Acum Raluca și Adrian Stratulat, fondatorii iziBac, își doresc să transforme proiectul într-o platformă completă de cursuri online cu o componentă de gamification, destinate atât elevilor, românilor din Diaspora dar și angajatorilor care vor să scape de metodele clasice de training ale angajaților. Deja o formulă a iziBac, denumită Smart Bus, a trecut oceanul și îi ajută pe elevii americani să învețe pentru propriul examen de maturitate.

Poți vedea interviul integral în video-ul de mai sus (sau de mai jos) sau poți citi transcriptul interviului pe care l-am avut în la finalul lunii februarie cu Raluca și Adrian Stratulat în continuare (Adrian Stratulat este implicat și în proiectul Swazm, o companie care face infrastructură pentru blockchain, despre care am povestit pe larg aici).

Cum v-a venit ideea lansării proiectului iziBac?

Raluca:

Ideea a venit din partea elevilor pe care îi pregătesc pentru facultatea de Arhitectură. Ei sunt în anii terminali, clasa a XI-a și a XII-a, și mereu îi auzeam că aveau acest mare monstru de care le era frică, și anume examenul de Bacalaureat. Așa că am decis nu doar să-i ajut să intre la facultate ci și să bată acest monstru.

Cum ajung un arhitect și un diplomat să facă o aplicație pentru învățământ?

Adrian:

Pentru că am avut background de diplomație, am fost în multe cercuri în care se discuta despre problemele la nivel societal în România și mereu se ajungea la aceeași concluzie: la rădăcina tuturor problemelor este educația.

Eu am un background în energie, deci diplomație cu specializare în energie, pentru că mă gândeam la energie ca fiind ceva ce lăsăm urmașilor noștri. Adică, prin modul în care ne obținem energia, putem să lăsăm o planetă mai verde sau mai poluată.

În mod clar, alături de energie acolo în lista celor mai importante elemente pentru viitorul nostru este educația.

Și pentru că împărtășim acest vis pentru o educație mai modernă am decis să facem împreună iziBac.

Am decis nu doar să-i ajut să intre la facultate ci și să bată acest monstru

Raluca:

La nivel individual, arhitecților le plac foarte mult structurile, inclusiv cele educaționale, și vrem să le îmbunătățim întotdeauna, să le facem din ce în ce mai performante. Acesta este lucrul care m-a atras spre structura sistemului educațional.

Care este structura platformei iziBac?

Adrian:

Am pornit mai întâi de la structura clasică de tip quiz. Adică iei curricula de Bac, toate materiile care sunt cuprinse în această curriculă, și o transformi într-un test grilă cu 4 variante de răspuns, o singură variantă corectă, mai multe niveluri de dificultate care, în funcție de nivelul la care este elevul, se adaptează. Adică există un algoritm adaptativ de învățare.

Acesta a fost nivelul numărul 1 de gamificare. După acesta am trecut la următoarele niveluri. Avem un layer de tip poveste, noi îi spunem saga, prin care utilizatorul are un fel de avatar care capătă tot felul de abilități, aduni badge-uri, intri în competiție cu tot felul de alți utilizatori. Am creat o competiție, pentru că atunci când te joci, uiți că înveți și asta este principala valoare adăugată pe care noi vrem să o aducem: o experiență de joc, te pierzi în joc și la final îți spui, ”a trecut o jumătate de oră, a trecut o oră, și eu am învățat”. Noi asta ne dorim să aducem: plăcerea învățării.

Raluca:

Noi considerăm că copiii au abilitatea cea mai dezvoltată de a învăța și de a asimila cunoștințe. Când ești copil, automat ești curios, și îți place foarte mult să te joci. Noi vrem să readucem curiozitatea copilăriei prin jocuri, în așa fel încât să sporim interesul pentru învățat.

Cum au acces la aplicație?

Raluca:

Profesorii care ne-au ajutat cu crearea de conținut folosesc aplicația și în cadrul cursurilor și avem un grup de elevi din Galați care, alături de The Entrepreneurship Academy, au creat o comunitate de pregătire pentru bacalaureat, în cadrul căreia toți se pregătesc folosind iziBac. Am început să avem mici comunități la nivel național prin prisma elevilor care dețin poziții în consiliile de administrație ale elevilor. Ei încurajează utilizarea aplicațiilor în rândul comunităților locale.

