Văzându-se izolați în casă și având întrebări medicale pentru care nu merita riscul de a merge la spital, oamenii au început să caute alternative pentru a beneficia de servicii de sănătate de la distanță.

Medic Chat a fost printre primele platforme de telemedicină lansate în România, în urmă cu 3 ani.

”Piața e în continuă creștere, eram obișnuiți cu creșteri susținute de-a lungul unui an, însă fenomenul generat de COVID-19 a fost neașteptat. Fiecare lună a fost un nou record care aproape dublează business-ul. Am depășit 30.000 de conturi de utilizatori pe platformă. Pentru moment creșterea e generată de nevoia imediată de a avea acces la sfaturi medicale. Însă, cel mai important lucru este că tot mai mulți oameni află de posibilitatea de a consulta un doctor online, generând un nou obicei”, declară Emilian Rădoi, fondator Medic Chat.

Schimbarea de perspectivă vine și din partea doctorilor, ceea ce e vital pentru ca o astfel de ramură a industriei să înainteze.

”Observăm tot mai mulți medici deschiși să integreze telemedicina în practica lor. Datorită cererii doctorilor, am adăugat o componentă de cabinet virtual în platforma Medic Chat, care le permite să își aducă proprii pacienți în platformă, să stabilească tipul de serviciu oferit (chat text, telefon, video) și să poată monetiza interacțiunea cu aceștia”, continuă Emilian.

Medic Chat a răspuns creșterii accelerate a cererii cu măsuri rapide: “în martie am dublat numărul doctorilor activi pe platformă, depășind 140 de medici; am crescut numărul de specialități medicale acoperite de la 22 la peste 30. Am lansat cabinetul virtual ușor de personalizat pentru doctori. Îmbunătățim constant serviciul și observăm tot mai multe recenzii pozitive și utilizatori care revin pe platformă. În martie am lansat și o campanie umanitară, oferind gratuitate persoanelor vulnerabile cu vârsta de peste 50 de ani. Ne-am bucurat foarte mult că vestea a prins rapid avânt și mulți oameni au beneficiat de sfaturi medicale fără riscul de părăsi domiciliul. În acest moment, suntem în tratative de investiție pentru a crește echipa și a accelera creșterea”, declară Emilian Rădoi.

Context global

Aceste schimbări majore nu au loc doar în România, ci reprezintă un fenomen global. Un raport al Global Market Insights arată că piața globală este proiectată să depășească 176 de miliarde de dolari în 2026, cu o rată de 19.3% CAGR.

COVID-19 este un factor important al creșterii preconizate. În SUA, segmentul de telehealth este estimat într-un raport al Arizton să ajungă la 10 miliarde de dolari în 2020, cu o creștere de 80% datorită pandemiei.

CDC (Centrul pentru Prevenirea și Controlul Bolilor) și WHO (Organizația Mondială a Sănătății) încurajează adopția telemedicinei pentru a monitoriza pacienți și a reduce riscurile asociate vizitei la spital. Washington a anunțat un program de 200 milioane de dolari pentru a susține dezvoltarea serviciilor de telehealth.

Conform Wall Street Journal, startup-urile de telemedicină au ridicat investiții de 208.8 milioane de dolari până în aprilie 2020, după ce în 2019 strânseseră 523 milioane de dolari.

Companii de renume din SUA au raportat creșteri de la începutul anului de 70% (PlushCare), respectiv 158% (Amwell).

În Asia, de asemenea, se observă același trend de adopție accelerată a telemedicinei, în urma pandemiei. Numărul de utilizatori a crescut accelerat în primele luni ale anului 2020. Creșterea cererii a fost susținută și de eforturi guvernamentale de extindere a acoperirii serviciilor de telemedicină (Australia), eliminarea restricțiilor legislative (Coreea de Sud), lansarea unui program de stat pentru servicii de sănătate folosind instrumente digitale (Japonia), un parteneriat cu companii de telemedicină pentru a facilita diagnosticarea cu COVID-19 în zone greu accesibile (Indonezia).