Între 6 și 8 septembrie are loc la Romexpo cel mai mare festival de street food din Europa, The Carnival.
Peste 60 de food truck-uri pline cu bunătăți din 10 bucătării internaționale îi așteaptă pe gurmanzi în cele trei zile de festival.
Odată cu aceste festivaluri putem vorbi despre o consolidare a industriei de street food în România care a ajuns, în prezent, la o cifră de afaceri estimată la peste 10 milioane de euro.
Practic, aceste festivaluri gastronomice i-au încurajat pe antreprenori să ia în considerare food truck-urile ca și idei de afaceri.
Idei de afaceri: de la 10 food truck-uri în 2016, la peste 300 în 2019
Organizatorii The Carnival își amintesc cum arăta piața street food atunci când au pus pe picioare primul eveniment, denumit Bucharest Gourmet Festival, în luna iunie 2016.
”Prima ediție a adunat doar 10 food truck-uri, practic singurele care existau pe piață la vremea aceea. Industria s-a dezvoltat mult de atunci, iar acum vorbim de peste 300 de afaceri de acest tip. La fel a crescut și numărul de festivaluri. În 2016 erau doar 3-4 evenimente de acest gen, care se întâmplau în București și Cluj, iar în 2019 au fost peste 40 în toată țara, 12 dintre ele organizate de noi Gourmet Entertainment”, spune Florin Itu, organizator The Carnival.
Și-au lăsat job-urile și au început afaceri de tip food truck
Încurajați de existența festivalurilor de street food, mulți dintre proprietarii food truck-urilor de azi și-au investit toate economiile în rulote în care vând acum mâncare stradală.
Este și povestea Arrosticini, o afacere creată de trei tineri, un inginer constructor și doi lucrători în domeniul bancar, care și-au lăsat joburile iar acum colindă țara cu rulota lor în care vând frigărui de berbecuț făcute după o rețetă din Abruzzo.
Gattini este un food truck care vinde paste și a fost gândit de doi soți care au lucrat pe vas de croazieră.
Această afacere i-a făcut să renunțe la planul pe care îl aveau să părăsească țara. Asemănătoare este și povestea celor de la Duma’s Van, o rulotă care vinde mâncare mexicană.
Ideea afacerii a venit în timp ce proprietarii se aflau în Miami, tot pe vremea când lucrau pe vas de croazieră și au văzut cât succes aveau food truck-urile din Statele Unite ale Americii. Au lăsat totul în urmă și au investit economiile într-un food truck.
Afacerea a înregistrat un succes rapid, așa că proprietarii s-au gândit să mai achiziționeze unul și așa a apărut Taco Mania by Duma’s Van.
Idei de afaceri - de la un food truck la franciză și restaurant
Festivalurile de tip street food i-au ajutat pe proprietarii de food truck-uri să obțină popularitate și vizibilitate, publicul având șansa să guste preparate gourmet, pregătite după rețete atent alese.
Investiția în ideile de afaceri de acest gen a fost amortizată rapid, ceea ce i-a făcut pe proprietari fie să vândă conceptul în sistem de franciză, fie să înființeze noi food truck-uri.
Este și exemplul celor de la Meat Busters care au început cu un singur food truck în care vindeau sandvișuri cu pulled pork și au ajuns acum să se extindă prin franciză la trei food truck-uri și două locații permanente în Timișoara și Cluj. Mai mult, anul acesta au deschis un truck cu un concept complet nou denumit Flameburgers by Meat Busters.
O poveste de succes este și cea a Smokin Pig un food truck care vinde burgeri și produse din porc. În timpul unui festival, proprietarilor le-a venit ideea să deschidă un al doilea food truck, de data aceasta cu fructe de mare și așa a luat ființa truck-ul Drunken Squid.
”În România, piața de street food începe să se maturizeze, iar cei care și-au respectat business-ul au evoluat în ultimii ani și o vor face și în viitor. Cu siguranță festivalurile vor fi cele care vor genera cea mai mare parte din profitul acestor afaceri, însă încep tot mai mult să apară zone care găzduiesc semi-permanent aceste rulote, ceea ce le va permite proprietarilor să aibă venituri și în extrasezon”, a mai spus Florin Itu, organizator The Carnival.
Peste 100.000 de oameni au trecut pe la festivalul de street food The Carnival în 2018.