Ce poți face tu, ca antreprenor, ca lider de companie, pentru a te proteja pe tine, pe cei apropiați, compania, angajații și clienții tăi?

Din fericire, destul de multe.

---

Școala de Business este o secțiune dedicată, susținută de BCR, în care aducem soluții aplicabile afacerilor. Antreprenorii afectați de criza provocată de coronavirus beneficiază gratuit de sfaturi și knowledge ce țin de leadership, comunicare, fiscalitate și finanțare, mulțumită unui nou modul de educație financiară, parte a programului BCR Școala de Business. Înscrie-te gratuit la Școala de Business aici.

---

La momentul scrierii acestui material, nu mai există pe mapamond niciun loc ferit de pandemia Covid-19. Națiunile Unite estimează că impactul „economic la nivel mondial va fi de cel puțin un trilion de dolari (doar pentru acest an). Indicii bursieri au suferit prăbușiri spectaculoase și autoizolarea necesară pentru a ne proteja de epidemie cauzează pierderi dificile. Primele industrii lovite au fost transporturile, turismul și Horeca, însă cu siguranță vor exista externalități negative în aproape orice industrie.

În cele ce urmează, dorim să te ajutăm pentru a te pregăti mai bine, atât la nivel personal, cât și ca lider de companie. Pentru că dincolo de orice, în aceste momente dificile, societatea are nevoie de lideri, de persoane capabile și determinate. Iată ce poți face în această perioadă:

1. Acționează imediat!

    1. Realizează un triaj financiar. Identifică care sunt cheltuielile absolut vitale pentru compania ta pentru a putea continua funcționarea. De principiu, aici vei avea de-a face cu cheltuieli fixe și cheltuieli variabile. Dacă ai realizat anterior un plan de restructurare (așa cum recomandăm în cadrul lecției 5 din cadrul Cursului de Management Financiar), acesta ar fi momentul să îl scoți din sertar. Dacă nu, recomandăm parcurgerea lecției Pregătirea planului optim de restructurare pentru mai multe detalii. Întotdeauna este bine să aveți un plan de restructurare și acum înțelegem mai bine că niciodată această necesitate.
    2. Identifică resursele cheie (inclusiv resurse umane) din companie care continuă să aducă valoare și flux de numerar chiar și în această perioadă. Asigură-te de continuitatea acestora și încearcă să minimizezi orice altă cheltuială. Chiar dacă industria ta încă nu a fost afectată, mai bine să fii pregătit cu o sumă de rezervă decât să fii prins pe picior greșit. Cu alte cuvinte, asigură-te mereu că ai un flux pozitiv de numerar din operațiuni, fără însă a sacrifica resursele direct productive, în ordinea productivității lor.
    3. Legat de costuri fixe precum chiria sau leasingul echipamentelor, încearcă o renegociere temporară a termenilor contractuali sau să obții o perioadă de grație.
    4. Trebuie să reduci la maximum deplasările și întâlnirile. Respectă ordinele militare în vigoare și procedurile de auto-izolare. Acest lucru nu doar reduce riscul de contagiune pentru tine și restul societății, dar îți reduce de asemenea și cheltuielile non vitale pentru compania ta.
    5. Ai grijă de inventarul tău. Încearcă să lichidezi din stocuri dacă acestea sunt perisabile.
    6. Ai creanțe neîncasate sau urmează să facturezi curând? Acesta este un moment bun să pui mâna pe telefon și să soliciți o încasare înainte de expirarea termenului, chiar și cu negocierea unui discount pentru încasarea prematură. Se știe că numerarul este rege, dar în acest context de instabilitate economică, este cu atât mai important să ai un cash-flow pozitiv și rezerve necesare, chiar și sacrificând un pic din profitabilitate. Alternativ, poți apela la servicii de factoring pentru creanțele tale.
    7. Contractează o linie de credit de la banca ta pentru a-ți suplini nevoile de numerar pe termen scurt.
    8. Încearcă să îți maximizezi procentul de venituri care vin din contracte ferme și au eventual o periodicitate/recurență și clauze contractuale suficient de dure. În vremuri de incertitudine este bine să încerci să minimizezi riscurile și este foarte plauzibil să ai probleme cu generarea de noi lead-uri. Cu alte cuvinte, încearcă să închizi cât mai multe contracte ferme în următoarea perioadă.
    9. Ia decizii strategice pentru a te repoziționa pe termen mediu și lung. În special, vezi ce poți muta în mediul online din activitatea ta. Ești un comerciant de produse? Vezi cum poți să colaborezi cu un partener pentru integrarea într-un portal de comerț electronic. Prestezi servicii? Vezi ce anume din activitatea ta poate fi realizată fără contact uman. Cei care vor ieși câștigători din această criză vor fi cei care vor găsi metode inovative de a realiza activitatea lor într-un mod care minimizează contactul uman. În perioada de autoizolare a societății, aceștia își vor crește masiv cota de piață.
    10. Dacă nu poți translata direct activitatea principală în mediul online dar tu și echipa ta aveți abilitățile necesare pentru a presta alte servicii online, atunci utilizează această oportunitate pentru a-ți diversifica sursele de venituri sau chiar de a pivota temporar pe perioada crizei. Uneori este posibil să descoperi o oportunitate de afaceri ascunsă în această situație de criză.
    11. Asigură-te că lanțul logistic vital nu este întrerupt. Dacă unul dintre furnizorii tăi critici are probleme care îi pun la risc capacitatea de a livra conform contractelor, caută de urgență soluții de diversificare. Perturbări ale lanțurilor logistice sunt normal să apară în această perioadă, așadar cu cât vei găsi alternative viabile, cu atât mai bine.
    12. Consideră o vânzare parțială de părți sociale. Există suficienți investitori cu lichiditate interesați să facă o investiție bună, cumpărând “la preț redus” părți sociale în afacerea ta. Și acest sacrificiu ar putea să îți salveze afacerea cu lichiditatea oferită.
    13. Nu în ultimul rând, sfătuiește-te cu contabilul tău. Există măsuri de ajutor de la stat și el te poate ajuta să le identifici mai ușor. Mai multe pe această temă în lecția următoare.

