Gram de curaj este un proiect realizat cu sprijinul LG Gram, un companion care ajută antreprenorii să treacă peste toate dificultățile vieții de business.

Descoperă laptopul LG Gram.

Evelina Necula este cofondatoare și chief marketing officer Kinderpedia, o soluție digitală completă de comunicare și management pentru școli și grădinițe, construită în România și recunoscută în plan internațional pentru inovație și impact social.

Evelina, cu experiență de marketing în domenii precum imobiliare, construcții și ospitalitate, a ales calea antreprenoriatului din 2012, iar în 2014 a lansat Kinderpedia.

De atunci, platforma fondată și de Evelina a devenit una dintre cele mai apreciate soluții digitale pentru comunicarea și management-ul în instituții școlare, disponibilă în 17 țări de pe 4 continente, însumând peste 200.000 de utilizatori.

E imposibil să fii infailibil, e nevoie de o altă viziune asupra curajului

Evelina ne-a provocat să ne gândim la o altă perspectivă asupra curajului, una în care părăsim paradigma perfecțiunii, a infailibilității și a puterilor nemărginite și înțelegem că în viața de zi cu zi e loc și de oboseală și de greșeală. Și asta se aplică și în business, și cu cât acceptăm mai repede că vom greși, cu atât vom îmbrățișa mai ușor o nouă viziune asupra acestui concept, una în care curajul nu înseamnă să nu-ți fie frică.

”Dacă ne uităm la copilăria noastră, am crescut cu toții cu basme, în care toate personajele erau infailibile. Până și calului lui Harap-Alb mânca jăratic și se dădea de trei ori peste cap, iar Făt-Frumos dădea cu zmeul de pământ sau reteza toate capetele balaurului. Doar că plecăm din această paradigmă a perfecțiunii și a puterilor nemărginite și mergem apoi în viața de zi cu zi, unde ne dăm seama că nu e chiar așa. Curajul înseamnă mai degrabă să fii prezent, să îți asumi ceea ce ai de făcut și să faci, căutând să înveți să devii din ce în ce mai bun.”

Am vrut să știm care e raportul de curaj și rațiune în crearea și dezvoltarea startup-ului Kinderpedia în toți acești ani și când a fost nevoie de cel mai mult curaj în business. Evelina menționează debutul antreprenorial, în care feedback-ul pe produs era foarte bun, dar nu aveau finanțări și nici încasări.

Și atunci a fost nevoie de o decizie incomodă, prin care fondatorii să finanțeze din resurse proprii proiectul. Și au făcut asta timp de 2-3 ani până când au venit și primii clienți plătitori pe termen lung, adică primele venituri lunare recurente, care au oferit și credibilitate în fața primilor investitori privați, un grup de Angel Investors din Elveția, care li s-au alăturat în 2018.

Și tot la capitolul curaj în dificultățile de business, Evelina menționează și pandemia, când au fost nevoiți să-și regândească peste noapte modul de lucru:

”Aici curajul nu a fost neapărat al meu, nici măcar exclusiv al echipei de fondatori. A fost al întregii echipe care în poate cele mai tensionate și cele mai încărcate momente din punct de vedere emoțional, și-au găsit răbdarea și curajul să meargă mai departe și să regândească felul în care funcționează Kinderpedia aproape peste noapte. Pentru că în 5 zile de la închiderea școlilor am anunțat deja lansarea modulului nostru de predare video la distanță, prin integrarea cu alte soluții internaționale. Alții au făcut-o în trei săptămâni, unii într-o lună și jumătate, noi am reușit asta în cinci zile.”

Am construit produsul cu o viziune globală

Kinderpedia e un proiect care a primit multe certificări și premii, atât la nivel local, cât și internațional. Am vrut să știm dacă aceste recunoașteri ale succesului atrag după sine mai mult curaj, sau mai multă teamă. Răspunsul e destul de simplu, ne-a lămurit antreprenoarea: ambele.

