Cristian Paraschiv, unul dintre cei trei fondatori ai Random Space, descrie acest loc ca fiind: un spațiu multifuncțional dezvoltat pe 3 piloni: outdoor bar & destinație pentru evenimente cultural-artistice & comunitate formată din oameni care activează în industrii creative.

Cele 6 studio-uri disponibile sunt închiriate pe termen lung, găzduiesc și organizează evenimente precum proiecții de filme, piese de teatru, day-time parties, expoziții foto, dezbateri pe diverse teme. Barul funcționează strict outdoor și este deschis din martie până în noiembrie.

Coworking everywhere

Spațiile de coworking au devenit un nucleu pentru micro-comunități. Sunt spații de lucru pentru companiile orientate spre tech, sunt spații de coworking pentru ce înseamnă zona de digital și, un caz mai atipic, spații care să acopere și antreprenorii creativi. Cum este și Random Space, un hub al antreprenorilor și creatorilor din muzică, events, arhitectură și design.

”Credem ca pandemia de Covid a demonstrat și celor care erau adepții lucratului de acasă că spațiile de tip co-working sunt o alegere mult mai potrivită pentru o productivitate crescută. A avea un atelier, studio sau birou într-un astfel de spațiu vine la pachet cu resurse sau beneficii suplimentare – de la schimb de idei într-un mediu relaxat, la proiecte comune, la acces la informații sau vizibilitate. Credem ca mixul dintre lucru și timp de calitate alături de oameni cu preocupări similare îți poate oferi energia, inspirația și know-how-ul necesar spre a face upgrade-uri constante planurilor pe care le ai”, completează Cristi.

Proiectul a pornit de la o nevoie clară: membrii Random erau în căutarea unui nou birou, pentru că tocmai ce plecaseră dintr-un coworking space. Au ajuns în curtea din strada Popa Petre și au intrat în cele 2 case de la adresă și au zis că nu vor să le păstreze doar pentru ei.

Experiența unui proiect similar din trecut, dezvoltat de ei, Casa de pe Chei din zona Timpuri Noi, construit pe același model de work&fun pentru industriile creative, le-a dat și imboldul să readucă la viață un astfel de loc.

”Casa de pe Chei a fost un proiect similar care a funcționat pe parcursul a 2 ani (2011-2012) pe același model, într-o vreme în care erau puține spații de co-working sau locuri alternative; ne-am fi dorit să continuăm povestea, doar că am avut dificultăți cu proprietarul. Experiența acumulată atunci ne-a permis sa abordăm proiectul Random Space cu mai mult profesionalism și să gândim lucrurile pe termen lung. Am învățat să lucrăm încă de la început în baza unui brand book și a unui plan financiar realizat pe o perioada de 5 ani, am învățat să avem răbdare, și să ne dăm voie să greșim.”

Astfel, în iunie 2021 au început să lucreze la amenajarea spațiului, la identitate și dezvoltarea strategiei de business. Iar în octombrie au avut și lansarea oficială.

În spatele Random este o echipă de trei parteneri, fiecare cu background profesional diferit: supply chain management în diverse multinaționale, management agenție de digital sau marketing experiențial & brand management în agenții de publicitate sau companii mari. Pe lângă ei, Random Space a avut alături o echipă de prieteni cu aptitudini complementare, care le-au dat consultanță acolo unde nu stăpâneaui atât de bine subiectele.

Intenția din spatele Random Space a fost de a crea un spațiu alternativ, care să ofere oamenilor și contextul de a ieși la bere, dar și locul unde să construiască pe idei relevante lor și muncii lor.

”Știam că va dura ceva timp până se va contura identitatea locului, drept urmare am construit de la bun început un P&L realist, pe 5 ani, unde barul are rolul principal. Ne dorim ca Random Space să existe și peste 10 ani, tocmai de aceea am vrut să cresștem pe o bază solidă, care să inspire încredere tuturor partenerilor, fie că vorbim de instituții bancare, de furnizori sau de colegi.”

Investiția în Random Space a fost de 50.000 de euro iar la finalul lui 2024 vorbesc de o amortizare completă.

Lecții învățate din mers

Pentru un spațiu care se bazează pe o grădină, o lansare în octombrie nu avea cum să nu vină însoțită de mici obstacole.

”Am deschis fix când venea iarna. Ne-am ambiționat și am ținut deschis pe timp de iarnă tocmai pentru a ne calibra. Am construit inclusiv o terasă temporară acoperită și încălzită care a generat evident costuri importante. Am trecut la capitolul learnings aceasta decizie și de atunci suntem foarte atenți la astfel de detalii și ne concentrăm pe perioada martie-octombrie. Perioada de debut a fost cea care a venit cu cele mai mari întrebări și provocări. În cazul nostru, abia dupa 8 luni de la deschidere am început să vedem efectele deciziilor luate și să constatăm că avem un public care revine.”