2. Protejează-ți echipa

Un adevărat lider acționează mereu în interesul celor care depind de el. În cazul unui antreprenor, această realitate se extinde de la familie și apropiați la echipa care depinde financiar de evoluția companiei și, implicit, de deciziile strategice pe care le vei asuma în această perioadă.

    1. Ia toate măsurile posibile pentru a permite munca de acasă a angajaților tăi. În anumite industrii acest lucru pare foarte facil, de pildă în IT. În altele, va fi nevoie de ceva creativitate. Însă doar dând posibilitatea angajaților să lucreze de acasă vei putea să salvezi concomitent afacerea ta și să îți protejezi echipa, familia și întreaga societate. Distanțarea socială este prima prioritate în timpul unei pandemii mortale precum COVID-19.
    2. Acolo unde lucrul de acasă este imposibil prin natura muncii prestate, asigură-te că angajații tăi dispun de toate mijloacele de protecție igienico-sanitare, precum și de mijloace de informare și reamintire corespunzătoare. Oferă angajaților tai măști/respiratoare, mănuși de latex, dezinfectant și alte mijloace de protecție, precum și un training de specialitate privind mijloacele de prevenție ale infecției cu SARS-CoV-2. Protocoalele de curățenie și dezinfectare de rutină trebuie aduse la zi în conformitate cu recomandările autorităților sanitare.
    3. Numește un responsabil pentru implementarea măsurilor speciale de protecție în contextul pandemiei și monitorizarea lor. Informațiile pe această temă sunt vaste și din domenii diferite, precum și într-o continuă evoluție, așadar o resursă dedicată acestui rol este cea mai bună măsură pentru a te asigura că echipa ta este la zi cu cele mai noi și eficiente mijloace de protecție.
    4. Decizii dificile vor apărea. Dacă este nevoie să reduci cheltuielile cu personalul, încearcă să apelezi întâi la alte variante care nu implică încheierea permanentă a contractului cu angajatul, precum șomajul tehnic, sau concediul fără plată. Acolo unde este posibil și angajatul are surse alternative de venit, încearcă o renegociere a contractului spre un part-time. Cel mai important lucru - încearcă să nu pierzi talentele de top din companie (în special din departamentele operaționale) în această perioadă, doar alături de ei vei reuși să treci peste această perioadă grea.

