Astfel, în acest an, Patria Bank va expune, pentru început în 6 sucursale din 5 orașe din țară, rafturi cu produse realizate de producătorii din comunitatea Mall Țărănesc – unul dintre proiectele inițiate de asociația Creștem România Împreună. Clienții băncii regăsesc în acest moment în cadrul sucursalelor din București, Brașov, Cluj (2 sucursale), Bacău și Pitești produsele din Mall Țărănesc și le pot comanda, după aceea, online de pe acest marketplace.
”Micii producători au nevoie de finanțare și promovare iar noi îi putem ajuta în acest sens. Ne dorim să reapropiem zona rurală de cea urbană”, precizează Codruț Nicolau, director general adjunct, Divizia Comercială Patria Bank.
Potrivit lui Mihai Mihu (foto), directorul asociației Creștem România Împreună, proiectul Mall Țărănesc are o componentă socială, în sensul că achizițiile făcute de pe această platformă sunt mai mult decât simple cumpărături. ”Susții persoana care a făcut aceste produse, sunt naturale și bune pentru sănătatea ta, și nu în ultimul rând, banii pe achiziție rămân în comunitate”, precizează Mihu.
Oportunitatea unui segment de piață neacoperit
Din datele furnizate de Mihai Mihu, în acest moment, pe Mall Țărănesc sunt aproximativ 515 gospodari care-și comercializează produsele, marketplace-ul deschis în urmă cu un an jumătate având peste 4.600 de clienți.
”Am crescut organic pentru că am ajuns într-o zonă în care nu era nimic”, adaugă Mihai Mihu, precizând faptul că listarea pe Mall Țărănesc este gratuită, inițiatorii proiectului neluând niciun procent din vânzările făcute de producătorii listați. Singurul lucru pe care micii producători de pe Mall Țărănesc trebuie să-l realizeze prin propriile forțe are legătură cu transportul produselor către clienții care fac comenzi pe marketplace.
Producătorii de pe Mall Ţărănesc, care livrează mezeluri, legume, dulceţuri şi alte produse agricole în Bucureşti, Cluj, Braşov, Bacău şi Piteşti, primesc în jur de 4-5 comenzi zilnic, fiecare comandă având o valoare medie de 50-70 lei, potrivit lui Mihai Mihu.
Hub alimentar la Brașov
Totodată, fondatorii asociației Creștem România Împreună au în plan deschiderea în primăvara anului viitor (estimează ca proiectul să fie finalizat în luna martie 2019) a unui hub alimentar în Brașov.
”Hub-ul alimentar va fi, în esență, un container, cu zonă de frig, de ambalare, în care producătorii își vor aduce bunurile și din care clienții le pot lua acasă. Va fi punctul de comunicare al proiectelor asociației”, spune acesta.
În esență, acest hub va fi un spațiu de livrare, Mihu precizând faptul că achizițiile se vor face, în continuare online, de pe malltaranesc.ro, fiind și plătite cu ajutorul cardurilor, din hub putând fi doar ridicate.
Pentru realizarea acestui proiect Mihu este de părere că este nevoie de o investiție de circa 15.000 de euro. Astfel, asociaţia Creştem România Împreună vrea să strângă fonduri pentru înfiinţarea acestui spațiu de depozitare, de unde clienţii îşi vor putea ridica produsele pe care le-au comandat.
”Este un proiect pilot pe care-l derulăm, pentru început, la Brașov, pentru că de acolo suntem, dar pe care ne dorim să-l extindem și în alte orașe din țară din 2020. Dacă merge bine ce ne dorim la Brașov, ne gândim să facem hub-uri asemănătoare și în orașe precum Constanța, Iași, București, Timișoara sau Cluj”, a mai spus Mihai Mihu, adăugând faptul că în acest moment, pe Mall Țărănesc producătorii primesc comenzi și din partea unor magazine din SUA, Suedia sau Austria.
Mall Țărănesc a fost lansat în 2017 și unește peste 500 de mici producători și aproximativ 4.600 de consumatori care doresc să achiziționeze produse tradiționale, crescute și realizate local. Producătorii de pe platformă au o gospodărie de subzistență sau o mică fermă.
Infografic Malltaranesc.ro by Oana Cosman on Scribd