„Directorii IT se confruntă cu o schimbare de paradigmă, împărtășind responsabilitățile de conducere cu CxO pentru a obține succes în domeniul digital, în același timp confruntându-se cu presiunile bugetare și tehnologiile transformatoare”, a declarat Mandi Bishop, Distinguished VP Analyst la Gartner. „Pentru a conduce cu succes inițiativele de transformare digitală, directorii IT trebuie să dirijeze împreună cu liderii de afaceri eforturile pentru a realiza proiectarea, livrarea și managementul capabilităților digitale cu echipele aflate cel mai aproape de punctul în care este creată valoarea”, a completat Mandi Bishop.

Analiștii Gartner au prezentat rezultatele sondajului în cadrul Gartner IT Symposium/Xpo, eveniment care a avut loc la Orlando, Florida. Sondajul Gartner CIO and Technology Executive Survey 2024 a colectat date de la 2.457 de CIO respondenți din 84 de țări și din toate industriile majore, din organizații cu venituri/bugete din sectorul public cumulate în valoare de aproximativ 12,5 trilioane USD și cu cheltuieli IT de aproximativ 163 miliarde USD.

Directorii IT continuă să democratizeze livrarea de servicii și produse digitale cu GenAI

CIO au pus deja bazele pentru livrarea democratizată de servicii și produse digitale prin intermediul unor tehnologii precum platformele low-code, pe care 64% dintre ei au spus că le-au implementat sau intenționează să le implementeze în următoarele 24 de luni. Inteligența artificială generativă (GenAI), despre care 70% dintre directorii IT spun că este o tehnologie revoluționară care va schimba regulile jocului, va contribui la accelerarea ritmului de democratizare a livrării de servicii și produse digitale dincolo de funcția IT. În timp ce doar 9% dintre CIO au implementat deja tehnologii GenAI, peste jumătate (55%) spun că vor implementa IA generativă în următoarele 24 de luni.

Sondajul a arătat că principalele domenii în care CIO își vor concentra în 2024 următoarele investiții includ securitatea cibernetică, analizele de date și platformele cloud.

Potrivit sondajului, CIO și liderii IT au menționat îmbunătățirea experienței clienților sau cetățenilor, îmbunătățirea marjelor operaționale și generarea de venituri ca fiind cele mai importante rezultate urmărite prin investițiile în tehnologiile digitale.

„Directorii IT de astăzi au ambiții mult dincolo de livrarea IT”, a spus Bishop. „De fapt, 42% dintre CIO au raportat că doresc să crească în sfera actuală a rolului pe care îl dețin și 43% speră să-și extindă domeniul de aplicare cu responsabilități suplimentare de conducere. Directorii IT trebuie să fie în prima linie în furnizarea de rezultate de afaceri pentru a ajunge la următorul nivel”, a completat Bishop.

Sondajul a descoperit trei profiluri distincte de CIO care subliniază modul în care CIO accelerează și scalează livrarea de servicii și produse digitale:

  • 55% dintre CIO intervievați adoptă o mentalitate de operator, în care CIO își păstrează responsabilitatea de livrare de servicii și produse digitale și colaborează cu CxO ca sponsori ai inițiativelor digitale în zona de afaceri.
  • 33% dintre directorii IT chestionați sunt considerați exploratori. Acești CIO au început să implice CxO și personalul din zona de afaceri în activitățile de livrare digitală.
  • 12% dintre directorii IT sunt clasificați de Gartner drept francizori. Acești CIO conduc, livrează și guvernează în comun inițiative digitale împreună cu colegii lor CxO. Responsabilitatea de livrare este împărțită de personalul IT și de cel de afaceri care lucrează împreună în echipe mixte multidisciplinare.

Este mai probabil ca CIO ai francizorilor să îndeplinească sau să depășească așteptările privind rezultatele digitale mai rapid decât omologii lor operatori și exploratori. Mai exact, 63% dintre inițiativele digitale la nivel de organizație ating sau depășesc obiectivele atunci când CIO adoptă un model de franciză. Acest rezultat este comparat cu procentul de 43% dintre inițiativele digitale care reușesc atunci când CIO rămân într-un model tradițional de operator. În plus, francizorii au rezultate semnificativ mai bune în activitățile generale de management IT, cum ar fi dezvoltarea leadership-ului executiv și strategia de afaceri digitală.