3. Comunică

    1. Adoptă în comunicarea cu angajații și partenerii Paradoxul Stockdale. Acest concept, (numit după Amiralul Stockdale care a supraviețuit 8 ani ca prizonier de război în Vietnam) implică onestitate brutală în comunicare, dar combinată cu optimism informat. Cu alte cuvinte, nu încerca să ascunzi sau să diminuezi gravitatea situației, dar concomitent menține și comunică o atitudine pozitivă - indiferent de cât de grav va fi, echipa ta se va îndrepta către tine pentru ghidaj. Dacă te vei lasă pradă panicii, aceasta se va propaga în companie și situația va deveni chiar mai dificilă decât o impune situația externă. Dacă îți vei menține o atitudine de încredere în sine și în capacitatea companiei de a supraviețui (și poate chiar de a prospera) în această criză, orice situație dificilă va fi depășită cu mai multă ușurință. De asemenea, nu uita să empatizezi; în momente dificile precum acesta, echipa ta va avea nevoie de sprijin emoțional mai mult ca de obicei.
    2. Importanța factorului uman este de multe ori subestimată și acum, când nu mai există prilejul interacțiunii la locul de muncă, îi putem observa impactul - oamenii sunt mai puțin implicați, mai descumpăniți și lipsiți de spirit de echipă. Pentru a contrabalansa această situație și a menține coeziunea echipei, în perioada autoizolării, încearcă să organizezi mini teambuilding-uri virtuale.
    3. Cel mai important pentru a te proteja pe tine și compania ta de șocuri financiare este să vezi acele șocuri venind în timp util. Este vital să comunici cu clienții sau potențialii tăi clienți, pentru că ei și situația lor financiară reprezintă baza veniturilor tale.
      1. Sună-i, mai ales dacă legătura este personală și numărul lor nu este prea mare.
      2. Trimite-le un sondaj (precum cele ușor de generat cu Google Forms sau instrumente necesare) pentru a înțelege cât de mult au fost afectați de această criză. Comunicarea și adunarea de informații nu trebuie însă să fie unidirecțională.
      3. Împreună cu acest sondaj, încearcă să le comunici impactul asupra companiei tale, orice eventuale situații care le pot înrăutăți experiența ca și clienți (întârzieri datorate problemelor logistice, majorări de costuri etc.), deoarece este mult mai bine să comunici o problemă și să soliciți înțelegere decât să riști furia sau dezamăgirea clienților.
      4. Acolo unde clientul este unul foarte important pentru compania ta, prin dimensiune sau alte aspecte strategice, ideal ar fi să salvezi relația chiar sacrificând din profitabilitate sau termenul de plată. Mai bine să oferi un preț cu 10% mai mic sau un termen de plată extins decât să pierzi un client extrem de important pentru care lucrezi de ani buni.
    4. Fii creativ în comunicare. O paralelă metaforică pe care îmi place să o utilizez este faptul că în chineză, simbolul pentru “criză” este același precum pentru “oportunitate”. Unele industrii, precum cele ale curieratului, comerțului electronic etc., chiar sunt în creștere în această perioadă. Chiar dacă obiectul tău de activitate nu îți conferă un avantaj de natură directă, poți încerca să te poziționezi diferit în piață prin mesaje inspirate cu privire la provocările momentului, cu care este mult mai posibil ca publicul țintă să empatizeze.