Materii care să dezvolte abilități de viață
M-am gândit adesea la ce aș scoate din materii și nu găsesc vreuna la care s-ar putea renunța. Însă e nevoie clar de unele noi, nu atât de serioase ca și statut, încât să implice chinul de la materiile principale, dar foarte importante mai ales pentru nevoile imediate ale elevilor.
Materiile de la școală sunt bune toate. Desigur, se poate umbla la modul de predare, la modul de prezentare, la lucrurile pe care se pune accent, dar materiile în sine sunt foarte bune. Doar că ele nu răspund neaparat unor nevoi imediate ale elevilor, lucru care face ca aceștia să le perceapă ca fiind inutile.
Așa că aș introduce o materie denumită abilități de viață, care să le povestească copiilor, elevilor, mai multe despre cum funcționează viața, cum funcționează ei ca oameni, ce e cu emoțiile, de unde apar ele, cum putem să le controlăm, astfel încât să nu mai avem copii care ies din școală cu diverse frici, induse uneori poate chiar de școală, copii fără capacitatea de a vorbi în public relaxat etc.
Știu că s-a încercat introducerea acestei materii, dar nu am văzut încă un demers susținut unitar la nivel național.
O alta materie pe care aș introduce-o, ar fi educația antreprenorială. Ea există prin unele școli, dar se face într-un singur an. Educația asta antreprenorială ar trebui să fie o activitate care să îl însoțească pe elev pe tot parcursul școlii, astfel încât acesta să capete un mod de gândire antreprenorial.
Acest lucru ar fi benefic și pentru viața lui personală, învățând poate cum să își ia credite și cum să nu ajungă în situații limită, ori cum să nu își cumpere toate lucrurile, doar fiindcă sunt cool, dar l-ar putea ajuta și în cazul, foarte probabil de altfel în societatea noastră, în care nu își găsește un loc de muncă, prin posibilitatea deschiderii unei afaceri proprii.
O altă materie pe care aș introduce-o ar fi gândirea critică, tot așa, în mai mulți ani, astfel încât aceasta, gândirea critică să devină o a doua natură.
Se pare că orele de logică nu sunt de ajuns, iar lumea, în urma lor, memorează mai de grabă chestiuni despre logică, decât să își dezvolte o gândire logică.