Totuși, consultanții sunt de părere că programul are o mulțime de probleme. Cei de la Cilv Consulting avertizează, într-un comunicat de presă, asupra faptului că statul s-ar putea trezi că nu va avea suficienți candidați pentru epuizarea bugetului total.
Statul speră că va putea finanță, prin Start-Up Nation România, circa 10.000 de antreprenori și că va reuși să creeze altfel cel puțin la fel de multe locuri de muncă. Având în vedere cât de dezbătut și de promovat a fost programul, ideea că Start-Up Nation nu va aduna 10.000 de participanți poate părea ușor absurdă. Totuși, Silviu Drăgănescu, consultant în cadrul Cilv Consulting, spune că sunt unele aspecte care merită luate în considerare.
- interesul inițial pentru Start-Up Nation România a fost creat pe baza unor asteptări foarte mari, care în practică ajung să nu poată fi îndeplinite. Deși interesul oficialilor de la minister s-a îndreptat în ultima lună către lărgirea gamei de cheltuieli eligibile, ușurința în implementare a fost complet ignorată, ba dimpotrivă, serios diminuată;
- tot mai mulți potențiali aplicanți și-au dat seama ca nu pot implementa un asemenea program fără un buget propriu minim de 10% din valoarea proiectului. Iar din statisticile pe care noi le-am realizat , rezultă că peste 80% dintre potențialii beneficiari au o contribuție proprie de sub 10%, aflându-se astfel în imposibilitatea de a implementa un plan de afaceri în condițiile date;
- a fost introdus un număr limitat de 3 cereri de trageri de bani, pe o perioada de un an. Asta înseamnă că un întreprinzător care va primi finanțare prin Start-Up Nation trebuie să suporte mare parte din cheltuieli timp de 4 luni. De exemplu, trebuie să acopere el singur primele 4 luni de chirie plus 2 de garanție până când va primi rambursarea aferentă acestui capitol;
- modalitățile de plată introduse sunt complicate și condiționează rambursarea costurilor de punerea în funcțiune a echipamentelor locația de implementare. Aceste aspecte au descurajat foarte mulți oameni. O recomandare pe care am făcut-o în acest sens a vizat implementarea unui sistem de plată asemănător celui folosit în cadrul programului SRL-D până în anul 2014. Acesta implica prezentarea facturii fiscale pentru eliberarea sumei aferente. Următorii pași vizau plata furnizorului și livrarea echipamentelor;
- schimbările dese realizate la nivelul programului, în perioada de dezbatere publică, au alungat numeroși doritori;
- confuziile și neclaritățile încă existente referitoare la sursa de finanțare: bugetul de stat, fonduri europene;
- gradul ridicat de dificultate al planului de afaceri pentru Start-Up Nation România, diferit față de promisiunile inițiale, contribuie la reducerea numărului potențialilor beneficiari care voiau să aplice fără să apeleze la o firmă de consultanță;
“Succesul unui program de finanțare nu este dat doar de valoarea contribuției proprii sau de tipurile de cheltuieli eligibile. Cel mai important aspect la un program de finanțare îl reprezintă capacitatea de implementare, atât a beneficiarilor, cât și a oficialităților române. Ele determină eficiența programului și atractivitatea pe termen lung. Atâta timp cât aceste aspecte sunt neglijate în dauna unor elemente de interes inițial (eligibilitatea primară), programul Start-Up Nation România va rămâne un produs cu un conținut care nu va putea să se ridice la nivelul ambalajului. De asemenea, având în vedere considerentele menționate anterior, programul riscă să rămână cu bugetul neconsumat asemenea eșecului răsunător al programului S.R.L.-D. din ultimii 2 ani.”, explică Silviu Drăgănescu, CILV Consulting.