Când am lucrat pe Wall Street la Morgan Stanley, unul dintre cele mai importante lucruri pe care le-am învățat este să am o gândire sceptică și critică, fiindcă informația este din ce în ce în ce mai abundentă, și până la urmă, nu există un instrument financiar "optim", ci doar un preț "optim” - iar prețul este determinat de informația (reală sau nu) pe care o avem despre acel produs.
Ca absolvent de MIT, și student actual la Stanford în Inteligență Artificială, dacă ar fi să rezum într-o frază inteligentă artificială, aș defini-o ca știința capabilă să analizeze cantitați aparențe infinite de date, și bazându-se pe aceste informații, să facă predicții.
Totodată, la Stanford și MIT am învățat să aplic în mod practic cunoștiințele teoretice pe care le asimilăm, iar pe Wall Street am învățat că deși este necesar să am o viziune pentru următorii 5-10 ani din viață, esențială este abilitatea de a executa pașii imediați din acestă viziune.
Astfel, ce propun este că școala românească să aibă ca scop principal să educe elevii cu abilitatea de a analiza sceptic, critic și analitic informația care li se oferă, și în același timp să formeze elevi cu instinctul de execuție / gândire aplicată - “am învățat acest lucru - cum îl aplic în lumea reală”.
Astfel, cursuri care ar trebui să definească orice elev ar fi:
- Curs de matematică - bază pentru orice știință reală și gândire abstractă
- Curs de programare - abilitatea de a implementa conceptele teoretice din științele reale
- Curs de comunicare în scris
- Curs de comunicare orală, prezentări
- Curs de filozofie - filozofia, alături de matematică, dezvoltă abilitatea de a procesa concepte abstracte
- Curs de finanțe - să existe abilitatea de a analiza știrile macro-economice și de a ne gestiona finanțele proprii
- Curs de educație sexuală - auto-explanatoriu
- Curs de psihologie aplicată - pentru auto-înțelegere, și pentru înțelegerea oamenilor cu care interacționam
- Curs de literatură universală
- Curs de științe politice
Aceste cursuri ar putea să reprezinte fundația pentru o gândire sceptică și critică, și ideal, axată pe execuție/ implementare. Pentru o gândire aplicată, adică abilitatea de a aplica cunoștiințele asimilate, ar fi ideal să existe un sistem de mentorat informal, din partea absolvenților respectivelor instituții, ca elevii să înțeleagă mai bine ramificațiile anumitor cariere, și “ce fac oamenii în realitate”. Bineineles, orice programe de leadership (pe vremea mea era “Junior Achivement) sau de internship (gen SIVECO), ajută imens la dezvoltatea abilității de gândire aplicată.
Ajută-ne și tu să ne amintim cum era înainte, dar și să mergem înainte, la școală. Trimite-ne textul tău pe adresa [email protected] și noi îl vom publica pe site
Comentezi?