Noul fond, denumit Fribourg Digital, este dedicat afacerilor IT aflate în stadiul de startup. Ținta investițiilor Fribourg Digital vor fi companiile inovatoare aflate la început de drum, care au nevoie de susținere pentru a-și accelera activitatea, având deja un produs dezvoltat (stadiul MVP – Minimum Viable Product) sau care sunt în stadiul de seed, dar demonstrează că au atras utilizatori sau că există piață pentru produsele lor.

În funcție de nivelul de accelerare sau seed în care se află start-up-urile, Fribourg Digital va investi între 20.000 și 250.000 de euro într-o primă rundă de finanțare. Investițiile pot continua în runde consecutive în faza de “growth” dacă proiectele validează.

Cum s-a născut Fribourg Digital

Fribourg Digital s-a născut dintr-o evoluție naturală, pentru că fondul anterior avea investiții atât în zona de startup, digital, dar și în imobiliare sau energie. "Focusul principal a fost în ultimii ani în zona de IT. Elefant, Spherik, SEO Monitor, Planable au fost investițiile noastre. Am decis să ne poziționăm cu o divizie dedicată, cu o echipă dedicată, cu criterii clare. Suntem dispuși să facem și investiții follow-up în companiile care au tracțiune", a spus Dan Sturza pentru start-up.ro.

Nu investim în aplicații. Mai sunt cei care dezvoltă rețele sociale de nișă. Dacă vrei să faci un LinkedIn mai bun, sună bine, lansezi un feature mai bun, dar e suficient unul singur ca să fie un game changer?

La nivel de domenii căutate, Dan Sturza urmărește și trendurile globale. "Mobility, autonomous driving, machine learning, virtual reality, augmented reality. Dar e greu în România să te concentrezi pe o anumită industrie. Sunt unele, cum ar fi ecommerce, unde noi avem expertiză. Sau SaaS în marketing, B2B software, ERP, tools de stock management", explică Sturza.

De-a lungul timpului, Fribourg a investit în elefant.ro, în SEO Monitor sau în acceleratorul Spherik și în parcul tehnologic Liberty de la Cluj-Napoca.

Deși au acceleratorul în propria curte, Sturza consideră că Spherik Accelerator e doar un canal pentru descoperirea startup-urilor în care să investească. "Nu suntem exclusivi, suntem deschiși către oricine", explică managerul Fribourg Digital.

Ce trebuie să aibă un startup investibil

De multe ori fondurile de investiții sunt asaltate de mail-uri de la antreprenori care vor investiție. Cu toate acestea, majoritatea antreprenorilor nu-și fac temele înainte să vorbească. Mail-urile sunt lipsite de conținut bun și lipsite de interes pentru un fond de investiții.

L-am întrebat pe Dan Sturza care sunt câteva lucruri pe care le urmăresc la startup-uri care pot deveni investibile.

  • "Un business case de monetizare foarte clar. Foarte multe idei nu sunt afaceri bune. Ne uităm la lucruri relativ ușor de scalat sau ieftine pentru scalare. Mulți vin cu idei de marketplace, dar e foarte greu să crești, să faci îmbinarea dintre utilizatori și bani"
  • "E foarte important ca fondatorii să aibă un focus, inclusiv strategic. Nu vrem să facem de toate, dar dacă ai identificat un lucru bun, hai să-l facem bine. Mulți fondatori tehnici vor să facă de toate. Mai degrabă faci mai puțin și ești focusat. De asemenea, ai nevoie de focus personal: nu poți să faci asta o zi pe săptămână. Nu aș vrea să investesc în ceva pentru care fondatorii își alocă doar o zi pe săptămână".
  • "Skill-urile fondatorilor sunt importante. E de dorit un mix business și tehnic. Dacă business-ul mai putem să-l suplinim noi, tehnicul trebuie să fie neapărat acolo. Trebuie să ai un vizionar al platformei, vizionarul tehnologiei. E imposibil să faci așa ceva prin outsourcing. La o scară mică merge și dacă iei niște băieți tehnici buni, că ai tu o idee, dar nu poți crește pe mai departe"
  • "Nu investim în aplicații. Mai sunt cei care dezvoltă rețele sociale de nișă. Dacă vrei să faci un LinkedIn mai bun, sună bine, lansezi un feature mai bun, dar e suficient unul singur ca să fie un game changer?"

În schimb, spune Sturza, la Fribourg Digital sunt apreciați tinerii profesioniști care poate chiar au avut o experiență într-o corporație mare, care au avut contact cu lumea de business și știu cum să dezvolte un produs de nișă.

Momentan, procesele investiționale sunt deschise, dar durează. "Procesul poate dura și jumătate de an. E o perioadă în care, împreună cu antreprenorul, pui la punct foarte multe detalii și prezentarea strategiei. Lucrăm și la validare. Nu ai cum să fii expert în toate, așa că noi ne folosim de rețeaua noastră pentru a atrage experți. Procesul de investiție poate dura între 4 și 6 luni", a mai spus investitorul.

România - piață de pornire pentru UE?

Am vorbit cu Dan Sturza și despre cum să se raporteze companiile românești la posibilitatea de a face business global. De asemenea, care poate fi rolul României în primirea startup-urilor din Estul Europei pe piața europeană.

Fondatorii preferați de Fribourg Capital sunt cei care dezvoltă aici, dar care nu sunt legați de România. "Poți să-ți faci un concept în România, dar să poți să te urci în avion și să zbori în Statele Unite. Dacă ei vor să meargă în Silicon Valley, au nevoie de un buget pe 6-12 luni, ca să vezi dacă poți face așa ceva. E cu totul și cu totul altă lume. Dacă ne uităm la cele mai de succes povești, toți au făcut pasul acolo. Noi lucrăm la stabilirea de network în străinătate", spune Sturza.

Un business case de monetizare foarte clar. Foarte multe idei nu sunt afaceri bune. Ne uităm la lucruri relativ ușor de scalat sau ieftine pentru scalare. Mulți vin cu idei de marketplace, dar e foarte greu să crești, să faci îmbinarea dintre utilizatori și bani

"Noi, ca români, ne lăudăm și spunem că suntem hubul Europei de Est, că suntem next Silicon Valley. Nu e chiar așa, competiția e mare. Orice țară dorește să fie un hub. Nu știu dacă putem fi un hub pentru țările din UE, ci pentru țările mai de la Est", crede Sturza.

"Turcia cu siguranță, Ucraina, de asemenea. Ei au limitări legislative, incertitudini politice, mai e și o chestie de transparența banilor. Există o oportunitate, dar mai avem mult de lucru", a mai adăugat Sturza. Legat de Turcia, e o piață pe care o urmăresc și la Elefant. "E o piață care cred că nu e așa de discutată, sunt foarte avansați. E o piață foarte mare și fac niște chestii interesante. Noi la Elefant avem o echipă puternică de turci, de la CTO la marketing manager", a mai spus managerul Fribourg Digital.