Outriders este un joc din genul denumit looter shooter și cu elemente de RPG. Ideea e simplă împuști chestii și primești loot (echipament și arme), iar în timpul ăsta poți să-ți dezvolți personajul în diferite moduri pentru un anumit stil de joc. Sună simplu, dar nu toți au reușit să facă un titlu de succes în acest gen (vezi Anthem).

Poveste Outriders

Povestea începe cu protagonistul (personaj creat de jucător) care aterizează pe planeta Enoch, noul Pământ, asta după ce planeta noastră a fost distrusă și considerată nelocuibilă din cauza schimbărilor climatice. El este un Outrider, adică un soldat menit să exploreze necunoscutul. Enoch părea ideală pentru ca omenirea să prospere, dar nu a fost așa. Dintr-o dată au apărut niște furtuni uriașe care au devastat expedițiile coloniștilor. Doar că această furtună nu l-a ucis pe protagonistul nostru, ci i-a dat super puteri. A devenit „Altered” după cum este numit în joc, un fel de supraom sau semizeu (apropo de asta, există o disonanță între poveste și ce se întâmplă în lupte unde ești destul de fragil și ușor de învins). În urma expunerii, el este rănit și este pus la criogenare. Se trezește 30 de ani mai târziu cu aceste puteri și cu o misiune de a găsi un semnal misterios.

Povestea începe bine și are foarte mult potențial. Mi-a plăcut premiza și existau multe feluri în care aceasta putea fi explorată. După ce am terminat Outriders nu am fost dezamăgit, dar nici impresionant într-un fel. Povestea are niște goluri, însă cred că este suficient de interesantă și de atrăgătoare pentru un asemenea joc. Se putea mai bine, dar în același timp se putea mult mai rău.

Gameplay

Cum spuneam, jocul este un shooter third-person cu elemente de RPG. După prima furtună îți alegi clasa (trickster ce poate manipula timpul, pyromancer ce se joacă cu focul, devastator care poate declanșa atacuri seismice și technomancer care folosește gadgeturi) și încerci să înțelegi ce se întâmplă cu această nouă lume. Fiecare clasă are propriile abilități și stil de joc. Eu am ales Pyromancer și Trickster.

Pyromancer are abilități ce implică utilizarea focului și preferă luptele nu de foarte aproape, dar nici de la distanță. Pe de altă parte, Tricksterul este mult mai dinamic și ai de câștigat dacă te apropii de inamici. Mecanica de vindecare este interesantă și presupune utilizarea abilităților. Pe partea de împușcat, ai la dispoziție pistoale, shotgun-uri, puști cu lunetă sau diferite tipuri de mitraliere.

Un arsenal suficient de diversificat, dar nu deosebit de creativ. Chiar și așa eu m-am distrat. Armele se simt diferit, au diferite tipuri de tragere, iar în combinație cu abilitățile iese un gameplay distractiv.

Inamicii și misiunile îți dau experiență și crești în nivel, dar crești și ceva numit World Tier (cât de dificile sunt luptele), cu fiecare World Tier există șanse mai mari pentru arme și armuri și mai bune. Fiecare nivel îți aduce mai multă viață, putere și puncte pe care le poți investi în abilități. Fiecare clasă are la rândul său trei subclase. De exemplu, pyromancer are Ash, Fire Storm și Tempest.

De asemenea, fiecare are 8 abilități din care poate alege, însă doar 3 se pot folosi în același timp. Deci trebuie să te gândești la ce abilități îți plac, care sunt utile și în ce fel investești punctele obținute. Un sistem suficient de complex cât să te țină interesat.

De regulă, luptele sunt dinamice, haotice, pline de adrenalină datorită și AI-ul agresiv care nu prea te lasă să respiri. Jocul are și o mecanică de adăpostire după diverse obiecte ca în Gears of Wars, însă aici nu prea poți sta într-un singur loc deoarece fie te atacă din toate părțile, fie îți aruncă grenade și ești nevoit să te miști. De fapt, Outriders este cel mai distractiv atunci când nu folosești această tactică, când te miști și folosești toate armele și abilitățile.

Am terminat povestea în 26 de ore la level 29 și World Tier 9 (din 15) și nu am simțit că m-am plictisit, deși mi-aș fi dorit un level design mai interesant. De multe ori se simțea ca un joc compus din bucăți și arene goale pregătite de împușcături, nu o lume virtuală bine închegată.

În mod simplist, sunt două mari categorii de inamici: monștri și umanoizi. La rândul său, fiecare are o subcategorie și așa mai departe. În teorie sună bine, dar în practică pot deveni repetitive și după jumătatea jocului cam știi cum se vor comporta în diferite situații. Boșii din joc au un grad de dificultate moderat spre ridicat și au abilități speciale, rezistă foarte mult în luptă și trebuie să te chinui ceva să-i omori. Dacă nu ai chef, timp sau răbdare să faci asta la cel mai mare nivel World Tier, atunci poți scădea 2-3 niveluri și lupta devine mai ușoară. Eu am făcut asta în 2-3 instanțe.

Grafică/Audio

Firul narativ te plimbă prin mai multe zone de pe Enoch suficient de diverse, încât să nu te plictisească. Te poți mișca liber dintr-o parte în alta și poți sări sau reveni la anumite questuri secundare din toate zonele (a doua disonanță între povestea care are o nevoie urgentă de soluționare și jucătorul care se plimbă haihui peste tot). Grafic, jocul arată bine, fără să impresioneze în mod special într-un anumit aspect. Personajele sunt bine desenate, armurile diverse și cu un look interesant. Armele sunt ceva mai plictisitoare, dar și acolo se vede că s-a muncit, iar armele legendare au un aspect unic. Animațiile, cadrele cinematice sunt destul de bine realizate, iar voice actingul este competent, fără a mă impresiona într-un fel.

Per total, acest Outriders este frumușel, însă se vede că a fost realizat de un studio cu 200 de angajați și că nu se ridică chiar la nivelul unui joc AAA produs de studiourile mari. Chiar și așa, felicitări polonezilor de la People Can Fly.

Scenele cinematice imită filmarea hand held și aduce aminte de Cloverfield. Efectul este neplăcut din punctul meu de vedere și bine că studioul a ascultat de feedback din demo și a introdus un slider prin care poți reduce acest efect.

Performanță

Am rulat jocul pe un PC format dintr-un procesor Ryzen 5 5600x, placă video Nvidia RTX 2080 Ti, 16 GB RAM și o placă de bază Asus Prime X570-P și Outriders a rulat excelent. Pe setări grafice Ultra am avut constant 70-80 fps la rezoluție WQHD. Este un titlu care vine cu suport pentru DLSS, dar nu și ray tracing și cu DLSS activat numărul de fps a ajuns la 100. Am jucat cu DLSS Quality și nu am observat o degradare a calității video.

Am testat jocul și pe un laptop cu RTX 3080, dar la rezoluție FHD, iar în acest caz am văzut între 100 și 150 de FPS. În cazul asta, DLSS Quality nu a adus neapărat un plus de performanță pentru că jucam la rezoluție FHD.

Experiența de gaming a fost una destul de bună, însă Outriders a avut probleme cu serverele în primele zile și nimeni nu s-a putut juca. Nu prea înțeleg de ce a trebuit să-l facă online 100% când eu am jucat doar singur, fără mod cooperativ. În prima zi de lansare am avut și probleme de stuttering, dar s-au rezolvat între timp.

La categoria bug-uri și crash-uri nu prea am ce povesti: am întâlnit niște bug-uri vizuale minore, iar în ceea ce privește crash-urile - cred că am avut câteva, cele mai multe în primele zile de lansare.

Pe scurt despre Outriders

Outriders este un shooter distractiv și cu un sistem de luptă dinamic. Are o rejucabilitate destul de mare deoarece poți reîncepe campania cu un alt personaj sau poți continua în a face misiunile numite expediții de unde poți obține loot mai bun. Dacă-ți place ideea de Gears of War + Destiny 2 și elemente RPG și progresie atunci trebuie să încerci Outriders.

Până apare următorul mare titlu pe care o să-l joc, o să mai intru în Outriders mai avansez cu Tricksterul meu și poate farmez niște obiecte legendare pentru Pyromancer.