Experiența unei grădini deschisă iarna a avut și cu lecții învățate, după cum ne-a spus Cristi. Așa că acum au decis să închidă pe sezon rece, iar barul ia o pauză în perioada decembrie-martie, funcționează doar studioul Random.

”Desigur, ne-am dori să nu întrerupem activitatea din mai multe motive, dar în același timp, pauza forțată ne ajută să ne pregătim și mai bine pentru anul următor. În fiecare an am învățat foarte multe – de la cum să gestionăm mai bine business-ul, colaborarea cu partenerii, modul și procesele de lucru cu echipa, promovarea.”

Coworking la Random Space

Random Space are în total 6 camere și toate funcționează ca studiouri închiriate pe termen lung, și odată ocupate, greu se mai eliberează.

”E grozav că se întâmplă așa și că în timp ajung să se creeze relații mai strânse. Desigur, sunt multe momentele în care fiecare este prins cu treaba în studioul său, dar la final de program ne întâlnim în grădina sau la bar. În cazul în care rămâne o cameră liberă, dăm de veste în comunitate sau printre cunoscuți și anunțăm și pe pagina de Instagram.”

La Random sunt în acest moment: Film Scotch (video production), BlankGrid House (experiential marketing), DigitalYield (agenție de digital), Magio Design Studio (arhitectură & design interior), Alex Nimurad (artist & designer), “Vinyl, Rum,Tapas and Wine” aka VRTW (platformă de evenimente & conținut muzical), TCFC (djs crew), Celula de Arta cu a lor “Galeria Verticala” (spațiu de expunere pentru artiști emergenți), Daia Grigore (ilustratoare & graphic desinger) și Chițu Daniel (String Art).

”Ne-a fost și ne este ușor să găsim colegi noi, cunoaștem foarte multe persoane sau business-uri care activează în zona industriilor creative, pentru care un birou convențional sau shared desk nu sunt tocmai o opțiune. Nu e doar despre a avea un birou și internet, e despre cu cine mai împarți spațiul, cu cine te vezi întâmplător sau nu în grădină la cafea, e despre over-time la bere, schimb de idei sau chiar de proiecte comune.”

Grădina Random Space

Creatorii Random Space au vrut să creeze mai mult decât o grădină nouă în București, încă un bar din capitală. Au vrut să fie acel spațiu în care lumea își poate crea baza, în care poate face rădăcini și să devină headquarter pentru evenimente diferite și recurente.

”Deși aveam doar experiențe tangențiale cu domeniul HoReCa, am crezut mult că barul poate deveni un liant pentru comunitate. Am lucrat de la început cu consultanți care ne-au ajutat să accelerăm procesul de învățare, iar pe parcurs, constant, am adus îmbunătățiri diverse barului. Ținem foarte mult la relația pe care colegii noștri din bar o pot dezvolta cu cei care vin la Random Space, ei fiind pană la urma interfața locului.”

În mijlocului birourilor și a barului stă comunitatea.

Iar pentru ea, planurile de viitor ale proprietarilor Random Space este de a extinde proiectele și evenimentele comune, cele la care contribuie chiar locatarii spațiului.

De altfel, experiența le-a arătat că atunci când își îmbină putetile, ca-n Captain Planet, ies lucruri frumoase, cum ar fi identitatea vizuală și a muralul din grădină realizate de Daia Grigore, serile de joi alături de VRTW și “Random Sessions”, o serie de petreceri cu “wanna be djs”; alături de Celula De Artă aduc în fiecare lună un alt artist tânăr care-și expune lucrările în “Galeria Verticala”, iar cu TCFC invită lumea la pop-up parties.

”Pentru anul viitor lucrăm deja la un plan de dezvoltare a echipei, în care rolurile colegilor devin mai complexe. În plus, ne dorim să adăugăm poziții noi (community manager) și skill-uri noi, care să ne ajute să creștem. Pentru primăvara anului viitor intenționăm să avem un calendar de evenimente culturale mai bogat și să aducem îmbunătățiri în infrastructura locului, care să ne permită să implementăm proiecte pe care le-am ținut la sertar până acum.”


Proiectul „Antreprenori” este susținut de ING Bank, partener de creștere pentru afacerile locale. Într-un context dinamic și încă incert, ING oferă predictibilitate, prin instrumentele financiare potrivite, si sprijină dezvoltarea sustenabilă a afacerilor din România, pentru a ajunge la nivelul următor.