Ne îndreptăm atenția spre unul dintre cele mai promițătoare startup-uri din România. Planable este o platformă a cărui scop este înlesnirea comunicării între firme și managerii de rețele sociale. Suntem în 2016, vremea excel-urilor a trecut, iar business-ul clujean a descoperit o nișă numai bună de exploatat.

Am stat de vorbă cu Xenia Muntean, CEO-ul Planable, o tânără de 23 de ani, voioasă, optimistă, care îți dă senzația că nu poate fi oprită. Ea vine din Republica Moldova, iar viața ei a luat o turnură deosebită. Și-a dorit să fie scriitoare când era mică și a activat în domeniul social media. Este absolventă de PR și ne spune cum este pentru ea viața de startup-istă, și cum s-a cunoscut cu colegii ei: ”Noi ca echipă ne-am cunoscut la un eveniment din Chișinău, în cadrul unui alt proiect. Am fost de la început gata cu toții să punem startup-ul, compania, pe primul loc, să ne dedicăm total. Eu mă ocup cam de toate. Gestionez oamenii, vorbesc cu investitorii, fac tot ce îmi stă în putință pentru ca firma mea să crească și mă asigur că resursele există pentru acest scop”.

xenia1
Xenia Muntean

S-au cunoscut, s-au plăcut, acum lucrează împreună. Au fost descoperiți de Spherik Accelerator din Cluj și s-au mutat în capitala Transilvaniei: ”Toți am pornit Planable împreună. Am început de la un eveniment în Chișinău unde Spherik Accelerator a văzut potențial în noi. Ne-am mutat la Cluj și restul e istorie. Eram pe vremea în care nu aveam nimic, eram doar niște oameni foarte entuziasmați. Am fost invitați în programul de accelerare, iar acum suntem cinci oameni care duc compania mai departe”.

Pivotare spre succes global

Planable nu a fost plănuit să fie ceea ce este astăzi. Căutau potențial global și au găsit, cu ajutorul mentorilor, o nișă excelentă. ”La început am avut mai multe idei în plan, însă niciodată nu știi ce va fi și ce va prinde. Și am fost nevoiți să pivotăm. Mai ales la nivel de model de afacere, de structură. Poate să se schimbe complet. Noi am venit cu o idee de un produs care nu avea potențial global. Iar cu ajutorul mentorilor, am găsit într-un final o idee excelentă. Am pivotat. Am creat un produs care poate fi folosit de agenții din toată lumea. Am construit un high-growth startup, asta vor să vadă investitorii”.

Planable tocmai ce a ieșit din faza de closed beta. Platforma ajută la comunicarea între companii și firmele de social media. De exemplu, pagina de Facebook a unei firme este simulată în Planable, iar departamentul de marketing poate aproba sau nu postările celor care se ocupă de imaginea de pe rețelele sociale. Campaniile pot fi controlate mult mai ușor în acest fel: ”Cât timp produsul a fost în private beta, feedback-ul a fost foarte bun. Toată lumea a fost încântată de Planable. E foarte complicat pentru companii să lucreze în Excel cu specialiștii social media. E o metodă primitivă. Nu ne așteptam să existe atât de mulți oameni, atât de multe agenții care să vrea să rezolve problema asta. Este foarte încurajator ce se întâmplă. Ne-am dat seama că avem o nișă neexplorată, o nevoie care trebuie adresată. Utilizatorilor le-a plăcut mult simplitatea aplicației. Este agilă, ușor de folosit”.

echipa
Xenia, alături de Vlad Caluș (stânga, CMO Planable) și Nicu Gudumac (dreapta, CTO Planable)

Cât pentru restul anului, de Planable numai de bine. Xenia își vede startup-ul crescând substanțial și cu o variantă mobile lansată. ”Până la sfârșitul anului 2016 văd Planable cu o echipă extinsă, asta e sigur. Cu o investiție și o rundă închisă. Chiar și cu versiunea mobile. Asta avem în plan”.

Totul a fost foarte tensionat, mai ales experiența noastră. Încărcătura emoțională a fost foarte mare. Este și stresant, însă recompensele sunt uriașe

Chiar dacă a fost lansată în februarie, Planable deja are la activ experiența concursurilor. Echipa a câștigat Startup Avalanche de la Techsylvania și a furat ochii juriului format din experți în cadrul concursului 200 seconds of fame de la ICEEfest. ”Am avut deja trei experiențe de participare la competiții. Totul a fost foarte tensionat, mai ales experiența noastră. Încărcătura emoțională a fost foarte mare. Este și stresant, însă recompensele sunt uriașe. Să ai contactul acesta cu oamenii și să ți se valideze ideea este foarte important. Din punctul meu de vedere a fost o experiență foarte valoroasă pentru noi. Am practicat discursul luni de zile încontinuu. L-am cizelat, l-am memorat, l-am perfecționat”.

