Iconist este un showroom de mobilier și amenajări interioare din București unde arhitecții, designerii de interior și clienții lor pot veni pentru inspirație și pentru a achiziționa produse care altfel nu sunt pe piață.

Raluca Pavel și Mihai Pavel fac de 8 ani echipă în afaceri și viața personală. Inițial s-au ocupat de amenajări interioare, dar și-au dorit să crească și și-au imaginat Iconist ca un brand care să aducă în România produse care le plăceau, dar nu erau disponibile în România. Astăzi este un showroom de mobilă în București țintit spre arhitecți și clienții lor.

"Nu e un vis apărut peste noapte. E tot ce am visat și ne-am dorit să avem acces. Branduri pe care nu le puteam prezenta clienților noștri pentru că nu aveau alt reprezentant în România. O amenajare coerentă pe care să o prezentăm și să explicăm faptul că designul e o energie, un sentiment, că acasă nu înseamnă un cumul de obiecte frumoase aranjate întâmplător", spune Raluca Pavel.

Pentru cei doi Iconist reprezintă și nu mesaj legat de piața de amenajări interioare, pentru că ei consideră că premium nu înseamnă opulență.

"Premium spune o poveste a modului în care a fost creat, despre calitatea produsului. Spune despre implicarea specialistului de a corela o amenajare bună și să reprezinte personalitatea beneficiarului. Piața din România e din ce în ce mai înțelegătoare în direcția asta pentru că oamenii au început să vadă din ce în ce mai mult astfel de lucruri în străinătate", spune Raluca Pavel.

Nevoia unui spațiu fizic

Iconist a devenit un spațiu fizic pentru că Raluca și Mihai consideră că într-o amenajare interioară beneficiarul simte nevoia să pună mâna, să vadă o mostră, să înțeleagă calitatea obiectului.

"Am căutat să fim într-o casă, nu într-o hală. Să nu vii ca la supermarket să alegi și să vezi care e ma ieftin, ci să înțelegi designul în totalitatea sa. Noi nu am avut acces la un astfel de spațiu, de asta l-am creat", spune Raluca Pavel.

"Am vrut să fie o experiență unde arhitectul să vină împreună cu clientul, să vadă un spațiu, un living, un hol și să imagineze totul mai ușor", adaugă Mihai.

Deși arhitecții și designerii de interior sunt antreprenori prin formarea lor, dar vând servicii. Așa că experiența Iconist a fost diferită pentru Raluca și Mihai.

"Investiția a fost mult mai amplă. La design interior e ușor să deschizi, poți să lucrezi și de acasă. Dar aici trebuie să ai un spațiu care să te reprezinte pe tine și pe brandurile pe care le aduci, dar există și alte elemente legate de vânzări care sunt diferite", spune Mihai.

"Nici nu mai era doar un beneficiar direct, ci o comunitate de arhitecți. A trebuit să facem vânzări cu totul altfel. Înainte vindeam servicii și un proiect ținea mult. Nu eram constant în căutare de clienți. Aici am vrut să creăm o comunitate", explică Raluca Pavel.

Cum a crescut Iconist în primul an

Iconist e pe piață de un pic mai bine de un an, iar creșterea a fost cu provocări, mai ales că amenajarea unui showroom într-o casă veche înseamnă mereu lucruri neprevăzute. Au apelat la credite pentru a completa resursele proprii, dar au avut și provocări care țin de redescoperirea unor task-uri pe care nu le știau atât de bine, cum ar fi zona logistică, furnizorii, transportul, deadline-uri, promovarea.

"Perspectiva e din ce în ce mai bună. Suntem optimiști, așa că ne doream să fie mai bine decât suntem acum, în sensul de a avea o creștere cât mai accentuată. Avem creștere de la lună la lună, ceea ce e un imbold bun", explică Mihai Pavel.

În momentul de față Iconist a ajuns la o cifră afaceri de aproximativ 2 milioane de lei în 2024, dar creșterile se văd lunar.

Cu toate acestea, socoteala de acasă devine diferită în târg. "Acum doi ani când ne-am gândit prima oară am crezut că o vom face cu resursele noastre. Dar ne-am dat seama că nu avem cum să facem asta singuri și am cerut ajutor și din afară. Investiția doar de lansare a fost de aproximativ 150.000 de euro pe parcursul a opt luni din februarie 2023", spune Mihai Pavel.

Toate rolurile unui antreprenor

Raluca și Mihai se ocupă de foarte multe în fiecare zi, deși au reușit să se împartă foarte bine, fiecare pe bucata lui.

"Sunt multe și trebuie să înveți să le faci, pentru că nu poți delega încă. În fiecare dimineață suntem și omaeni de vânzări, facem și multe lucruri de mână, dăm mail-uri, vorbim cu furnizorii, ne ocupăm și de organizare, tot ce trebuei în showroom", explică Raluca.

Mihai completează că aceste lucruri sunt inerente la început. "Suntem mai mici și am luat multe pe umerii noștri. Evoluția firească e ca atunci când creștem să dăm și altora de făcut, iar noi să ne specializăm pe creștere".

Astăzi echipa Iconist înseamnă 7 persoane și un cățel.

"Ne ajută foarte mult că funcționăm bine împreună și ne-am împărțit sarcinile. Mihai este pe investiții și financiar, eu sunt pe tot ce înseamnă design, cumpărare, relația cu clienții", spune Raluca.

Recomandările de afaceri ale Ralucăi și lui Mihai Pavel

Normal că la final i-am întrebat pe cei doi de recomandările lor, în așa fel încât să putem crea o leapșă antreprenorială adevărată.

"Eu recomand Aleksander Revas, o afacere care a apărut cam odată cu Iconist și care creează haine. Folosesc materiale sustenabile și au făcut un showroom cu foarte mare atenție", spune Raluca Pavel.

“Mie mi-au plăcut mult cei de la Grain Trip Bakery, o brutărie lângă casa noastră. Au produse de calitate și cu maia, din materii prime foarte naturale”, recomandă Mihai.