De puține ori aflăm povestea fondării unui startup. În schimb, scriem doar despre succesul său. Nu știm imperfecțiunile echipei, zilele cu noroc și întâmplările care au dus la drumul bun pe care l-au avut într-un final. Am decis să ascultăm și acele povești de dinainte de finanțare sau confirmare de piață. Astăzi vorbim cu Cristiana Bogățeanu, cofondator al DeviceHub.net, care și-a amintit despre cum două dintre competițiile la care au fost acceptați au avut deadline de câteva ore pentru ei, deoarece aflau prea târziu. DeviceHub.net e în cohorta Seedcamp, unul dintre cele mai mari acceleratoare din Europa.

DeviceHub.net a început ca un ONG. Cei trei fondatori - Ionuț Cotoi, Constantin Crăciun și Cristiana Bogățeanu au vrut să facă un hackerspace. “Voiam să vină lumea să muncească de la noi. Nu s-a întâmplat asta și ne-am dat seama că nu vom scoate bani. Am cunoscut oameni din agenții de publicitate mari care aveau nevoie de prototipuri hardware pentru clienți uriași din afară - automotive, wearables. Așa ne-am apucat, aproape întâmplător, de hardware prototyping”, explică Cristiana Bogățeanu.

Puteți citi despre business-ul actual al DeviceHub.net și planurile de viitorul în articolul publicat ieri pe start-up.ro

Acest lucru se întâmpla în 2013. Cei trei nu aveau o idee clară asupra viitorului lor, ci lucrurile au venit de la sine. Vindeau hardware și software, care puteau fi modificate de la distanță. Așa le-a venit ideea de a face o soluție asemănătoare, dar care să poată fi replicată cu ușurință.

“Am făcut-o publică și am avut 700 de utilizatori worldwide, foarte rapid. Am început să apărem în rapoarte doctorale din Statele Unite sau să fim trecuți în rapoarte de research despre Internet of Things. Atunci ne-am zis… ce facem cu chestia asta?”, povestește Cristiana pe terasa de la Centrul pentru Creație tehnică pentru tineret, predecesorul DeviceHub.net.

Primul moment de succes

„În 2014 ne întorceam de la un hackathon de la Timișoara. Ne-a sunat Andrei Ostacie de la OkapiStudio și ne-a zis de conferința How to Web. Avea deadline în seara aceea. Eram nedormiți. Trebuia să facem un pitch deck, un business model și un film care să prezinte soluția noastră“, povestește Cristiana.

Cumva, lucrurile au început să funcționeze de atunci. Echipa de la DeviceHub.net nu știa nici măcar ce e acela un pitch deck și nici nu avea cum să facă o prezentare video atât de rapid. L-au sunat pe un băiat care voia să fie voluntar la ei și își amintiseră de el. Îl chema Max și nici astăzi nu-i știu numele de familie. „Aveam nevoie de o animație pentru produsul nostru. I-am explicat la telefon ce face produsul nostru. Am făcut un script în mașină. Ne-am oprit pe marginea drumului și am tras câteva duble și i-am trimis băiatului să pună pe film. Am cumpărat o melodie. Am făcut filmul. Am ajuns la 11.15 la București și am scris business modelul. În formular eram întrebați de feature-uri, de recomandări, de ce vrem să facem noi în viață. Ce să spunem? Noi făcusem produsul doar pentru noi“, povestește Bogățeanu.

De la How to Web la WARP

După ce au fost acceptați la How to Web pentru a prezenta în cadrul Startup Spotlight, lucrurile au devenit mai clare pentru DeviceHub.net.

„Am ajuns la How to Web unde am prezentat pentru prima oară pe scenă produsul. Acolo a prezentat Constantin și după ce am trecut pe la mesele a 15 mentori ajunsesem să explicăm produsul atât de bine. Dar ne-au întrebat lucruri pe care nu le știam. De unde vin cei mai mulți vizitatori? Ce fac ei? Noi nu aveam nici măcar Google Analytics implementat pe site. Poți să râzi, dar așa era. Nu ne-am gândit că am avea nevoie“, a spus Cristiana BogățeanuDSC_1760

„Atunci am primit întrebările care ne-au ajutat să definim mai bine produsul nostru: Ce prototipuri dezvoltă oamenii cu platforma noastră? Ce facem cu datele? Avem o entitate juridică? Ce avem de gând să facem cu banii? Avem competiție?“, explică Cristiana. Niciunul dintre aceste răspunsuri nu era cunoscut cu exactitate de echipa DeviceHub.net.

Ea spune că au existat atât de multe întrebări încât fiecare dintre membrii echipei au plecat de la sesiunile acestea cu câte un caiet scris. „În a treia zi de How to Web ne-a abordat Cosmin Ochișor de la hub:raum și ne-a explicat de WARP. Trebuia să aplicăm a doua zi. Not again!“, povestește acum amuzată Cristiana Bogățeanu.

Cum nu au știut că au câștigat acceleratorul hub:raum

După ce au trimis din nou proiectul în ultima zi, de data asta detaliind totul într-un business canvas, cei de la DeviceHub.net au fost acceptați în accelerator. Au urmat opt zile de training intens pentru Constantin și Ionuț, prezenți la Cracovia, dar și pentru Cristiana, care stătea cu ei pe Skype până noaptea târziu.

“La How to Web ni s-au pus întrebări care ne-au ajutat să răspundem la cerințele WARP. Cere ajutorul, chiar dacă ești debusolat. Te întâlnești cu VC-uri care par că-ți vorbesc în klingoniană. Nu ai de unde să le știi pe toate. I-am întrebat pe unii ce vor să spună. Decât să dai un răspuns prost, doar ca să pari tu deștept, mai bine pari prost și dai un răspuns bun apoi. Dacă nu înțelegi ce vrea să spună un VC, nu vei înțelege nici data viitoare”, sfătuiește Cristiana startup-urile care sunt la început de drum.

Decât să dai un răspuns prost, doar ca să pari tu deștept, mai bine pari prost și dai un răspuns bun apoi.

La hub:raum, Constantin și Ionuț nici măcar nu știau că au câștigat. Atunci când au fost anunțate echipele câștigătoare, Cristiana și colega ei Mădălina Iorga monitorizau rețelele sociale, pentru a vedea anunțul și pentru a publica pe contul DeviceHub.net. În același timp, la Cracovia, băieții fuseseră anunțați primii pe scenă. De obicei locul al treilea intră primul, așa că au trecut 15 minute până au realizat că sunt, de fapt, câștigătorii acceleratorului.

De atunci, după hub:raum, Deutsche Telekom a investit 80.000 de euro în compania românească care s-a incorporat mai apoi în Polonia. De asemenea, echipa din București a fost acceptată la Challenge Up și, de curând, la Seedcamp.