”Pe de o parte, este nemăsurată satisfacția de a vedea că și alți oameni se așază alături de misiunea ta, dar odată cu ea vine și o responsabilitate uriașă, o responsabilitate care e deja intrinsecă misiunii tale. Te gândești acum trebuie să-mi fac treaba și trebuie să-mi ating misiunea, nu doar pentru că eu cred în ea și pentru că oamenii au nevoie de ea, ci și pentru că, iată, toți acești oameni valoroși pe care îi apreciem și pe care îi respectăm au ales la rândul lor să investească”.

Dar pentru momentele în care balanța înclină spre teamă, Evelina spune că se întoarce mereu la acel angajament primordial pe care și l-au șuat față de utilizatori și urmăresc misiunea de a-și mulțumi clienții, indiferent de premii și diplome.

Iar viziunea globală și felul în care a fost construită Kinderpedia e o mărturie în sine că teama e bună, dacă știi că poate duce la inovație.

”Am crescut într o cultură în care căutăm confortul. Căutăm confortul ca alternativă la anxietate. Doar că, dacă punem confortul în contrapartidă față de anxietate și față de asumarea de riscuri, atunci riscăm să nu ajungem niciodată într-un punct al inovației. Cred că asta înseamnă curaj, să avem confortul și securitatea emoțională de a ne asuma riscuri, de a greși și de a învăța din ele.”

Curajul e un angajament pe termen lung

Curajul nu e un act de bravadă, e un angajament pe termen lung, asta a învățat Evelina de la mama ei, pe care o consideră cel mai curajos om de pe Pământ. Pentru că reușea să omoare păianjenii cu mâna goală atunci când o speriau pe Evelina, dar și pentru modul în care a făcut față dificultăților și pentru reziliența ei.

”Mama este o persoană foarte calculată, care m-a învățat că să faci un lucru cu curaj nu înseamnă să-l faci fără teamă, ci să-l faci în ciuda temerilor și să-l faci luând în calcul riscurile și cântărindu-l suficient de bine încât cel puțin să înțelegi cât de pregătit ești pentru ceea ce ai de făcut”, mai adaugă antreprenoarea.

Kinderpedia e aproape de părinți, profesori și elevi, adică fix actorii principali când vorbim de viitor în antreprenoriat și piața muncii. Și am vrut să știm ce lipsește sistemului educațional să îi facă pe copii un pic mai curajoși. Și antreprenoarea in ed tech ne confirmă faptul că sistemul de învățământ nu e pregătit să predea curajul și antreprenoriatul, dar nici pe părinți nu-i simte chiar în punctul acela în care să pună în practică o replică a lui Samuel Beckett în care antreprenoarea se regăsește la nivel de filozofie de viață și de business: try again, fail again, fail better.

”Nici noi, ca părinți, nu suntem întotdeauna pregătiți să îi modelăm pe copiii noștri pentru pentru a fi curajoși. Spun asta pentru că am fost crescuți într-o cultură care a blamat întotdeauna greșeala care te-a făcut să te temi, să nu fii de ajuns. Dacă ne uităm la copii, ei sunt forma pură de curaj, ei au toate coordonatele în ADN pe care ar trebui să le aibă orice antreprenor de succes. Sunt curioși, sunt inovativi, sunt plini de resurse și întotdeauna disponibili să găsească resurse noi și noi căi de a face un lucru. Cred că ar trebui să ne gândim cum să facem să conservăm și să cultivăm aceste atribute antreprenoriale în copii, pentru că ele sunt extrem de valoroase pentru societatea către care ei se îndreaptă.”

Teama e bună dacă știm ce să facem cu ea, curajul nu înseamnă să fim personaje de basme iar acțiunile curajoase sunt o relație pe termen lung. Acestea sunt lucrurile pe care le-am învățat pe scurt de la antreprenoarea Kinderpedia în al doilea episod Gram de Curaj. Urmează o nouă porție de curaj săptămâna viitoare.