”Dacă m-ar trezi cineva la trei noaptea, aș ști să îmi țin prezentarea fără probleme (râde). Din fericire nu am probleme cu vorbitul în public. La început am fost emoționată de primele dăți. Însă odată cu timpul a venit și experiența. Am avut și niște mentori extraordinari aici, la Spherik. Mi-am perfecționat pitch-ul din toate punctele de vedere. Primele cinci secunde sunt mai grele, însă apoi zici că intri în transă”, a adăugat tânăra.

xenia2

De curând, Xenia a aflat că urmează un pas mare pentru ea. S-a înscris la Draper University și a fost acceptată. Pentru cei care nu știu, Draper este una dintre cele mai prestigioase școli de antreprenoriat din Silicon Valley, fondată de unul dintre cei mai importanți VC, Timothy Draper. Urmează să plece la sfârșitul lui septembrie și ne-a povestit cum a fost când a primit vestea cea mare: ”Am fost super bucuroasă când am aflat că am fost acceptată la Draper. Este un pas foarte mare în viața mea. Lucrurile se vor schimba foarte mult. Sunt extrem de entuziasmată să intru în lumea asta nouă, să mă sui în avion și să ajung acolo. Fac acest salt înainte pentru Planable. Vreau să îmi creez multe conexuni la Draper. De la antreprenori de succes până la investitori legendari. Toate aceste legături le voi pune la treabă pentru business-ul meu. Vreau să învăț cum să-mi construiesc compania mai repede și mai bine”.

”Proccesul de admitere a început cu completarea unui formular. După aceea am avut un interviu de 20 de minute cu cineva de acolo. Am discutat despre motivația mea de a merge acolo și ce aș putea face cu experiența obținută. La o săptămână distanță a venit și rezultatul. În tot acest timp am fost foarte agitată. Îmi verificam din jumătate în jumatate de oră mailul să văd dacă a venit ceva. Nu-mi venea să cred când am primit în final ce așteptam. Am verificat de multe ori să fiu sigură că e de bine (râde)”, mai povestește Xenia.

Încerc doar să-mi imaginez cum va fi acolo. Însă sunt convinsă că așteptările îmi vor fi depășite de departe de realitate. Va fi așa diferit, voi avea un șoc cultural

Entuziasmul i se citește pe față, chiar dacă o văd doar prin intermediul Skype. Abia așteaptă să plece și este convinsă că i se va schimba viața. Vrea să profite de fiecare oportunitate care i sa va ivi în Valley: ”Încerc doar să-mi imaginez cum va fi acolo. Însă sunt convinsă că așteptările îmi vor fi depășite de departe de realitate. Va fi așa diferit, voi avea un șoc cultural. Abia aștept să iau pulsul locului, să îi întâlnesc și pe ceilalți studenți. Este o coumnitate așa diversă. Sunt sigură că toate elementele astea combinate între ele crează ceva magic. Mediul acesta te insipră foarte mult să crești din punct de vedere personal. Acolo, la fiecare pas sunt oportunități noi și în fiecare moment ți se deschide o ușă nouă”.

Alte fete la 23 de ani au doar grija clubului în care urmează să iasă în weekend. Xenia însă este ocupată până peste cap cu afacerea. În puținul timp liber rămas ea iese cu echipa în oraș. Îi place mult Clujul, despre care spune că e un oraș deosebit: ”În timpul liber care ne rămâne ieșim împreună cu echipa în oraș. Clujul are o viață de noapte foarte tânără, foarte vibrantă. E foarte important că ne petrecem timpul împreună, asta ne ajută să mergem mai departe. Înainte de colegi, suntem prieteni. Putem spune că facem team building de fiecare dată (râde)”.

”Când eram mică îmi doream mult să fiu scriitoare. Mi-a plăcut tare mult să citesc, devoram cărțile. Acum, dacă nu aș face asta, probabil aș scrie în continuare. Pentru startup-uri sau pentru acceleratoare, relații cu presa sau social media. Aș vrea să ajut ecosistemul ăsta să se dezvolte”, a conchis Xenia.