Acum, alături de Mugur Gabriel Ionel, executive manager & new products developer, a reușit ca în doar trei ani să ducă business-ul de la 300.000 de euro la 4,5 milioane de euro și să transforme o afacere de familie într-una de referință pe segmentul agriculturii ecologice.

Norofert Organics a început ca firmă parte din grupul Norofert. După cum ne povestește Vlad, principalul rol în grup este de cercetare și producție de fertilizanți și fitosanitare pentru agricultura ecologică. Interesant este faptul că, sub conducerea noii generații formate din Vlad și Mugur, Norofert Organics a reușit să devină cel mai important producător român de inputuri (îngrăşăminte, pesti­cide şi seminţe) pentru agricultura ecologică, cu o cifră de afaceri care în 2015, când au preluat afacerea, era de 300.000 de euro, iar azi se situează la 4,5 milioane de euro.

Investiții în cercetare

Însă atingerea acestui nivel nu ar fi fost posibilă fără mult noroc și mult mai multă muncă. ”A fost o schimbare majoră în viața firmei și una care ne-a adus progres. Am riscat foarte mult cu această mișcare, am intrat pe o piață cu producători mult mai mari ca noi, dar am ajuns în 2018 cu o cotă de piață semnificativă pentru sectorul bio”, afirmă Vlad.

Potrivit tânărului, în acești ani s-au concentrat pe trei direcții majore pentru dezvoltarea business-ului: creșterea echipei de vânzări, corelată cu aceea a distribuitorilor, dezvoltarea fabricii pentru a face față cererii din teren, precum și investițiile constante în cercetare.

În acest moment suntem în pas cu ultimele noutăți în materie de cercetare și dezvoltare pentru produse fitosanitare și îngrășăminte ecologice

”Cercetarea pe care o derulăm are două componente: îmbunătățire și testare produse și dezvoltare produse noi. Investiția inițială, în laborator a fost mai costisitoare, dar absolut necesară pentru a ține pasul cu tehnologia. Putem spune că, în acest moment suntem în pas cu ultimele noutăți în materie de cercetare și dezvoltare pentru produse fitosanitare și îngrășăminte ecologice”, precizează Vlad în ceea ce privește zona de cercetare.

Acesta este momentul în care Mugur vine cu o serie de precizări în ceea ce privește acest segment, mai ales că Norofert Organics a lansat recent o gamă de fitosanitare și îngrășăminte ecologice sub formă de tablete efervescente.

”Cu toate că Norofert Organics este o companie care își bazează dezvoltarea pe inovație, lansarea noii game de inputuri ecologice a venit, mai degrabă, ca o necesitate absolută care nu mai permitea niciun fel de amânare”, afirmă Mugur, povestind despre faptul că, deoarece inputurile ecologice organice sunt realizate exclusiv din materie vegetală și/sau animală, nu sunt stabile – adică fermentează, îngheață, se degradează -, aceasta fiind o problemă cu care se confruntă toți producătorii și distribuitprii acestor tipuri de produse.

”Prin realizarea îngrășămintelor și fitosanitarelor sub formă de tablete efervescente, am eliminat toate aceste probleme, și nu numai. Avantajele noii formulări sunt date de faptul că tabletele efervescente nu îngheață, nu fermentează, au dimensiuni reduse, durata de viață mai mare și sunt multiformulare – au 4-6 substanțe active în fiecare produs”, explică Mugur.

Atracția exporturilor

În acest moment, Mugur și Vlad așteaptă aprobarea brevetului de invenție pentru Europa și America pentru aceste produse sub formă de tablete efervescente. ”Inovația este unică prin faptul că nimeni nu a mai realizat inputuri autorizate pentru agricultura ecologică sub această formă, iar avantajele sunt evidente”, adaugă Mugur.

În acest moment, produsele din portofoliul Norofert Organics sunt exportate în Croația, iar din 2019, compania românească își va duce produsele și în piețe precum Republica Modova, Bulgaria, Spania sau Germania. ”Piețele externe sunt o prioritate pentru noi pentru că acum avem un portofoliu de produse inovatoare care au devenit foarte atrăgătoare pentru distribuitorii și fermierii străini”, completează Vlad.

