Un business mic nu are nevoie de un software complex, de gestionarea unor volume mari de date. Până să apară aceste nevoi, există un pas pe care orice afacere care vrea să crească sau să-şi optimizeze capitalul trebuie să-l facă. El este cu atât mai necesar în contextul economic dificil pe care-l traversează România. Dar este necesar şi fiindcă românii îşi doresc o experiență de plată îmbunătățită, sigură și accesibilă. Digitalizarea, în cazul acesta, nu ar trebui privită de micul antreprenor ca o complicație în plus, ci un ajutor în business-ul de zi cu zi. O oportunitate de creştere.
În seria editorială "Primul pas înainte", start-up.ro te ajută să descoperi instrumente care îți pot face afacerea mai atractivă pentru clienți cu ajutorul plăților online și al instrumentelor moderne pe care le avem cu toţii la dispoziţie
Una dintre cele mai întâlnite afaceri mici din România este cea de salon de înfrumusețare. Potrivit celor mai recente date publice, în România există peste 7.000 de astfel de afaceri.
Modernizarea digitală a unui salon de înfrumueţare poate asigura o activitate mai fluidă, programări mai ușoare, o viteză de răspuns mai mare.Însă obiectivul-cheie rămâne atragerea cât mai multor clienţi.. Iar adoptarea plăților digitale pot contribui semnificativ in acest sens.
Plăți digitale și trecerea la card
Multe afaceri mici din România încă nu au adoptat plata cu cardul. Conform unui studiu realizat de firma de consultanță Kearney, România rămâne sub media europeană în ceea ce privește numărul terminalelor POS active – cu doar 22 la mia de locuitori, comparativ cu 39 media Uniunii Europene.
Această realitate contrastează cu apetitul ridicat al românilor pentru metode moderne de plată. Doi din trei români preferă să plătească la POS în magazinele fizice, iar trei din patru aleg această metodă pentru cumpărăturile online.
Trecerea la POS nu e deloc dificilă, iar România oferă soluţii optime şi la îndemâna oricărui mic antreprenor.
Programul ePOSibil, de pildă, lansat de Visa, oferă IMM-urilor din România care nu au acceptat plăți cu cardul în ultimele 12 luni, inclusiv magazineor online, terminal de plată, fără comision lunar de administrare timp de 6 luni. Programul include oferte speciale pentru digitalizarea și dezvoltarea afacerii de la partenerii Visa – de la servicii de facturare, creare de site-uri web sau gestiune de stocuri, până la servicii de curierat, publicitate digitală sau integrarea pe platforme de e-commerce.
În același timp, programul sprijină implementarea obligației legale ca firmele să dețină terminale POS. Visa reduce şi comisionul aplicat ca procent din valoarea tranzacției iar micile afaceri pot beneficia de nenumărate oferte în platformei Marile Afaceri Mici de la Visa.
Gestionarea rezervărilor prin CRM
Pentru gestionarea rezervărilor, o mică afacere poate folosi o aplicaţie (CRM) dedicată sectorului său specific. Pentru salonul nostru de infrumusetare, de pildă, softurile de rezervare permit integrarea pe site sau pe mobil și sunt sincronizate cu calendarul.
Pentru asta există softuri românești, soluții gratuite pentru integrarea programărilor pe un site de Wordpress, dar și soluții internaționale.
Pentru facturare și contabilitate, există, de asemenea, soluții românești integrate cu eFactura şi abonamente accesibile sau gratuite timp de 12 luni pentru firmele noi.
În felul acesta, orice afecere mică îşi gestionează optim procese consumatoare de timp.
Aplicație de fidelizare, reminder SMS
Pentru comunicarea eficientă cu clienții, softurile de tip CRM și de programări au integrate deja soluții prin care aceştia primesc SMS-uri cu data şi oraprogramării. Astfel, antreprenorul se asigură că fluxul de clienți este constant și că rezervările pot fi optimizate.
De asemenea, prin SMS se pot trimite oferte speciale - Black Friday, fidelizare (de exemplu, un tuns gratis la cinci programări), sau oferte de Crăciun.
Marketing online
Pentru activitatile de marketing online, primul pas este să ai o prezență solidă pe Google și Google Maps , să fii atent la review-uri, dar să construiești și conținut pe blog sau website cu ajutorul uneltelor de optimizare cu motoarele de căutare, cum este şi Google, respectiv SEO. O soluție eficientă este şi folosirea unei agenții de SEO automatizat de inteligență artificială.
De asemenea, poți folosi reţelele sociale, ideal pe acelea unde se află clienţii tăi. De pildă, consumatorii tineri prefera mai degrabă anumite platforme decat consumatorii din alte segmente de varsta.
Securitate cibernetică
Orice formă de digitalizare vine cu riscuri de securitate, iar infractorii cibernetici sunt în căutare de date și bani. De aceea, afacerile – mici sau mari – nu trebuie să ignore securitatea cibernetică.
Primul pas este achiziția unei soluții de securitate cibernetică adaptată firmelor mici, cu protecție împotriva phishing-ului, ransomware-ului, control al accesului web, controlul dispozitivului. Aceste soluții pot fi instalate pe mai multe dispozitive, să protejeze atât telefoanele, laptopurile, dar și rețelele din cadrul afacerii.
Un atac cibernetic se va întâmpla mai devreme sau mai târziu, iar protecția este esențială.
Comunicare cu clienții
Pentru o comunicare eficientă cu toţi clienţii, o afacere mică poate alege soluții simple precum:
- WhatsApp Business
- Facebook Messenger
WhatsApp Business este recomandată pentru mesaje automate de întâmpinare și pentru automatizarea mesajelor simple și ușoare, care nu necesită intervenția umană.