Noi vrem să readucem curiozitatea copilăriei prin jocuri, în așa fel încât să sporim interesul pentru învățat.

Adrian:

Noi le spunem ambasadori iziBac.

Este important să mergem și spre zona aceasta de utilizare, să spunem, instituțională. Totuși, foarte important pentru noi este ca utilizatorul final să fie mulțumit și fericit cu aplicația. Dorim să redăm plăcerea învățăturii, iar în primul rând ne dorim ca elevul să nu se simtă forțat de nimeni să învețe.

Cum monetizați în acest moment proiectul iziBac?

Adrian:

Sunt mai multe niveluri. Ne dorim ca experiența să poată să fie disponibilă oricui.

Raluca:

Tocmai pentru că vrem să reducem diferența dintre zona rurală și cea urbană, conținutul este disponibil gratuit. E unul dintre obiectivele noastre principale de a ajunge și la copii care nu au avut posibilități de a învăța.

Adrian:

Nu am pus accentul până acum pe asta pentru că am vrut să livrăm o tehnologie matură, o aplicație mai rafinată și cu tot mai multe elemente în baza de date. Pe măsură ce avem mai mulți utilizatori vom introduce, probabil, ceva reclame interstițiale...noi avem un sistem de gamificare cu vieți.

Vor mai fi și lecțiile video și credem că vor ajuta foarte mult, și de acolo credem că va veni și grosul veniturilor noastre.

Deja am discutat cu profesori în acest sens, vrem să creăm lecții video scurte, dinamice, foarte similare cu cele mai de succes canale de știință de pe YouTube. Genul acela de format de maxim 5 minute pe lecție, multe elemente grafice, totul ca să fie mult mai ușor de reținut.

Raluca:

Vom introduce elementul de gamification în cadrul parcursului per total. Va fi un interstițial de quiz și în timpul lecțiilor, de genul cum ai teste în timpul semestrului, vor fi quiz-uri mai simple, iar ca și când ai teze, atunci va crește gradul de dificultate al testelor.

Câți utilizatori are iziBac?

Raluca:

Ținând cont că am lansat iOS-ul mai târziu decât aplicația de Android avem mai puțini utilizatori pe această platformă, dar în total avem aproximativ 10.000 de utilizatori. În orice moment avem 5-6 utilizatori care se joacă.

Adrian:

Trebuie să le spunem utilizatorilor că forma aceasta a aplicației, care este disponibilă acum pe piață, este una incipientă. Noi am lucrat foarte mult în spate la următoarea variantă a aplicației (la acel moment Adrian preciza că se va lansa la mijlocul lunii februarie – n.red.) și suntem foarte entuziasmați. Platforma este destinată, momentan, sistemelor de operare Android și iOS.

Lucrăm la crearea unui produs de tip White Label, pe care orice companie sau orice organizație poate să-l personalizeze cu ajutorul nostru

Raluca:

Am început cu sistemele de operare mobile pentru că ne-am gândit că disponibilitarea este mult mai mare pe acestea în zona rurală.

Adrian:

La nivel național, 90,3% dintre elevi au acces la internet și cei mai mulți, deși s-ar putea să pară un pic ciudat, nu au pe desktop sau pe un laptop, ci pe telefonul mobil pentru că oriunde ai fi este destul de mare gradul de adopție al smartphone-urilor.

Raluca:

Dar este mai ușor să accesezi și să reții informația de pe un desktop, așa că video-urile și tot parcursul de învățare va fi adaptat și pe calculator.

De câți bani credeți că ați mai avea nevoie pentru a dezvolta iziBac?

Adrian:

Ar fi mai multe niveluri pe care am putea să le punctăm. Pentru dezvoltarea platformei video, pentru dezvoltarea pe partea de aplicație, pentru extinderea în zona web...

Raluca:

...și mai ales pentru dezvoltarea conceptului larg în sine, pentru că izibac este doar o aplicare conceptului pe care-l dezvoltăm la nivel global, și anume iziEdu, de gamificare și digitalizare a oricărui proces educațional.

