur, și se pregătește să se extindă și în acest domeniu. ”Testăm să vedem dacă avem un randament bun. Vom aveam o perioadă de operare de vreo 2 ani în care vom încerca să multiplicăm și să cunoaștem mai bine și acest business, iar dacă rezultatele sunt bune, atunci ne vom extinde”, afirmă Nicolaie Apopi.

Spre noi provocări

La fel ca în primele momente ale experienței sale antreprenoriale este decis să o ia pas cu pas și în acest nou domeniu de activitate. De aceea și-a și luat un răgaz de câțiva ani pentru a observa cum se construiește o afacere cu ferme de animale. ”Este o ramură destul de costisitoare din punct de vedere al capitalului. E nevoie de o perioadă lungă pentru a ajunge la maturitate. De exemplu, trebuie să ții un animal 1 an – 1 an jumătate până să ajungi să-l valorifici. Vrem să verificăm dacă este rentabil să ne ocupăm și de așa ceva, și atunci, probabil, prin 2019 ne vom gândi să ne extindem și spre zona de ferme”, concluzionează Apopi.

---

Nicolaie Apopi este unul dintre antreprenorii incluși în proiectul ”România Poate”. Proiectul “România Poate” s-a născut dintr-o discuție cu Patria Bank în încercarea de a găsi o soluţie comună prin care să promovăm povești ale antreprenorilor care fac lucruri bune în țară. Patria Bank e un partener pentru IMM-uri și afaceri mici. Cu ajutorul serviciilor sale, antreprenorii au parte de finanțare (linii de credit sau credite de investitii) si consultanță bancara in termeni simpli care să-i ajute să-și ducă afacerea mai departe.


Citeste mai departe:

Comentezi?

mai multe despre:

Pe aceeasi tema: