Dacă până în 2020 cererea pentru soluții de automatizare și robotică venea, în special, din rândul companiilor mari din industrii precum cea auto, producție industrială sau metalurgie, trendul s-a schimbat dramatic începând cu 2020, când companiile românești, indiferent de domeniul de activitate sau cifră de afaceri, și-au îndreptat atenția către soluțiile de robotică și automatizări, ca soluție la provocările generate de situația complicată din piață.
Vânzările de roboți și soluții de automatizare la nivelul Europei au crescut cu 15% în 2021 vs 2020, cu peste 78.000 de unități instalate, și își vor menține trendul ascendent și în următorii ani, potrivit unuia dintre cele mai recente studii realizate de IFR (International Federation of Robotics) publicat în vara acestui an.
În context european, România se afla la finalul anului 2020, pe ultimele locuri în ceea ce privește dotarea cu sisteme robotice și de automatizări raportat la număr de angajați (10.000 de angajați) conform datelor publicate de IFR și Eurostat.
Sergiu Spînu, Directorul General al Robot Industries, vorbește despre schimbarea trendurilor din piața locală de robotică și automatizări, ca efect al pandemiei, crizei economice și fluctuațiilor de pe piața forței de muncă: “Antreprenorii români au început în ultimii ani să se convingă de contribuția reală pe care o au sistemele de automatizare și robotică în menținerea și eficientizarea fluxurilor de business. În România cererea de soluții de automatizare și robotică a crescut de la an la an, începând cu 2017 – 2018 cu un vârf de creștere în 2020 și 2021, când companiile, în special cele din segmentul IMM, au fost puse în situația de a găsi soluții pentru continuarea activității în condițiile limitative impuse de pandemie.” a declarat acesta.
“Este o evoluție pe care am constatat-o prin prisma activității noastre. A crescut atât cererea pentru sisteme complexe de robotizări industriale, cât mai ales, începând din 2020, cea pentru roboți colaborativi, cu soluții adaptate pentru industrii precum: HORECA, medical, curățenie și dezinfecție, coboți pentru intercațiune socială (teleprezență, logistică, promovare marketing/asistență, interacțiune cu clienții, recepție).” a completat Sergiu Spînu.
Un robot poate automatiza în proporție de 100%
“În această perioadă post-pandemică, marcată de nenumărate insecurități, considerăm că e de maximă importanță ca antreprenorii să înțeleagă beneficiile pe care le pot aduce sistemele de automatizare și robotică. Din studiile noastre, achiziția unui robot sau implementarea unei soluții de automatizare în fluxurile de producție, poate contribui la eficientarea businessului, uneori în proporție și de 100%. Prin urmare, orientarea antreprenorilor către soluțiile viitorului disponibile astăzi, reprezintă un răspuns viabil la cele mai frecvente provocări cu care se confruntă afacerile românești, indiferent de industrie – mă refer la cele economice și macro-economice, energetice, logistice și de resursa umană”, a adăugat Sergiu Spînu, Director General al Robot Industries.
În ultimii zece ani cererea de robotică a crescut continuu. Pandemia de Covid-19, deficitul de forță de muncă și nevoia de a reduce amprenta de carbon au influențat cererea constantă de soluții de robotică și automatizare.
Specialiștii se așteaptă ca piața roboticii să continue să crească exponențial și în următorii zece ani la nivel global. Pe măsură ce roboții devin din ce în ce mai inteligenți cu ajutorul tehnologiei AI, Machine Learning și IoT (Internet of Things), industriile care au adoptat roboți obțin avantaje competitive serioase, devenind, la rândul lor mai flexibile și mult mai eficiente.