Cei care sunt gameri sau familiari cu această zonă știu ce înseamnă un joc triplu A. Pentru ceilalți o să fac o scurtă analogie: un joc triplu A este un film blockbuster de la Hollywood, unde apar actori celebri, se cheltuiesc bugete mari, iar lansarea are loc în toată lumea și în urma unei campanii de marketing serioase. Astfel de jocuri cunoști deja: GTA 5, Cyberpunk 2077 sau Far Cry 6 (review pe site).
În România s-au produs câteva jocuri chiar faine, creative și cu idei interesante (Yaga, Grey Dawn, Gibbous A Cthulhu Adventure, Black The Fall sau Door Kickers sunt doar câteva dintre cele mai bune jocuri românești), însă niciun studio local nu a realizat, dezvoltat și lansat integral un joc triplu A de magnitudinea celor menționate mai sus.
Te-ai putea gândi la FIFA - dal, jocurile de fotbal sunt dezvoltate la București, dar nu în totalitate. Ultimele titluri FIFA au fost dezvoltate de EA România și EA Vancouver. Ubisoft București a lansat jocurile din seria Silent Hunter, însă nu aș zice că sunt AAA și dacă ar fi să continuăm analogia, ar fi filme de festival europene.
În fine, ideea este că anunțarea acestui joc (nu are încă o dată de lansare, dar îl poți încerca pe 14 octombrie - vezi în articol pe site) va marca un pas important pentru Ubisoft București și pentru industrie, aș spune eu, deoarece ne va face mai vizibili pe harta studiourilor de gaming din lume. Dacă Ubisoft București lansează un joc bun și va fi un succes, atunci studioul capătă credibilitate, experiență, la fel și conducerea de la Paris, și există șanse ca în curând să vedem un alt titlu mare din potfoliul companiei dezvoltat aici.
Un joc AAA atrage atenția oamenilor din industrie asupra României, iar studiourile de aici pot să recruteze mai ușor talente din străinătate sau din țară. Altfel este convins cineva atunci când i se spune că va lucra la the next big thing in gaming. Este un exemplu obosit, dar uită-te la CD Projekt RED, polonezii care au lansat unele dintre cele mai mari jocuri ale industriei (seria The Witcher, Cyberpunk) și au cheltuit foarte mulți bani, dar au și încasat enorm, au atras multe talente din alte țări și au o echipă mare în Europa.
Un succes al lui Ghost Recon Frontline ar încuraja, poate, și mai mulți investitori să vină la noi în țară și să susțină studiourile mici, care se chinuie să obțină finanțări și apelează la campanii de fundraising.
Bineînțeles, aceste tipuri de jocuri au și o expunere mult mai mare, pentru că nu toată lumea caută titluri indie, iar unii nu au încredere să le cumpere de la studiouri mici.
Românii au dovedit că pot să facă jocuri indie (filmele art-house de festival) și acum ar fi momentul să demonstrăm că putem să realizăm și producții de mare anvergură.