Sondajul a fost realizat între 2 și 6 aprilie, după ce multe țări au implementat măsuri de izolare la domiciliu și arată că oamenii au început deja să își schimbe prioritățile de cumpărare. Spre exemplu, cei mai mulți consumatori au declarat că, în prezent, cumpără mai multe produse de igienă personală și curățenie, precum și conserve și alimente proaspete decât o făceau cu două săptămâni înainte. De asemenea, ei cumpără mai puține electronice, îmbrăcăminte și produse de înfrumusețare.
Rezultatele sondajului mai indică o tendință importantă, și anume, multe schimbări din obiceiurile de consum vor continua pe termen lung după pandemie. În plus, criza determină consumatorii să ia în considerare mai serios impactul opțiunilor lor de cumpărături asupra sănătății și asupra mediului. De exemplu:
- 60% dintre respondenți petrec mai mult timp pentru îngrijirea de sine și bunăstarea mintală, aproximativ șase din 10 consumatori (57%) spunând că au început să facă mai multă mișcare acasă;
- 64% dintre consumatori au declarat că fac eforturi să reducă risipa alimentară și probabil că vor continua să facă acest lucru;
- 50% dintre consumatori au declarat că fac cumpărături pentru un stil de viață mai sănătos și vor continua probabil să facă acest lucru;
- 45% dintre consumatori au declarat că fac alegeri mai durabile atunci când fac cumpărăturile și probabil vor continua să facă acest lucru.
Pandemia accelerează transformarea digitală
Sondajul Accenture relevă că pandemia determină din ce în ce mai multe persoane să cumpere alimente online. Unul din cinci respondenți care au afirmat că cea mai recentă achiziție de alimente a fost realizată online, au făcut în premieră acest lucru – pentru clienții mai în vârstă proporția a fost de unu din trei. Cu toate că 32% din totalul achizițiilor au fost realizate online, se estimează că această cifră va crește până la 37%.
„Realinierea priorităților de cumpărare, a stilului de viață personal și a practicilor de lucru impun schimbări semnificative în retail și în comerț”, a spus Jill Standish, senior managing director and head of Accenture’s global Retail practice Accenture. „Băcănia a fost, până de curând, o zonă în care mulți au fost reticenți în a face cumpărături online, dar COVID-19 a schimbat rapid acest lucru. Rezultatele arată cum oamenii care nu au fost la fel de confortabili cu comerțul electronic și cu alte tehnologii digitale au fost împinși să-și depășească ezitarea – și această schimbare este uriașă. Pe măsură ce organizațiile se adaptează, cuvintele de ordine trebuie să fie încredere, relevanță și comoditate."
COVID-19 accelerează, de asemenea, transformarea digitală în sens mai larg. De exemplu, numărul de consumatori care au declarat că sunt interesați să cumpere sau să își crească gradul de utilizare a tehnologiei a crescut semnificativ. Mai mult de jumătate dintre respondenți au declarat că este probabil să își crească gradul de utilizare a asistenților digitali activați prin voce, a aplicațiilor de recomandare online, a aplicațiilor self-service, a dispozitivelor inteligente pentru casă și a dispozitivelor purtabile.
„Pandemia va produce probabil o eră a consumului mai durabilă și mai sănătoasă în următorii 10 ani, ceea ce va face consumatorii să se gândească mai mult la echilibrul dintre ceea ce cumpără și utilizează și problemele globale de durabilitate – ceea ce sugerează un mod mai sănătos de a trăi pe planetă", a spus Oliver Wright, managing director and head of global Consumer Goods practice la Accenture. „În același timp, este un semnal de alarmă pentru companii pentru a se asigura că acestea au agilitatea și capacitatea de a fi relevante pentru consumatori și clienți — cu un portofoliu de produse și servicii care să corespundă modelelor de achiziții în schimbare — nu doar în prezent, ci și după pandemie.”