Digital Twin e o companie care face consultanță pentru firmele care vor să se adapteze la tehnologie. Asta înseamnă transformarea liniilor de producție într-unele inteligente, robotizare și automatizare și implementarea de software în producție.

Laurențiu și-a început afacerea alături de partenerul său, Eduard Oprea, inginer aeronautic. Omul cu roboții e Laurențiu, iar creierul analitic este Eduard.

”De la început am fost pasionat de lucrurile tehnice. Așa m-am orientat în viață, am terminat un liceu de informatică apoi am trecut la Politehnică, unde am studiat mecatronică. Sunt foarte pasionat de mașini și de roboți, am făcut și o licență la Universitatea din Braunschweig, însă nu m-a atras foarte tare stilul nemțesc”, povestește Laurențiu începuturile sale.

De la firme mai mari la startup

Într-un fel, Laurențiu e un clișeu pozitiv. E omul care a crescut în firme mari, iar apoi a simțit că e momentul să iasă și să facă ceva pe cont propriu. ”Când am revenit în țară m-am angajat la o firmă care se ocupa cu software pentru proiectare mecanică. Am fost și pe vânzări acolo, apoi m-am axat pe managementul de proiect. Pot spune că de la roboți am ajuns director de vânzări (râde). În ultimii 10 ani m-am ocupat cu soluții de digitalizare în cadrul companiilor private și în cadrul fabricilor”, spune Nae.

Acum un an jumătate a decis să renunțe la jobul călduț pe care-l avea. Știa că există trendul digitalizării în fabrici. Acumulase experiență și contacte în industrie, un element esențial atunci când pornești la drum într-un startup, și a decis că e cazul să facă lucrurile mai bine și mai repede.

A investit toate economiile sale în Digital Twin. A făcut economie acolo unde s-a putut. Logoul, de exemplu, l-a făcut pe internet, printr-un site de freelanceri. S-a folosit de contacte și prieteni pentru a putea să înceapă business-ul. Numele i-a venit tot de la un trend al industriei. E un concept în vogă.

“Este o copie fidelă a unui produs sau a unui proces. De exemplu, un telefon are șablonul său, schematica după care este produs, geamănul său digital, pus la păstrare undeva în sediul companiei producătoare. Toate componentele sunt reprezentate undeva în mod digital. Noi oferim soluțiile de realizare a unui prototip virtual pentru aproape orice produs”, explică Laurențiu și ce face firma sa.

Primele luni și contractul salvator

”În primele câteva luni nu se întâmpla mai nimic. Veneam mereu cu bani de acasă, ne plăteam tot, deplasări, orice. Până să începem să scoatem profit investisem aproximativ 20.000 de euro. Investițiile în marketing, în echipamentele IT, târguri, conferințe, pe ele ne-am axat. Am mers pe ideea educării pieței în continuare, să aducem lucruri valoare, pe asta ne-am bazat”, povestește Nae.

Primele șase luni s-au concentrat pe blogul lor și au creat conținut despre problemele despre care știau că sunt stringente. Au primit feedback bun, iar oamenii au început să audă de ei, iar apoi un curs gratuit le-a adus un val de utilizatori.

Noi oferim, practic, consultanță bazată pe un domeniu de nișă, iar soluțiile nu pot fi cumpărate direct de către clienți. Noi trebuie să ne ocupăm și de partea de implementare, nu funcționăm ca o licență software. Clientul vine cu problema, iar noi i-o rezolvăm și oferim și mentenanță și suport. Nu suntem doar niște reselleri ai unor soluții, nu mai funcționează asta în 2017”, explică Nae activitatea lor.

Momentul lor important a venit când Siemens Digital Factory i-a luat ca parteneri. “Au avut încredere în noi și am fost aleși pentru Industry 4.0, a patra revoluție industrială. La afaceri de tip B2B e greu să reziști doar din investiția proprie. Lucrăm cu firme mari și când spui că te-ai înființat ieri, reacțiile nu sunt cele mai bune”, spune Nae.

”Avem competențe puternice în domeniul tehnic și avem o poziție unică. Suntem educați și formați în Germania. Eu cu roboții, el cu aeronavele. Am fost implicați în multe proiecte de aici și din străinătate, avem și Siemens în spate care vine cu un know-how extrem de puternic și cu un brand recunoscut. Avem întâlniri trimestriale, schimburi de experiență cu alți parteneri. Suntem la curent cu tot ce se face în Vest. Și aplicăm aici tot ce știm”.

Cum crești un startup

Când ai un startup, 100% din conexiunile tale neurale sunt ocupate. Ești ținut serios în priză de tot ce se întâmplă în jurul tău. Ritmul de creștere în acest domeniu nu este unul spectaculos, nu ne propunem să ajungem la sute de angajați instant. Trebuie să creștem treptat și ne-am asumat asta. Creștem în ritmul impus de noi”, spune Nae.

”Înțelegem cum se schimbă lumea, ce presupune o implementare de succes. Mai multe niveluri de management sunt implicate într-un astfel de proces. Sunt zeci de persoane luate în calcul atunci când implementăm ceva. Există în continuare o tehnofobie destul de accentuată, însă lucrurile par că încep să se schimbe. Vin oameni din spate, tineri, care sunt mult mai deschiși la schimbare”, a încheiat Nae.