Beez este o platformă de cashback prin care dacă faci cumpărături primești o parte din comisionul de recomandare oferit de magazinele online.
---
Lucian Cramba și Vasile Tamaș vorbesc mult și entuziast despre produsul lor, Beez. Sunt doi ardeleni care nu intră în categoria preconcepțiilor despre zonă, pentru că nu sunt lenți. Ba chiar încearcă să se miște mai rapid ca ceilalți.
Lucian a ajuns în lumea startup-urilor și produselor de tehnologie în 2010, când avea o cafenea în orașul natal, Alba Iulia, dar nu mergea deloc. În 2012 a încercat să facă o aplicație de comenzi pentru restaurantul său, dar abia în 2015 a lansat Fast Order, o aplicație prin care poți să comanzi direct de pe smartphone la restaurantul favorit. Ideea nu a fost nouă în lumea startup-urilor, dar au reușit să o vândă mai bine resturantelor din România și să găsească și parteneriate în străinătate.
După trei ani de când a lansat Fast Order, afacerea merge de la sine, are 150 de restaurante incluse și a primit două investiții, ajungând la un total de 325.000 de euro, la o valoare de un milion de euro. De curând au început să vândă soluția tehnică în sistem white label, adică fără brandingul lor, pentru a fi folosită de lanțuri mari de cafenele și restaurante din toată lumea, pentru că produsul lor a ajuns și la New York sau în Dubai.
Începuturile Beez
Am menționat mai sus că Beez e o platformă de cashback. Deși Lucian și Vasi ne-ar contrazice, pentru că au planuri mai mari. Ce e o asemenea platformă? Practic, faci cumpărăturile de pe magazinele online prin intermediul Beez, iar aceștia împart cu tine un comision de afiliere pe care-l primesc. Ei spun că faci economii, dar practic, primești un mic bonus pentru fiecare cumpărătură, care poate fi de câteva mici procente. În timp, aduni banii aceia și îi scoți cash sau poți să-i folosești pentru alte produse.
Pe Vasi și Lucian i-a unit pasiunea pentru marketing. La un moment dat Vasi și-a dat seama că multe platforme nu au engagement din partea utilizatorilor. "Am lucrat la platforme de cursuri online cu prețuri până la 5.000 de lei, iar 50-60% din utilizatori nu se autentificau niciodată", spune Tamaș. Așa s-a născut ideea inițială a Beez, o platformă de cashback. Mai sunt pe piață și altele, precum Bonusway, dar diferența e modul în care au împachetat site-ul. În loc să-l facă unul de reduceri, ei îi zic un site de economisire și Vasile spune că Beez adresează fenomenul de "loss aversion", adică faptul că oamenilor nu le place să piardă.
Cum funcționează Beez? Îți faci un cont pe platformă și orice cumpărături faci folosești Beez. Astfel, site-ul primește un comision de afiliere de la comercianți (așa cum se întâmplă și dacă dai click pe link-urile de la noi de pe site în articolele marcate ca atare) pe care apoi îl împarte într-un procent către tine. În timp pui bani deoparte și poți să-i scoți sau poți să-i folosești pentru alte produse.
"Am dat obiective pe termen lung. Oferim bonusuri pentru tranzacții smart, dacă ai un număr minim de cumpărături, dacă inviți prietenii. La un coș mediu, ai putea ajunge la 1.000 de lei în 7-8 luni", spune Lucian. Dacă acum are magazine online tradiționale, în timp vor să se extindă și în zona de food, pentru a ajunge și la cumpărăturile curente ale oamenilor, nu doar la cele de gadgeturi sau produse pentru casă.
În Beez sunt peste 400 de magazine online înscrie. Când am făcut interviul Beez avea vreo 6.000 de utilizatori, dar până astăzi (la aproape două săptămâni distanță) au ajuns la peste 12.000. Beez păstrează 30% din comision și împarte restul cu utilizatorul. Practic, Beez, prin afiliere, primește un comision pentru recomandare. Pentru reușita financiară a proiectului au nevoie de foarte mulți utilizatori. Utilizatorii primesc banii doar dacă un comision a fost aprobat, lucru ce poate dura uneori și o lună.
Planul pe termen lung
Lucian Cramba spune că obiectivul Beez e să ajungă la 30.000 de utilizatori până la finalul anului pentru a se putea poziționa bine pentru o investiție.
"Vrem să avem o rundă de investiții și să facem research în mai multe direcții. Am putea, pe termen lung, să ne gândim la o platformă de P2P lending, să facem dobândă. Noi vrem să ducem platforma într-o zonă de investiție și de independență financiară. Cumpărături făceai oricum", spune Lucian. Deși acum nu sunt decât o platformă de cashback prin afiliere, pe termen lung vor să ajungă mai departe.
Îi întreb care e diferența față de concurență și, pentru că sunt oameni de marketing, diferențiază produsul prin misiune, deși momentan face același lucru. "Oamenii noștri au misiunea să economisească. Nu sunt aici să cheltuiască banii, chiar vin să facă doar cumpărături, nu să navigheze", explica Lucian Cramba. Cu toate acestea, momentan poți doar să scoți banii sau să faci alte cumpărături, pe produse oferite bonus de către Beez dacă faci un număr de tranzacții.
Cramba spune că deja sunt curtați de investitori, dar ar vrea direct o rundă de 1-2 milioane de euro. Spune că zona bancară e interesată direct de produsul lor.
Pe termen lung se gândesc să integreze și Fast Order cu Beez, pentru că, după cum ziceau, vor să adauge zona de food, dar și zona de utilități, care s-a liberalizat.
Momentan, însă, Beez e o platformă prin care poți să primești sume dacă faci cumpărături prin intermediul lor, prin aplicația de Android, iOS sau prin extensie de Chrome. Cu Beez, Lucian a folosit modelul de la Fast Order. Deși ideea nu este nouă, încearcă să o adapteze și să-și folosească skill-urile de marketing și vânzări ca să aibă succes.
Dacă vrei să îți faci cont pe Beez, folosește codul startup.ro ca să primești 10 lei în cont.