Problemele sistemului de învățământ românesc
Sistemul de învățământ românesc are mai multe probleme, iar ele s-au agravat pe parcursul anilor. O primă problemă este motivarea sau motivația elevilor.
De la un moment dat, în timpul regimului comunist, sistemul de învățământ a început să se bazeze din ce în ce mai mult pe frică ca și factor principal motivator. Învățai de frica părinților, de frica profesorilor, de rușine și mai ales de frica pedepselor care, uneori, erau absolut îngrozitoare (vezi bătăi, coji de nucă și alte povești).
În încercarea de a moderniza sistemul de învățământ, frica și rușinea au fost scoase în afara legii. Problema e că nu s-a pus nimic în loc. Dacă elevii nu mai învață de frică, sau de rușine, atunci de ce mai învață? Dacă profesorul nu te mai poate bate, nu te mai poate pedepsi, de ce l-ai mai asculta, sau respecta?
După părerea mea, sistemul actual de învățământ nu reușește să răspundă la aceste întrebări în mod corespunzător. S-a scos factorul principal motivator și nu s-a pus încă nimic în loc.
Iar asta se vede în modul în care generațiile actuale se raportează la școală și la profesor, ajungând să avem cazuri în care elevii au bătut profesorii.
Tot de frică și de rușine, unii dintre părinți îi respectau pe profesori. Unii dintre părinți au propriile lor frustrări legate de școală, dar pentru că le era frică de oprobiul public și pentru că era rușine să te opui școlii și profesorilor, mulți își îndemnau copiii să fie ascultători și să respecte profesorii.
Odată cu eliminarea fricii și rușinii, nici părinții nu mai au respectul cuvenit față de profesori, aceștia fiind ei înșiși primii care se ceartă cu profesorul sau care sabotează acțiunile școlare, devenind astfel aliați ai copiilor în comportamentele lor necorspunzătoare față de școală.
Mai mult, am ajuns la momentul în care școala în sine este atacată, spunându-se că este inutilă ca instituție și propunându-se tot felul de metode alternative abracadabrante de educație, fără vreun efect practic dovedit științific.
Soluția este găsirea modului în care elevii să fie motivați să învețe și cred că asta se poate obține atunci când li se va arăta elevilor că pot găsi răspunsuri la foarte multe întrebări pe care ei le au dacă studiază acele materii.
Pentru asta însă și materiile, prezentarea acestora, trebuie făcută de așa natură încât să ofere valoare elevului, să îi arate ce lucruri bune poate extrage el de acolo.