Uitându-ne acum înapoi pot să spun că am avut mult noroc și poate și inconștiența cuiva aflat cu spatele la zid

În plus, cei doi manageri ai Norofert se așteaptă ca valoarea încasărilor să ajungă în acest an la 18-20 de milioane de lei, iar pentru anul viitor și-au propus o creștere între 20 și 25% a business-ului, mai ales că și-au planficat ca în luna noiembrie a lui 2019 să lanseze un nou produs, rod al cercetării in-house.

Cu el șef, ori cu lacătul pe ușă

După cum spuneam, astăzi, Norofert este un jucător de impact pe segmentul agriculturii ecologice, însă puțin a lipsit ca tot acest proiect să se sfârșească acum trei ani. ”Relansarea Norofert, în 2015 a fost extrem de dificilă. Din cauza problemei de sănătate a tatălui meu, survenită brusc și neașteptat, am fost pus în fața unei decizii cruciale: să preiau frâiele sau să închid. Sfârșitul lui 2015 și până la T2 din 2016 au fost extrem de dificile pentru că au presupus investiții mari într-un moment în care banii nu prea existau, iar cashflow-ul era imprevizibil. Uitându-ne acum înapoi pot să spun că am avut mult noroc și poate și inconștiența cuiva aflat cu spatele la zid”, povestește Vlad Popescu (foto) amintindu-și momentul în care a preluat conducerea afacerii de familie.

Nu a lucrat în vreo altă firmă și nici nu a încercat vreun alt domeniul de activitate tocmai pentru că, după cum spune chiar el, ”tradiția îngrășămintelor la noi în familie vine de la bunicul meu, care a fost director la combinatul Doljchim”. În plus, și-a dorit să pună umărul la un efort comun.

A fost mereu la curent cu parcursul firmei înființate de tatăl său în 1999, chiar de când era mic, tatăl fiind cel care îi povestea mereu ce se întâmplă în business. ”Știu că piața agribusiness de la începutul anilor 2000 nu semăna deloc cu ceea ce vedem azi. Au fost niște ani mult mai dificili, cu riscuri de neplată mult mai mari și cu posibilități mai mici de recuperare a creanțelor”, spune Vlad.

Startup-ul unei afaceri de familie

Chiar dacă nu i-a fost niciodată impusă ideea de a continua afacerea familiei, Vlad s-a implicat în ea încă de la început. După cum spuneam mai sus, a trecut prin toți pașii pe care i-ar fi urmat un angajat oarecare în business. ”Am intrat în Norofert la 20 de ani și am făcut toți pașii firești: de la livrare marfă, până la vânzări pe teren”, detaliază el. ”La început, atunci când se putea numi un business de familie, fiind implicati mai mulți membri ai familiei noastre, mediul era mult mai relaxat, activitatea era mai restrânsă. Dezavantajul, așa cum îl vedeam la 20 de ani, era că nu exista un 9 to 5, erau zile și cu 12 ore de muncă. Uitându-mă înapoi, mi-au prins foarte bine acele lecții”, completează Vlad.

Lecții utile mai ales în momentul în care, confruntat cu boala tatălui, a fost pus, brusc, în situația de a prelua conducerea firmei. ”Nu a fost în niciun fel o predare de ștafetă în sensul obișnuit. Am fost nevoit să regândesc toată afacerea și am avut norocul să întâlnesc oameni precum Mugur, acum director executiv în Norofert, alături de care am pornit la drum. Din multe puncte de vedere, a fost un startup”, spune acum Vlad Popescu, bucurându-se de faptul că au avut clienți care au crezut în noua echipa și în produsele realizate și au putut, astfel, să obțină și finanțări de la bănci pentru a-și asigura dezvoltarea.

Faptul că în primii ani m-a luat cu el la toate vizitele pe care le-a facut clienților mari m-a ajutat foarte mult

Însă, chiar dacă dezvoltarea afacerii a luat avânt de când el și Mugur au început să conducă Norofert, Vlad se declară norocos pentru că tatăl i-a fost model în business și l-a învățat tot ceea ce nu crede că ar fi putut fla urmând vreun curs sau MBA. ”Faptul că în primii ani m-a luat cu el la toate vizitele pe care le-a facut clienților mari m-a ajutat foarte mult. Am interacționat cu o varietate de oameni și am învățat să îi gestionez și să îi abordez pe fiecare dintre ei. Tatăl meu este un model de etică și conduită în acest business, pe alocuri, sălbătic”, concluzionează Vlad Popescu.