- GenZ: aproape jumătate dintre aceștia preferă băncile din smartphone și doar 3% se declară în favoarea serviciilor bancare cu prezență fizică
- Segmentul de vârstă 55-64 are cele mai multe conturi bancare (73% au cel puțin două conturi bancare)
- Milenialii reprezintă generația cel mai puternic bancarizată - doar 0,9% dintre aceștia declară că nu au niciun cont bancar
- Patru din zece românce preferă să folosească ambele variante - și aplicația de digital banking din smartphone și serviciile clasice financiar bancare, cu prezență fizică
- Bucureștenii și locuitorii din Ilfov sunt cel mai puțin interesați de modelul clasic de banking, cu oficiu și reprezentant bancar (5%)
- Locuitorii din sud-estul țării (Muntenia) se declară mai atrași de modelul mixt de banking (prezență fizică, dar și o aplicație de digital banking, cu 44% vs 40% media națională)
Studiul a fost realizat în iulie 2023 de compania Dynata, pe un eșantion de 1.000 de adulți români, reprezentativ după gen, vârstă și distribuție geografică și a analizat felul în care diverse generații din românia privesc și consumă serviciile bancare.
Rezultatele studiului arată că 39% dintre respondenți au declarat că preferă să folosească băncile digitale, în primul rând pentru flexibilitate (26%) și pentru controlul sporit asupra propriilor fonduri (13%).
Doar 4% dintre respondenți au indicat că preferă băncile cu prezență fizică deoarece au mai multă încredere în acestea decât în băncile digitale. De asemenea, 9% dintre respondenți au spus că preferă băncile cu prezență fizică deoarece pot cere sfatul unui consultant.
Diferențe există și la nivelul comunităților regionale. Cei mai mari susținători ai băncilor digitale sunt rezidenții din vestul țării (49%), în timp ce în sudul țării (Muntenia), modelul mixt de bancă cu prezență fizică, dublată de o aplicație de digital banking, este mai popular (44%). Locuitorii din nord-vestul țării sunt fani ai modelului clasic de banking la ghișeu (15%), în timp ce, la polul opus, bucureștenii și locuitorii din Ilfov sunt cei mai mari opozanți ai acestui model (5%).
Cei mai mulți români (42%) au două conturi bancare, dar campioni în această secțiune sunt milenialii (53%). GenX se remarcă prin numărul mai mare de conturi bancare - 28% declară că au între 3-5 conturi bancare.
Doar 3% dintre respondenți spun că nu au niciun cont bancar, iar procentul este identic atât în rândul femeilor, cât și printre bărbați. Cei mai mulți consumatori care nu au niciun cont bancar se regăsesc printre reprezentanții GenZ (8%), un procent superior mediei naționale, în timp ce la segmentul de vârstă 35-44 de ani a fost identificat cel mai mic procent de răspunsuri „niciun cont bancar” (0,9%).
Banca din telefonul propriu
Unul din doi români din Generația Z preferă banca din smartphone celei cu prezență fizică. 35% dintre aceștia consideră că este preferabilă banca digitală deoarece oferă mai multă flexibilitate, iar 13% pentru controlul sporit asupra banilor.
Preferința față de digital banking este mult mai evidentă în rândul generațiilor Z, Mileniali și parțial GenX, cu procente care variază între 45% și 50%. Respondenții cu vârste peste 45 de ani sunt în favoarea unei soluții mixte - serviciile bancare clasice combinate cu o aplicație de digital banking (cea mai mare valoare, 49%, se remarcă la categoria de vârstă 55-64 de ani).
„Revolut întotdeauna a vrut să audă părerea consumatorilor în legătură cu tendințele din domeniul financiar-bancar. Dacă ne uităm la preferințele publicului sub 45 de ani, vom vedea că băncile din telefonul mobil devansează ca preferință modelul clasic al serviciilor financiar-bancare și tind să devină principalul furnizor de astfel de servicii pentru acești clienți. Flexibilitatea, controlul crescut asupra fondurilor, la îndemâna oricui, instrumentele de analiză și bugetare sau de monitorizare a cheltuielilor sunt ceea ce caută consumatorii activi ai zilelor noastre. Și vor să poată face asta de oriunde, oricând”, a explicat Gabriela Simion, General Manager Revolut Bank Sucursala România și Italia.
Bugetele personale din banca digitală
Aproape opt români din zece (78%) cred că ținerea unei evidențe a cheltuielilor îi poate ajuta să își gestioneze mai bine bugetele personale. 41% fac deja asta acest lucru și apelează la aplicații și la instrumente de digital banking pentru a-și urmări cheltuielile.
Totuși, 15% dintre respondenți susțin că nu își monitorizează cheltuielile, fie pentru că nu cred că astfel și-ar îmbunătăți situația financiară (10%), fie pentru că își propun să reducă achizițiile (5%), fără a le mai urmări.
Generația Z și Milenialii recurg la tehnologie pentru a face mai ușoară monitorizarea bugetelor personale. Cea mai mare rată de utilizare (50%) se observă în rândul categoriei de vârstă 25-34 de ani.
Pe măsură ce înaintează în vârstă, românii preferă să calculeze manual bugetul personal, pe hârtie (18% pentru GenX și 20% pentru generația Baby Boom). Deoarece au unele dintre cele mai mici venituri din țară, consumatorii de peste 65 de ani, care sunt pensionari, arată și cel mai ridicat nivel de scepticism (21%) față de ideea îmbunătățirii situației financiare personale prin utilizarea unor instrumente de analiză a cheltuielilor.
Diferențe există și între comunitățile din diferitele regiuni ale țării. Rezidenții din centru și Oltenia preferă tehnologia pentru a-și urmări bugetele personale (43% dintre respondenții din fiecare regiune), iar 23% dintre rezidenții din nord-vestul țării preferă varianta clasică, pe hârtie. Tot în Oltenia se înregistrează și cel mai mare procent de respondenți care sunt deschiși să apeleze la instrumente de analiză în detaliu a cheltuielilor, în această perioadă de dificultăți economice (27%). În schimb, pentru locuitorii din vestul țării, monitorizarea cheltuielilor nu reprezintă nici o modalitate de a le reduce, nici de a-și îmbunătăți situația financiară (21%).