Miedul este una dintre cele mai vechi băuturi alcoolice din lume, numit și băutura magică a dacilor. Procesul se face prin fermentarea mierii cu apă, fără zahăr adăugat și se poate compara cu berea artizanală sau cidrul. Cu toate astea, are un gust diferit și o dulceață caracteristică.
Ca să aflăm mai multe, am contactat Miedăria, o echipă mică de doar trei oameni, care se ocupă de producția, vânzările, evenimentele și comunicarea din jurul miedului produs chiar la noi, în Pătârlagele, pe Valea Buzăului.
„Cel mai des le spunem clienților că miedul nu e doar o băutură, ci o experiență - și că merită descoperit cu mintea deschisă,” ne spune Mihai Negoț, cofondator Miedăria.
De la capitală la apicultură: începuturile Miedăriei
„Miedăria a apărut din dorința de a ne schimba stilul de viață. Ne doream un ritm mai așezat, în armonie cu noi înșine și cu natura.”
A mai apărut, după spusele lui Mihai, după un cadou de nuntă care a constat în cinci stupi, la care au mai adăugat cu timpul alți treizeci, și o lună de miere în Anglia, unde el și soția sa, Cristina, s-au întâlnit pentru prima oară cu miedul - un produs care le era străin.
„Ne-am îndrăgostit de el și de ideea de a crea un astfel de produs și acasă, în România. Ne-a atras pentru că simțeam că ne reprezintă: e legat de albine, de natură, de grijă și echilibru.”
Cu mierea la dispoziție și câțiva ani de testări pentru a crea trei rețete de mied stabilizate, echipa a început să își prezinte produsele peste tot. Au ajuns la emisiunea Imperiul Leilor, unde au avut ocazia să își prezinte produsul unui număr mare de oameni, iar după emisiune au fost contactați de un investitor care nu făcea parte din emisiune și cu care au ajuns să lucreze. Au mai participat și la un program de incubare, unde au obținut un credit.
Cu aceste două surse de finanțare, construcția miedăriei a început în 2022. Până în noiembrie, fabrica a fost gata, autorizațiile au fost obținute și primele livrări au avut loc.
De atunci, doar în 2024, Miedăria a vândut aproape 40.000 de sticle, față de cele 23.000 vândute în 2023, și au ajuns să trimită miedul în tot mai multe locuri din țară - sunt astăzi în 64 de locații și au intrat în rețeaua a 3 distribuitori. În cele mai bune luni ale anului, anume mai, iunie și iulie, au vândut până la 4.000 de sticle pe lună.
Cum se face miedul - din stup la sticla de mied
Ca să ajungă la produsul final, Miedăria colaborează cu apicultori locali, alături de care colaborau pe vremea când și ei se ocupau de stupi.
„Sunt oameni care produc miere curată, de calitate, în mod responsabil. Le oferim un preț mai bun decât marii procesatori și primim mierea direct de la ei, imediat după extracție. Pentru că sunt din zonă, ne bucurăm și de o amprentă de carbon redusă - nu transportăm mierea de la sute de kilometri distanță.”
Miedul produs de Mihai și Cristina nu este la fel de tare ca miedurile clasice, și are doar 5% alcool, fiind făcut din rețete originale și care pun accent pe gustul natural al mierii. Mai mult, miedul este una dintre cele mai sustenabile băuturi fermentate din lume.

„Nu are nevoie de monoculturi sau substanțe chimice. Fiecare sticlă sprijină apicultura locală, mai multe albine, mai multă polenizare și mai multă viață. Pentru un mied ca al nostru, cu alcoolemie mică, procesul e diferit față de miedul clasic, care are tăria unui vin,” ne explică Mihai.
„Noi avem un timp de fermentare, în funcție de sortiment, de aproximativ 7- 8 zile, urmat de 3 zile de condiționare la rece. În această perioadă, miedul se limpezește, iar CO2-ul obținut natural din fermentație se impregnează în produs, oferindu-i acea efervescență naturală.”
Primul lor produs a fost miedul Regina, iar acum Miedăria are de oferit trei sortimente - Regina, Grădinarul și Trântorul - unde costul mediu de producție este între 4,73 și 4,78 lei per sticlă, fără taxe și transport.
Lipsa de „cultură a miedului”
Cea mai mare provocare într-o astfel de industrie, după spusele lui Mihai, este că miedul nu are încă o cultură de consum în România, deși conform datelor istorice aici era țara melifagilor, deci cu siguranță se consuma și mied încă din cele mai vechi timpuri. Mulți oameni nu știu ce este, cu ce seamănă sau cum se bea. Asta îi obligă să fie prezenți în viața cumpărătorilor, să ofere degustări și să explice.
De altfel, în HoReCa, unele locații ezită să listeze o băutură nouă din diverse motive: nu au meniu pentru ea, nu au spațiu în frigidere, sau nu vor să „riște” cu ceva necunoscut. Apoi e și provocarea legată de preț din cauza folosirii de miere naturală și ingrediente curate, ceea ce face ca produsul să fie mai scump decât băuturile industriale.
Cu toate acestea, Mihai crede că, pe termen lung, toate aceste provocări se vor transforma în puncte forte. Cei care descoperă miedul devin clienți fideli, iar interesul pentru băuturi alternative, locale și sustenabile este în creștere.
„Fiind făcut din miere, miedul oferă o stare diferită - o euforie ușoară, caldă, cu energie. E băutura perfectă pentru dans, conversație, relaxare și chiar pentru cupluri — nu întâmplător mitul lunii de miere vine chiar de la consumul de mied în primele zile după nuntă.”