Lucrăm la crearea unui produs de tip White Label, pe care orice companie sau orice organizație poate să-l personalizeze cu ajutorul nostru. Practic lucrăm la un kit de gamificare a oricărui proces de recrutare a angajaților, de exemplu, sau de engagement al lor, ori o aplicație de educație financiară, educarea comunității sau a clienților.

Pentru dezvoltarea acestui White Label avem deja atrase niște fonduri europene pe care le vom direcționa către crearea kitului și către lecțiile video.

Este vorba de o sumă de aproximativ 28.000 de euro.

Cum vă veți finanța în continuare?

Adrian:

Cred că mai degrabă s-ar preta fondurile europene pentru momentul de dezvoltare în care suntem noi acum. Nu numai fonduri europene în structura administrată de entități din România, ci și direct la nivel european.

Mai ales că noi vrem să scalăm dincolo de curricula de Bac și să mergem către kituri de gamificare care pot fi folosite de foarte multe categorii de clienți, vrem să mergem să aplicăm pe fonduri de inovație, să mergem către structuri de tip Horizon și suntem într-o căutare foarte activă în această direcție.

Suntem interesați și de colaborări cu business angels dar consierăm că poate peste câteva luni, când vom avea un produs mult mai matur vom putea face astfel încât să fie bine pentru toate părțile. Alta este să vorbești pe o idee, alta este să vorbești despre un business matur. Noi am trecut de partea de idee, avem un produs lansat, avem tracțiune, lucrăm la scalarea echipei, și paote că în 6 luni, maxim un an vom avea o companie suficient de matură și atunci vom putea să discutăm și despre capital, de equity și fonduri de investiții sau business angels.

Dacă e discutăm despre toate planurile pe care le avem pentru 2019-2020, pe care am vrea să le grăbim puțin, ar fi undeva între 50.000 și 120.000 de euro în funcție de câte ținte am vrea să atingem.

Care sunt sumele necesare pentru următorul pas?

Raluca:

Depinde ce înseamnă următorul pas. Dacă următorul pas este dezvoltarea platformei video, următorul pas înseamnă vreo 30.000 de euro...mai avem nevoie de această sumă.

Adrian:

Dacă e discutăm despre toate planurile pe care le avem pentru 2019-2020, pe care am vrea să le grăbim puțin, ar fi undeva între 50.000 și 120.000 de euro în funcție de câte ținte am vrea să atingem.

Planuri de dezvoltare – veți ieși și în afară?

Raluca:

Am început o colaborare cu o entitate din SUA. Este un spin-off al iziBac, numai că este adaptat pe examenele lor de final de liceu, SATs, și se numește Smart Bus. Ei pierd foarte mult timp făcând naveta cu acele autobuze galbene pe care le vedem în filme și nu interacționează între ei, stând în mare parte izolați pe social media. Unul dintre elevi, care este și bursier Microsoft și Apple, este în an terminal acolo, a auzit de conceptul iziBac din România și vrea să-l implementeze și acolo, cu ajutorul nostru.

Ideea ar fi ca de când urci în autobuz să ți se dea un cod, să se împartă pe cele 2 rânduri ale autobuzului în echipe și să răspundă o echipă contra celeilalte la un quiz. Ideea a pornit de la un șofer care s-a gândit să animeze atmosfera, el punea întrebarea și echipele răspundeau și și-au dat seama că a fost foarte amuzant drumul și au folosit timpul într-un mod constructiv. Așa că îi ajutăm cu tot ce putem și ce facem pentru izibac aici se transformă în Smart Bus în State.

Adrian:

Noi ne așteptam atunci când intram în datele din Analytics ca 99,99% să fie lume din România, pentru că iziBac este creat pentru România. Ce am văzut cu foarte multă surprindere și ne-a deschis ochii pentru dezvoltările ulterioare a fost că este foarte multă activitate din zonele clasice de Diaspora din România.

Am văzut foarte multă activitate pe Spania, Italia, Israel, SUA. Există comunități românești puternice care vor să utilizeze iziBac din două motive: pentru copiii lor, ca ei să învețe în română, să nu uite limba, și eventual pentru ei, pentru că sunt și părinți care vor să-și aducă aminte diverse teme.

Și în afară îl vom promova ca soluție pentru Diaspora. Ai o experiență plăcută de învățare și aici.